همشهری آنلاین: اهدای توپ طلا به کریستیانو رونالدو به عنوان بهترین بازیکن فوتبال سال ۲۰۱۳ واکنش‌های بس متفاوت و حاشیه‌های گوناگونی به همراه داشت، از خشم میشل پلاتینی از ناکامی هموطنش تا رأی کارلوس کی‌روش پرتغالی به لیونل مسی.

کریستیانو رونالدو که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ به عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان انتخاب شده بود، پس از چهار سال انتظار برای دومین بار به این عنوان دست یافت. او پس از این موفقیت گفت: «مسئله بر سر عدالت نیست. هر یک از ما، یعنی من، ریبری و مسی می‌توانستیم این جایزه را ببریم. عملکرد شخصی من در زمین در سال ۲۰۱۳ خیلی خوب بود. من سال آتی هم سعی خواهم کرد که سومین توپ طلای خود را به دست آورم.»

از جمله صحنه‌های احساسات‌برانگیز مراسم اهدای توپ طلا اشک‌هایی بود که در چشمان کریسیتانو رونالدو پس از اعلام نام او به عنوان برنده‌ی این جایزه حلقه زد. رونالدو خود اظهار داشت: «وقتی دیدیم که اشک شادی در چشمان پسرم و مادرم جمع شده، من هم دیگر نتوانستم جلوی خودم را بگیرم. شاید شما به من بخندید، اما برای من تفاوتی ندارد، چون این برای من لحظه‌ای ویژه بود.»

به گزارش دویچه‌وله، انتخاب رونالدو به عنوان بهترین بازیکن جهان سبب شد که حتی سیاستمدارن پرتغال نیز برای لحظه‌ای مشکلات مالی و نرخ نجومی بیکاری در این کشور را فراموش کنند و موفقیت معروف‌ترین فرزند میهن‌شان را جشن بگیرند. پاسوس کوئلیو، رئیس دولت پرتغال گفت: «رونالدو به کشورمان وجه و اعتبار بخشیده است.» در کافه‌ها و بارهای لیسبون، پایتخت پرتغال مردم فریاد "رونالدو، رونالدو" سر دادند.

لیونل مسی که در چهار سال گذشته بر تخت بهترین بازیکن فوتبال جهان تکیه زده بود، این بار "فقط" رتبه دوم را به خود اختصاص داد. شماری از کارشناسان مصدومیت و غیبت او در میدان بازی در برخی از مقاطع سال گذشته را دلیل این ناکامی دانسته‌اند. نشریه آرژانتینی Ole در پی موفقیت رونالدو، وی را خطاب قرار داده و نوشته است: «تو توپ طلای ۲۰۱۳ را بردی، اما هنوز دو توپ کم داری تا به مسی برسی.»

کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران که خود زمانی مربی کریستیانو رونالدو در تیم ملی پرتغال بود، در رأی‌گیری توپ طلا نه به هموطنش بلکه به لیونل مسی به عنوان بهترین بازیکن جهان رأی داد. او با اشاره به شایستگی رونالدو برای کسب این عنوان، در ارتباط با رأی خود گفت که با توجه به احساس مسئولیتی که داشته، در تصمیم‌گیری‌اش نظر تمامی مربیان لیگ برتر ایران در خصوص انتخاب بهترین بازیکن سال را جویا شد.

فرانک ریبری، ملی‌پوش فرانسوی بایرن مونیخ که به تازگی به عنوان بهترین بازیکن اروپا برگزیده شده بود، شبی تلخ را در زوریخ سپری کرد و پس از رونالدو و مسی سوم شد. بسیاری‌ او را شایسته این جایزه می‌دانستند، به ویژه آن‌که او به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی بایرن مونیخ در سال ۲۰۱۳ پنج عنوان قهرمانی را از آن خود کرده بود، از جمله قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و همچنین قهرمانی باشگاه‌های جهان.

ریبری ۳۰ ساله که به کسب توپ طلا امید بسته بود، پس از جای گرفتن در مقام سوم رده‌بندی سخت دلسرد شد. او پس از پایان مراسم و فروکش کردن حس دلسردی اظهار داشت: «من به غیر از آن‌که با بایرن مونیخ تمامی عنوان‌های قهرمانی را به دست آورم، دیگر چه کار می‌توانستم بکنم. من فردی خودخواه نیستم و کسب عنوان بهترین بازیکن جهان هدف من نبوده است. من ترجیح می‌دهم که بار دیگر با بایرن مونیخ به تمامی عنوان‌ها دست یابم.»

میشل پلاتینی، ستاره پیشین تیم ملی فرانسه و رئیس کنونی فدراسیون فوتبال اروپا خشم و انتقاد خود را از سیاست و شیوه انتخاب بهترین بازیکن سال جهان ابراز داشت. او که ریبری را شایسته این عنوان می‌داند، گفت: «این جایزه ۵۰ سال تمام به بازیکنی تعلق یافته که در میدان بازی موفقیت کسب کرده، اما حال انگار مسئله بر سر قابلیت‌های عمومی بازیکنان است.»

پله، ستاره بزرگ فوتبال جهان که در سال ۲۰۰۰ از سوی فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، به عنوان فوتبالیست قرن انتخاب شده بود، در مراسم دوشنبه شب (۱۳ژانویه/ 23 دی) در زوریخ یک توپ طلای افتخاری را به پاس یک عمر فعالیت ورزشی دریافت کرد. پله ۷۳ ساله که نمی‌توانست جلوی اشک‌های خود را بگیرد، گفت: «من با خودم عهد کرده بودم که گریه نکنم، اما آنقدر احساساتی شدم که نتوانستم جلوی خودم را بگیرم.»

از جمله صحنه‌های دیدنی در حاشیه مراسم اهدای توپ طلایی، گپ زلاتان ابراهیموویچ، ستاره سوئدی پاری سن ژرمن و برنده جایزه پوشکاش (بهترین گل سال) با یورگن کلوپ، سرمربی دورتموند بود. ابراهمیوویچ با طنزی جدی از کلوپ پرسید که بوروسیا دورتموند کی اقدام به خریدن او می‌کند و کلوپ هم در کمال حاضرجوابی گفت: «برای این کار اول باید کل بازیکنان تیممان را بفروشیم!»

منبع: همشهری آنلاین