گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری بلوک 30 درصدی سهام شرکت‌های فولاد مبارکه و مس به سرمایه‌گذاران خارجی خبر داد.

سید مهدی عقدایی، درباره برگزاری نخستین مزایده بین‌المللی سهام که بر مبنای سیاست‌های اصل 44 انجام می‌شود، گفت: براساس تصمیم‌های اتخاذ شده قرار است تا 30 درصد از سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس در یک مزایده بین‌المللی به سرمایه‌گذاران خارجی شرکت واگذار شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا زمان برگزاری این مزایده طولانی شده گفت: سازمان خصوصی‌سازی در  حال بازاریابی بین‌المللی است و بلافاصله پس از پیدا شدن مشتری خارجی این مزایده برگزار خواهد شد. پیش از این قرار بود این مزایده در خرداد ماه برگزار شود اما میزان دقیق سهام قابل عرضه مشخص نبود.

ایرج اکبریه، مشاور وزیر صنایع و معاون امور واگذاری‌های وزارت صنایع اردیبهشت ماه گذشته گفته بود؛ کلیات این طرح در جلسه کارشناسی نهایی شده و مراحل عرضه سهام 2شرکت به صورت بلوکی در خرداد ماه امسال آغاز می‌شود، اما میزان سهام قابل عرضه هنوز مشخص نیست.

این مزایده در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول مربوط به شناسایی سرمایه‌گذاران متقاضی است و در مرحله دوم مزایده برگزار می‌شود.

اکبریه تصریح کرده بود؛ روال کار به این گونه است که در مرحله اول میزان بلوک‌های قابل عرضه اعلام شده و سپس اهلیت شرکت‌های متقاضی بررسی می‌شود. این شرکت‌ها باید از لحاظ فنی، مدیریتی و مالی دارای ویژگی‌هایی باشند که این موضوع در مرحله اول بررسی  و سپس در مرحله دوم مزایده برگزار می‌شود.

به گفته اکبریه، هیچ منعی برای حضور شرکت‌های خارجی در این مزایده وجود ندارد. وی گفته بود؛ همه سرمایه‌گذاران اعم از داخلی و خارجی و همچنین ایرانیان  مقیم خارج می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

نفتی‌ها امروز معرفی می‌شوند

سید مهدی عقدایی همچنین از اعلام اسامی شرکت‌های نفتی تا پایان وقت امروز خبر داد.
وی در این باره گفت: اسامی 21 شرکت نفتی قابل واگذاری که روز سه‌شنبه رسماً از طرف وزارت نفت و اقتصاد به سازمان خصوصی اعلام شد، روز پنج‌شنبه 31 خرداد پس از جلسه هیأت عالی واگذاری اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: جلسه هیأت عالی واگذاری به همین منظور برگزار می‌شود و پس از بررسی این شرکت‌ها اسامی شرکت‌های نفتی رسماً  به اطلاع عموم خواهد رسید. براساس این گزارش، روز سه‌شنبه وزارت نفت پس از 3ماه تأخیر فهرست 21شرکت را برای واگذاری به بخش خصوصی اعلام کرد.

این واگذاری‌ها نخستین مرحله عرضه سهام شرکت‌های نفتی است که بر مبنای سیاست‌های اصل 44 انجام می‌شود. براساس برنامه، سازمان خصوصی‌سازی موظف است به وکالت از وزارت نفت سهام این شرکت‌ها را حداکثر تا پایان سال 86  به بخش خصوصی واگذار کند.

پیش از این انتقادهای زیادی به وزارت نفت برای تأخیر در اعلام فهرست نهایی شرکت‌های قابل عرضه می‌شد.

کارشناسان معتقدند با وجود تأکید مقام معظم رهبری برای تسهیل درخصوصی‌سازی و جلوگیری از هر گونه مانع‌تراشی همچنان مقاومت‌هایی در درون وزارت نفت برای خصوصی‌سازی در بزرگترین وزارتخانه اقتصادی ایران وجود دارد.