همشهری آنلاین: هفدهمین دوره لیگ وزنه‌برداری در حالی با قهرمانی ملی حفاری به اتمام رسید که طی پنج مرحله ۱۰۷ وزنه‌بردار با دوبنده ۷ تیم ملی حفاری، پیکان، نیروی زمینی، مناطق نفت‌خیز، عقاب، پدافند هوایی و هیات بوشهر با یکدیگر رقابت کردند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون وزنه‌برداری، تیم ملی حفاری که بیشترین تعداد نفرات را در اختیار داشت در رقابت‌های این فصل از 19 وزنه‌بردار در ترکیب خود استفاده کرد. نواب نصیرشلال دیگر وزنه‌بردار ملی حفاری بود که در هیچ یک از هفته‌ها برای این تیم وزنه نزد. البته با احتساب رشید شریفی که قراردادش به دلیل آسیب دیدگی فسخ شد، جمع نفرات این تیم به 21 نفر هم می‌رسد.

این درحالی است که تیم پیکان، دیگر مدعی کسب عنوان قهرمانی فقط از 13 وزنه‌بردار طی پنج هفته رقابت استفاده کرد. پیکانی‌ها در رقابت‌های این فصل قصد داشتند از سهراب مرادی هم استفاده کنند که دوپینگ این وزنه‌بردار مثبت اعلام شد.

مناطق نفت‌خیز جنوب هم همچون پیکان رقابت‌های این فصل را با 13 وزنه‌بردار به پایان رساند. اما نیروی زمینی بعد از ملی حفاری با 18 وزنه‌بردار بیشترین تعداد نفرات را به روی تخته فرستاد. عقاب نیروی هوایی و پدافند هوایی هم به ترتیب از 17 و 16 وزنه‌بردار در ترکیب خود استفاده کردند. کم وزنه‌بردارترین تیم لیگ امسال هم هیات وزنه‌برداری بوشهر بود که از ابتدا تا انتهای رقابت‌ها فقط 11 وزنه‌بردار را به روی تخته فرستاد.

در ادامه به برخی دیگر از آمارهای خواندنی لیگ هفدهم وزنه‌برداری اشاره شده است:

پرکارترین وزنه‌برداران

در طول رقابت‌های این فصل فقط 8 وزنه‌بردار بودند که در تمام پنج هفته به روی تخته رفتند. جالب آن که از این تعداد 6 وزنه‌بردار عضو تیم پیکان بودند و 2 نفر هم در ترکیب مناطق نفت‌خیز رقابت می‌کردند. اسامی این نفرات در زیر آمده است:

دسته 56 کیلوگرم: حمیدرضا محمدیان (مناطق نفت‌خیز جنوب)

دسته 62 کیلوگرم: مجید عسکری (پیکان)

دسته 69 کیلوگرم : جابر بهروزی (پیکان)

دسته 77 کیلوگرم: رسول تقیان (پیکان)

دسته 85 کیلوگرم: سید ایوب موسوی (مناطق نفت‌خیز)

دسته 105 کیلوگرم: کیا قدمی (پیکان)

دسته 105+ کیلوگرم: بهادر مولایی (پیکان)

کم‌کارترین وزنه‌برداران

درست در نقطه مقابل هفت وزنه‌برداری که در تمامی پنج هفته حضور داشتند، 36 وزنه‌بردار هم بودند که در رقابت‌های این فصل فقط یک بار روی تخته رفتند تا از این حیث کم‌کارترین نفرات لقب بگیرند.

سرشناس‌ترین وزنه‌بردار در این میان بهداد سلیمی است. او فقط در هفته چهارم برای ملی حفاری وزنه زد و اتفاقا ضمن کسب عنوان صدرنشینی دسته فوق سنگین، عنوان بهترین وزنه‌بردار هفته را نیز به دست آورد.

از 16 وزنه‌بردار تیم پدافند هوایی، 8 وزنه‌بردار این تیم فقط یک بار در رقابت‌های این فصل لیگ روی تخته رفتند که در نوع خود جالب توجه است. بعد از تیم پدافند، تیم‌های ملی حفاری و نیروی زمینی با 6 وزنه‌بردار، بیشترین تعداد وزنه‌برداران کم‌کار را در ترکیب خود داشتند. پیکان و عقاب نیروی هوایی هم از 5 وزنه‌بردار خود فقط یک بار در این فصل استفاده کردند.

