مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با بیان اینکه حل مناقشات اراضی محدوده‌ها و حواشی تالاب‌ها به دادستانی محول شده، گفت: لازم است که روند تصویب قانون مدیریت و حفاظت تالاب‌ها در مجلس شورای اسلامی تسریع شود.

 محسن سلیمانی روزبهانی درجمع خبرنگاران با تأکید بر ضرورت توجه دولتمردان به کارکردهای تالاب‌های کشور اظهار داشت: تالاب شادگان و هامون پیش از خشک‌شدن به‌ترتیب معیشت بیش از 5هزار خانوار و 70هزار خانوار را تأمین می‌کند. وی با بیان اینکه مسئله اصلی مدیریت ناپایدار تالاب‌ها بوده است، افزود:‌ در تالاب هورالعظیم شرکت نفت بدون هماهنگی با سایر سازمان‌ها اقداماتی را انجام می‌دهد.

به‌گزارش فارس، وی با تأکید بر ضرورت توجه به رویکرد توسعه همگام با حفاظت از محیط‌زیست، ‌افزود: در هورالعظیم طی 2 تا 3 دهه گذشته مردم درون تالاب‌ها زندگی می‌کردند اما با از دست‌رفتن کارکردهای تالابی، بسیاری از خدمات از بین رفت. سلیمانی با اشاره به اینکه تهدید، شناسایی و ظرفیت‌سازی ذی‌نفعان نخستین گامی است که درباره تالاب شادگان طی شده گفت: تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط برای حفاظت از تالاب‌ها برنامه‌های خود را ارائه داده‌اند تا این برنامه سند راهبردی باشد و براساس آن، تمام دستگاه‌ها برای مدیریت تالاب شادگان، ارومیه و پریشان همکاری داشته باشند. این برنامه مدیریت در شورای برنامه‌ریزی استان و هیأت وزیران در سطح استانی و شهرستانی مجوزهای لازم را اخذ‌کرده و تفاهمنامه برای اجرای این برنامه به امضا رسیده است.