گروه شهری: با افتتاح سامانه لحظه‌ای آلودگی هوا، اطلاع از وضعیت کیفی هوای تهران به‌صورت لحظه‌ای امکان‌پذیر شد. شهروندان پایتخت هم‌اکنون می‌توانند با رونمایی از این سامانه در پایگاه اینترنتی

شهروندان پایتخت هم‌اکنون می‌توانند با رونمایی از این سامانه در پایگاه اینترنتیair. tehran. ir/airnow به‌صورت لحظه‌ای از وضعیت کیفی هوای منطقه خود و سایر مناطق در 23ایستگاه پایش کنترل کیفی هوا مطلع شوند. همچنین داده‌های 10سال کیفیت هوای تهران روی این سامانه قرار می‌گیرد و شهروندان می‌توانند درصورت هرگونه اشکال با برقراری تماس مسئولان ذیربط را مطلع کنند.

وحید حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در مراسم رونمایی از این سامانه در فرهنگسرای رسانه نسبت به تردد 150هزار خودروی دیزلی بدون نظارت در تهران نیز هشدار داد. ‌شهرداری تهران در برنامه‌های خود، ناوگان حمل‌ونقل را در اولویت قرار داده و پس از آن به‌منظور بهبود شرایط کیفی هوا ناوگان خصوصی را در دستور کار قرار می‌دهد. کنترل آلایندگی دیزلی ازجمله برنامه‌های مهم کلانشهرهای بزرگ دنیاست و در تهران نیز از سال آینده مینی‌بوس‌های فرسوده با بیش از 30سال سابقه تعیین تکلیف می‌شوند. به زعم مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، معضل اصلی سوخت‌های دیزلی، گوگرد آن است که در این زمینه با سطح یورو4 فاصله داریم و باید برای کاهش گوگرد در سوخت کشور اقدام کرد.

همچنین از نگاه یوسف رشیدی سرپرست دفتر بررسی اقلیم و آلودگی هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز که در این جلسه حضور داشت عقب‌ماندگی در بحث آلودگی هوا به‌ویژه در مورد خودروها و سوخت بیش از سایر بخش‌هاست و در این زمینه نمی‌توان در یک دوره زمانی کوتاه وضعیت آب و هوا را به شرایط مطلوب رساند.

از طرفی بنا بر اعلام سازمان حفاظت محیط‌زیست، سال آینده استفاده از سوخت یورو4 الزامی است و از خرداد سال آینده درصورت عدم‌استفاده از این نوع سوخت شماره‌گذاری خودروها انجام نمی‌شود. وی تصریح کرد: «اگر وزارت نفت نمی‌تواند سوخت استاندارد را به کشور وارد کند، سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌تواند در زمینه واردات سوخت در بحث بنزینی و دیزلی ورود کند. اگر پول بابت واردات بنزین و سایر سوخت‌ها پرداخت نشود، باید اعتبارها را به داروهای سرطانی اختصاص داد.

نقش موتورسیکلت‌ در روند آلودگی تهران نیز در ادامه مورد تأکید رشیدی قرار گرفت. از سال82 تردد و تولید موتورسیکلت دوزمانه ممنوع شده و هم‌اکنون تمامی موتورسیکلت‌های تولیدی 4زمانه هستند اما به‌دلیل کاربراتوری بودن سطح کیفی‌شان پایین است و هر‌روز به‌طور متوسط 6 یا 7 گرم آلودگی برای هوا در پی دارند. به‌گفته رشیدی ‌از نیمه‌دوم سال آینده سطح استانداردسازی موتورسیکلت سخت‌تر خواهد شد و در این زمینه تصمیم‌گیری‌های لازم در دستور کار قرار گرفته است.

ورود 10هزار تاکسی برقی

حجت‌الله بهروز قائم‌مقام معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه از ورود ۱۰هزار تاکسی برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی خبر‌داد. براساس تحقیقات صورت‌گرفته سهم بخش حمل‌ونقل عمومی در آلودگی هوا 70درصد است. در سال‌آینده 2هزار خودرو متعلق به شهرداری به فیلتر دوده مجهز می‌شوند و پس از آن، این موضوع در بخش‌های عمومی و خصوصی اجرایی می‌شود. ورود خودروهای برقی از بندهای سند راهبردی زیست‌محیطی است که در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک برای کاهش آلودگی هوا به اجرا درمی‌آید.

خودروهای دیزل نیز سهم بسزایی در افزایش آلودگی هوا دارند و حذف دوده جزو اولویت‌های اول در کاهش آلودگی هواست که خوشبختانه مدیریت شهری تهران از این موضوع استقبال کرده و در اصلاحیه بودجه92 شورای شهر مصوب شده که 200خودرو به فیلتر دوده مجهز شوند. از طرفی 8هزار و 800خودروی پیکان تاکسی در تهران وجود دارد که چندین برابر آلاینده‌تر از خودروهای معمولی موجود است. بدین‌منظور، خودروهای برقی و پاک به جمع تاکسی‌ها می‌پیوندد و 10هزار خودروی تاکسی به‌صورت برقی جایگزین خودروهای فرسوده تاکسی می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین