به گزارش همشهری آنلاین، گیلدا بریمانی در این نمایشگاه نقاشی های آبستره فیگوراتیو با تکنیک ترکیب مواد ارائه داده است.
او در این آثار زنان را در مراحل مختلف زندگی از کودکی تا بزرگسالی در نقش ها و مسئولیت های مختلف به تصویر کشیده است.
زنان آثار او شاید درگیر مشکلات و محدودیت هایی در طول زندگی باشند اما به خوبی بر مشکلات فائق آمده و اقتدار خود را نشان داده اند.
او در کنار این آثار، تصویری از یوزپلنگ ایرانی با پس زمینه ای به رنگ آبی و بنفش را به نمایش گذاشته است که این روزها بیش از همیشه بیم انقراض او میرود و موجب دل نگرانی جامعه ایرانی به خصوص دوستداران محیط زیست است.
ظاهرا نقاش این مطلب را درک کرده و در قالب این نقاشی استعاری هم این موجود استثنایی در معرض تهدید را یادآوری کرده، علاوه بر این او با ارائه این اثر به اقتدار زنانه و قدرت زن امروز اشاره دارد.
این اثر در واقع نشانی از زنان توانمند ایرانی است که فراز و نشیب های زندگی را با غرور خاصی پشت سر میگذارند، این تابلو در واقع دو کارکرد ویژه و خاص در این نمایشگاه دارد.
بریمانی در این نمایشگاه از بعضی نقاشی های قدیمی اش نیز بهره گرفته و آنها را به عنوان پس زمینه آثارش برگزیده و سوژه های جدیدی را به آن ها اضافه کرده است.
پس زمینه تمام آثار او آبستره است و فیگورهایی به صورت سایه با حالات مختلف بر روی این پس زمینه ها نقش بسته اند، او در بعضی آثارش از فتومونتاژ نیز بهره گرفته است.
ایده آثار بریمانی قبل از کار بر روی بوم سفید با عکس هایی که خودش گرفته، مجلات و کتبی که خوانده در ذهنش شکل میگیرد.
او عکس ها را با هم ترکیب میکند و ایده های آثارش را گسترش میدهد و آنها را بر روی بوم پیاده میکند.
دکتر جواد مجابی منتقد هنری در کاتالوگ نمایشگاه گیلدا بریمانی در یادداشتی با عنوان «سیمای زن در عصر اضطراب» تحلیلی در مورد آثار بریمانی ارائه داده، که در بخشی از آن آورده است: "با نگاهی کلی به کارهای فیگوراتیو او، حضور تشویش آمیز زنی را برای ورود به فضاهای منع شده یا رها نشدن از آن تنگناها را مشاهده میکنیم.
دخترکی به هنگام بازی با سرامیک های کف، از دو سو در محاصره ستون های لاله زنبوری است که شبح یا وهمی از موانع را باز نمایی میکنند.
در تابلوهای دیگر همین درگیری را حفره های دایره وار با متن یک نمای طبیعت گرا دارند، فرشته هایی که گیر افتادند در عین نقش برجسته بودن و نشانگر غرق شدن بخشی از عمارت زیر حجم اسارت و فراموشی و نهان بودگی هستند.
زنی که میخواهد از شبکه های افقی کرکره وار عبور کند لکن در آن تنیده و منحل شده است در تقابل با زنی ساخته شده که در آستانه ورود به فضای برگ- نیزه های رنگارنگ مهاجم است؛ اگرچه بدون حضور زن هم میتوانیم یورش سبزینگی مهاجم را در فضای حیاتی حس کنیم؛ اگر چه زن و مردی در نور مفری میجویند".
این نمایشگاه با حضور مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی و چهره های شاخص هنری در گالری شکوه بر پا شده است.
علاقه مندان میتوانند تا 16 بهمن ماه همه روزه از ساعت 16 تا 20 از این آثار در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى، پلاک ١٩ دیدن کنند.