این درحالی است که در ترکیب هر یک از تیم‌های مناطق نفت‌خیز و هیات وزنه‌برداری بوشهر فقط 3 وزنه‌بردار بودند که لیگ را با یک مسابقه سپری کردند.

اسامی وزنه‌بردارانی که در هفدهمین دوره لیگ برتر فقط یک بار روی تخته رفتند در زیر آمده است:

پدافند هوایی (8): پوریا جوانمردی، بهزاد مقصودی، میلاد بیات، ابراهیم رشنو، روح‌الله احمدی‌فر، امیرحسین طاهری، عباس رشتیانی، مجید کیانی

ملی حفاری (6): میثم فیروزی، شاهو جوانمردی، صالح چراغی، علی دشمن زیاری، بهداد سلیمی، امیرحسین نظام‌الرعایا

نیروی زمینی (6): علی‌اصغر غفوری، سام مقتدر، حمید ارمک، نیما آقایی، حسین فاتحی، مهدی میرزایی

پیکان (5): امید ربیعی، محمد حاتمی، امین زارعی، علیرضا سلیمانی، محسن داودی

عقاب نیروی هوایی (5): میلاد سورسوری، مسعود مهرابی، هادی عباسی، علی ابی‌پور، رضا آقازاده

مناطق نفت‌خیز (3): علی مکوندی، ابراهیم ورناصری، کیان نژاد بختیاری

هیات وزنه‌برداری بوشهر (3): سروش فردین، مهرداد حامد، ابوالفضل مقدم

رقابت در دو وزن

در این فصل وزنه‌برداری نبود که در دو تیم مختلف روی تخته برود اما 6 وزنه‌بردار بودند که در دو وزن مختلف برای تیم‌هایشان رقابت کردند. اسامی این 6 وزنه‌بردار که در سه تیم پدافند هوایی، هیات وزنه برداری بوشهر و مناطق نفت‌خیز عضویت داشتند در زیر آمده است:

علی‌اصغر بلوچ‌زاده (پدافند هوایی): 56 و 62 کیلوگرم

محمدرضا سهرابی (پدافند هوایی): 56 و 62 کیلوگرم

حمیدرضا محمدیان (مناطق نفت‌خیز جنوب): 56 و 62 کیلوگرم

امین پشتوتنی (هیات وزنه‌برداری بوشهر): 69 و 77 کیلوگرم

علی یوسفی (هیات وزنه‌برداری بوشهر): 69 و 77 کیلوگرم

حسین بلدی (مناطق نفت‌خیز): 94 و 105 کیلوگرم

بهترین‌های لیگ هفدهم

در طول رقابت‌های این فصل فقط سه وزنه‌بردار بودند که در هر پنج هفته عنوان صدرنشینی اوزان خود را به دست آوردند. جالب آن که هر سه آنها هم عضو تیم پیکان بودند؛ مجید عسکری در 62 کیلوگرم، جابر بهروزی در 69 کیلوگرم و رسول تقیان در 77 کیلوگرم.

بعد از این سه وزنه‌بردار بیشترین عناوین صدرنشینی به محمد اصغرنژاد (ملی حفاری) در 56 کیلوگرم، میثم محبی (ملی حفاری) در 94 کیلوگرم و بهادر مولایی (پیکان) در فوق سنگین رسید. آنها سه بار در وزن خود بالاتر از سایر رقیبان قرار گرفتند.

در مجموع 18 وزنه‌بردار در رقابت‌های این فصل طعم صدرنشینی در اوزان خود را چشیدند که اسامی آنها در زیر آمده است:

پنج صدرنشینی

مجید عسکری، جابر بهروزی و رسول تقیان (پیکان)

سه صدرنشینی

محمد اصغرنژاد و میثم محبی (ملی حفاری)، بهادر مولایی (پیکان)

دو صدرنشینی

حسن گل پرور، کیانوش رستمی و حامد مجیدی (ملی حفاری)، مرتضی بیگلری (نیروی زمینی)

یک صدرنشینی

بهداد سلیمی و حامد ابراهیمی (ملی حفاری)، محمد صالحی (نیروی زمینی)، محمدرضا براری (ملی حفاری)، علیرضا دهقان (مناطق نفت‌خیز جنوب)، سعید سیار (نیروی زمینی)، کیا قدمی و علی هاشمی (پیکان)

 

منبع: همشهری آنلاین