تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۹

گروه شهری: نمایشگاه بین‌المللی شهر تهران واقع در بزرگراه چمران همچنان باعث بروز ترافیک در بزرگراه‌ها و خیابان‌های منتهی به این محدوده می‌شود.

با وجود اینکه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران از شکایت علیه مسئولان نمایشگاه تهران خبر داده، همچنان این نمایشگاه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و توجهی به اخطارهای قضایی ندارد.انتقال نمایشگاه تهران از داخل شهر از سال‌ها پیش در دستور کار قرار گرفت و عملیات ساخت 2 نمایشگاه برای تهران در جنوب شهر آغاز شد.

نمایشگاهی که وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت گذشته کار احداث آن‌را آغاز کرد تاکنون کمتر از 10درصد پیشرفت داشته است و نمایشگاه شهر آفتاب نیز با پیشرفت فیزیکی بیش از 75درصد در نیمه اول سال 93آماده بهره‌برداری خواهد بود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر با اشاره به مراحل پایانی احداث نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در نزدیکی مرقد مطهر امام خمینی (ره) گفت: نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب برای برگزاری مناسبت‌های بین‌المللی در سطح غرب آسیا تدارک دیده شده و با معیارهای جهانی طراحی شده می‌تواند پاسخگوی نیاز پایتخت برای برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی باشد.

علیرضا دبیر ضمن بیان این مطلب به نارضایتی‌های گسترده عمومی در زمان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی اشاره و اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه در محل فعلی باعث اتلاف وقت مردم، سرمایه ملی و سوخت شده و آلودگی هوای تهران را افزایش می‌دهد.
تراکم بیش از حد خودروها، قطع جریان ترافیک و انسداد مسیر در خیابان‌های پیرامونی و منتهی به محل نمایشگاه نه‌تنها نارضایتی عمومی را در مردم ایجاد کرده، بلکه پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و مدیریت شهری را هم دچار مشکل کرده است.
2عضو دیگر شورای شهر نیز از بی‌توجهی مسئولان نمایشگاه نسبت به اخطارها و هشدارهای پلیس راهور و مدیریت شهری در برگزاری نمایشگاه‌ها انتقاد کردند.

اسماعیل دوستی و محمد حقانی پیش‌تر خواستار همکاری بیشتر مسئولان نمایشگاه تهران برای برگزاری نمایشگاه‌ها در مکان فعلی شده بودند و نسبت به معضلات نمایشگاه برای مدیریتی شهری و زندگی شهروندان هشدار داده بودند.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شهر تهران با توصیف وضعیت خیابان‌های اطراف نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز گفت که این نمایشگاه در حدفاصل بزرگراه‌های شهید چمران، نیایش، خیابان سئول و خیابان ولیعصر قرارگرفته و تنها مسیر دسترسی عمومی به آن از محور خیابان سئول است که این مسیر هم به‌صورت اختصاصی توسط سازمان صدا و سیما از اواسط خیابان مسدود و در نتیجه بن‌بست شده است.

دبیر مشکلات ترافیکی این محدوده از شهر تهران را بحرانی دانسته و حتی ترافیک مرکز و جنوب شهر را هم تحت‌تأثیر ترافیک محدوده نمایشگاه تهران می‌داند. به گفته وی، ظرفیت پارکینگ‌های نمایشگاه هم با تعداد ورودی‌های آن به هیچ عنوان تناسب ندارد و پاسخگوی نیاز شهروندان نیست.

دبیر با اشاره به نمایشگاه شهر آفتاب خاطرنشان کرد: با توجه به دسترسی مناسب شهرآفتاب به وسایل حمل‌ونقل عمومی و نیز ظرفیت بالای پارکینگ این پروژه، پیش‌بینی می‌شود مشکلات فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران با انتقال به شهرآفتاب به‌طور کامل برطرف‌شده و آلودگی هوای شهر تهران هم کاهش پیدا کند. دبیر اظهار امیدواری کرد که تا زمان بهره‌برداری از مکان جدید نمایشگاه بین‌المللی تهران، در محل فعلی نمایشگاهی برگزار نشود.

منبع: همشهری آنلاین