گروه اقتصادی: تداوم رکود در بازار مسکن نشان می‌دهد که افزایش مبلغ وام مسکن نیز نتوانسته شرایط جدیدی را رقم بزند.

به گزارش همشهری از چند بنگاه معاملات املاک در تهران، کاهش تقاضا در این بازار استراتژیک همچنان ادامه دارد و پس از افزایش وام مسکن هم تغییری در روند معاملات ایجاد نشده است. متقاضیان یا قدرت خرید کافی برای ورود به این بازار را ندارند و یا انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها موجب شده فعلا دست نگه دارند.

تجربه تاریخی در مورد بازار مسکن نشان می‌دهد که هرگاه قیمت روند صعودی خود را آغاز می‌کند، موج تقاضا به سمت بازار روانه می‌شود و این موضوع خود بر افزایش قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد. رکود در بازار مسکن از خردادماه امسال و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شده است و این موضوع کاهش قیمت مسکن را به همراه داشته است تا جایی که برخی فعالان بازار نرخ فعلی را کف قیمت می‌دانند. حتی معاون وزیر راه و شهرسازی قیمت فعلی را کف قیمت دانسته و اعلام کرده که بهترین زمان برای خرید مسکن است. همین مقام مسئول چند روز قبل پیش‌بینی کرده بود که قیمت مسکن تا پایان سال 10درصد دیگر کاهش یابد.

ابوالفضل صومعلو در جدیدترین اظهارنظر به ایسنا گفته است: متوسط قیمت خانه در تهران متری 3.8 تا‌4میلیون تومان است. با پشت‌سرگذاشتن 10ماه رکود در بازار مسکن، در نهایت قیمت مسکن نسبت به پارسال 25درصد کاهش یافته و به گفته مشاوران املاک جای چانه‌زنی هم وجود دارد و فروشندگان تا 10درصد تخفیف را هم قائل هستند.

وزارت راه و شهرسازی با افزایش مبلغ وام مسکن سعی کرد قدرت خرید را افزایش دهد تا رونق به بخش مسکن بازگردد و کلیدی برای رونق اقتصادی باشد اما وام 35میلیون تومانی نتوانست تحرکی در این بخش ایجاد کند. در روزهای نخست به‌دلیل اینکه تصور می‌شد متقاضیان وام مسکن افزایش یابد، بازار سیاهی در خرید اوراق حق‌تقدم وام مسکن ایجاد شد؛ به‌طوری که مجموع اوراق مورد نیاز برای دریافت وام 35میلیون تومانی از 2میلیون و 500هزار تومان به 4میلیون و 500هزار تومان افزایش یافت اما در روزهای گذشته این بازار هم با تخلیه هیجان همراه شده است؛ به‌طوری که در حال حاضر خرید اوراق حق تقدم برای دریافت وام 35میلیونی مسکن به 3میلیون و 500هزار تومان رسیده است.

منبع: همشهری آنلاین