گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد عرضه نفت‌خام در بورس انرژی معطل نصب تجهیزات یا بازوی بارگیری آن در پالایشگاه‌ها از سوی شرکت ملی نفت است؛ نفتی که از طریق بورس انرژی فروخته خواهد شد با تانکر منتقل می‌شود نه خط لوله.

به گزارش همشهری، بورس انرژی یک سال است که فعالیتش را آغاز کرده اما ماجرای فروش نفت‌خام از طریق بورس نزدیک به یک دهه است که دنبال می‌شود حتی طرح اولیه تاسیس بورس نفت در سال 1379نوشته شد که از آن زمان تاکنون 13سال می‌گذرد اما هنوز نفت بورسی نشده است.

در چنین شرایط به تازگی شرکت ملی نفت میعانات گازی را که محصولی میان نفت و گاز است را در بورس انرژی عرضه کرد که معاملات آن با موفقیت خیلی زیادی همراه بود اما با وجود تقاضای زیادی که برای این محصول در بورس انرژی وجود دارد شرکت ملی نفت عرضه این محصول را در بورس انرژی افزایش نمی‌دهد.

خبر‌ها حکایت از آن دارد که کیفیت میعانات گازی که هم‌اکنون در بورس انرژی عرضه می‌شود پایین‌تر از سطح موجود است و خریداران خصوصی میعانات گازی به‌شدت تمایل دارند محصول با کیفیت تری را از طریق بورس انرژی خریداری کنند. محصول 2پالایشگاه خانگیران و عسلویه در این زمینه کیفیت بسیار بالاتری دارد و خریداران در عرضه محصولات این دو شرکت هستند اما هنوز تمایلی از سوی شرکت ملی نفت برای عرضه این محصول در بورس انرژی دیده نشده است.

خبر‌های دیگر آنکه برنامه عرضه نفت‌خام در بورس انرژی معطل مسائل فنی و نصب تجهیزات یا بازوی بارگیری نفت در پالایشگاه است. گویا تا قبل از این برنامه‌ای برای انتقال نفت از طریق تانکر در پالایشگاه‌ها درنظر گرفته نشده بود اما یکی از موضوعاتی که در مورد فروش نفت از طریق بورس انرژی مطرح است نحوه تحویل محصول است و با توجه به اینکه تحویل نفت‌خام از طریق بورس انرژی به وسیله تانکر انجام می‌شود تا زمانی که تجهیزات لازم در پالایشگاه‌ها نصب نشود امکان فروش نفت‌خام در این بورس وجود ندارد.

براساس دستورمستقیم وزیرنفت که در شهریور‌ماه صادر شد قرار بود زمینه عرضه روزی 5هزار بشکه نفت‌خام تا قبل از زمستان در بورس انرژی فراهم شود اما تاکنون عرضه نفت در بورس انرژی انجام نشده است. بحث عرضه نفت‌خام سال‌هاست که از سوی دولت‌ها دنبال می‌شود اما وزارت نفت در هیچ کدام از دولت‌ها تن به عرضه نفت‌خام از طریق مکانیسم عرضه و تقاضای بورس نداده است.

بر همین اساس دلایل عرضه نشدن نفت‌خام را از مسئولان بورس انرژی جویا شدیم، از بابک باقری مدیر نظارت بر بازارهای بورس انرژی پرسیدیم براساس دستور وزیر نفت قرار بود نفت‌خام در بورس انرژی عرضه شود چرا این کار تاکنون انجام نشده است، توضیح داد: با همکاری‌های امور بین‌الملل شرکت ملی نفت میعانات گازی با موفقیت در بورس انرژی عرضه شد درعین حال توافق‌های نهایی برای عرضه نفت‌خام هم در بورس انرژی انجام شده و قول همکاری در این زمینه داده شده است اما شرکت ملی نفت در حال تهیه مقدمات کار برای عرضه نفت از طریق بورس انرژی است.

به گفته وی همه بستر‌های معاملاتی برای عرضه نفت‌خام در بورس انرژی مهیاست و درصورت فراهم شدن مقدمات کار توسط بخش امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ، معاملات نفت‌خام به راحتی از طریق بورس انرژی انجام می‌شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست عرضه میعانات گازی در بورس انرژی بیشتر شود، گفت: عرضه میعانات گازی تمرین مناسبی برای عرضه نفت‌خام در بورس انرژی بود و در این‌باره امور بین‌الملل شرکت ملی نفت تصمیم‌های لازم را می‌گیرد. او ادامه داد: تاکنون تمام محموله‌هایی که به بورس انرژی اختصاص یافته، فروخته شده است اماتقاضا برای خرید این محصول همچنین از سوی متقاضیان خصوصی وجود دارد.

مدیر نظارت بر بازار‌های بورس انرژی تأکید کرد: میعانات گازی مانند نفت‌خام قابلیت تبدیل شدن به فرآورده‌های نفتی را هم دارد و از آن جهت محصول بسیار خوبی است که از یک بازار خوب صادراتی هم برخودار است اما خریداران در انتظار عرضه محصولات با کیفیت‌تری در بورس انرژی هستند.

منبع: همشهری آنلاین