گروه شهری: مرحله اول خط 4 مترو، حدفاصل میدان ابن‌سینا تا میدان فردوسی تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اعلام این خبر گفت: خط 4 مترو به‌دلیل عبور از نقاط پرترافیک و پرسفر، تقسیم شهر به دو منطقه شمالی جنوبی و ایجاد یک مسیر کامل شرق به غرب در تهران، از مسیرهای دارای اولویت در ساخت است و به همین دلیل شرکت قطارهای شهری تهران و حومه ساخت این خط را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است.

به گفته جعفر ربیعی، خط 4 مترو از میدان کلاهدوز در انتهای خیابان پیروزی آغاز و پس از عبور از خیابان پیروزی، میدان شهدا، پل چوبی، خیابان انقلاب، میدان انقلاب، خیابان آزادی و میدان آزادی، به میدان نور می‌رسد.

وی با اعلام این‌که این خط، خط یک را در ایستگاه دروازه دولت و خط 2 را در ایستگاه دروازه شمیران قطع می‌کند، افزود: قرار است 3 ایستگاه خط 4 شامل میدان ابن‌سینا، دروازه شمیران و میدان فردوسی تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

ربیعی همچنین گفت: با ساخت کامل خط 4 مترو، یکی از گذرگاه‌های اصلی حمل‌ونقل تهران به شبکه کامل حمل‌ونقل عمومی مجهز می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری تهران و حومه در ادامه به خبرنگار همشهری گفت که دست‌کم تا یک سال و نیم آینده شرکت مترو امکان افزودن قطارهای جدید و افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر را ندارد.

ربیعی علت این موضوع را تأمین نشدن اعتبارات دولتی طی دو سال گذشته و دشواری‌های بسیار استفاده از فاینانس اعلام کرد و گفت: قطارهایی که سال گذشته وارد شبکه مترو شد 3 سال پیش سفارش داده شده بود و به‌تدریج تولید و تحویل شد.

وی روند سفارش و خرید قطار را بسیار طولانی عنوان کرد و افزود: به‌دلیل این‌که قطار مترو پس از سفارش به شرکت‌ها، تولید می‌شود، تحویل قطار 3 سال پس از تأمین اعتبار و سفارش قطار انجام می‌شود و به همین دلیل باید از همین امروز پیش‌بینی خرید قطارهای چند سال آینده را کرد.

به گفته او مدیران مترو از 2 سال پیش نسبت به وقوع شرایط بحرانی در جابه‌جایی مسافر در صورت تأمین نشدن اعتبار خرید قطارهای جدید هشدار داده بودند، اما این هشدارها چندان جدی گرفته نشد.