تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۴

همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی های جواد علمداری با عنوان «انعکاس» عصر جمعه ۱۸ بهمن در گالری شکوه آغاز به کار کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، 18 تابلوی نقاشی آبستره رنگ روغن و اکریلیک روی بوم علمداری در این نمایشگاه سایه های طبیعت بر روی آب را بازتاب می‌دهند.

در واقع نقاش در این آثار به صورت موشکافانه و دقیق به طبیعت نگاه کرده و تاثیر نور و سایه بر روی آب را به تصویر کشیده است.

علمداری مقیم ترکیه است. او شرکت در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در ترکیه را در کارنامه هنری خود دارد.

وی 14 سال است که به شکل حرفه ای نقاشی می‌کشد و حدود 5 سال است که بر روی مجموعه «انعکاس» متمرکز می‌باشد، این مجموعه شامل 500 اثر است که 18 اثر از آن را در این نمایشگاه در معرض تماشای عموم قرار داده است.

علمداری در مورد آثاری که در نمایشگاه «انعکاس» به تماشا گذاشته است، گفت: حدود پنج سال پیش که سایه های طبیعت بر روی آب را دیدم به آن علاقمند شدم و تحت تاثیر آن قرار گرفتم کار بر روی این موضوع را آغاز کردم و تاکنون نقاشی های زیادی را با این موضوع به تصویر کشیده ام.

او اضافه کرد: هنر باید در مقام بیان برنده و تاثیر گذار و کاشف رازها باشد. دوست داشتم در این آثار از دل طبیعت چیزهای مختلفی کشف کنم که اکثر مردم بی تفاوت از کنار آن گذشته باشند، مانند همین انعکاس سایه طبیعت بر روی آب که شاید همه بارها دیده باشند اما با بی تفاوتی از کنار آن عبور کرده و نخواستند آن را آنالیز کنند.

آثار ارائه شده در این نمایشگاه را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: یکی آثاری که به خاطر نشان دادن جریان آب در تابلو ها قابل تشخیص هستند که انعکاس سایه های طبیعت بر روی آب می‌باشند و دیگری آثاری که از ماهیت آب بودن بیرون آمده و کار کاملا انتزاعی شده و تشخیص آن مشکل است و با نگاه به آن فکر می‌کنیم نقاش دیتیلی از پوسته تنه درخت، کوه و ... را بر روی بوم نقش کرده است.

هنرمند در این آثار تحت تاثیر فرم هایی از طبیعت است که بر روی آب تشکیل می‌شوند، او ابتدا از این انعکاس در ساعات مختلف روز به خصوص هنگام غروب خورشید که سایه ها به خوبی خود را نشان می‌دهند عکس می‌گیرد و بعد با الهام از عکس ها، رنگ و بافت های موجود در آن را بر روی بوم منعکس می‌کند.

رنگ آمیزی نقاشی های علمداری بر اساس انعکاس هر چیزی در طبیعت است که سایه آن بر آب نقش بسته باشد، در این آثار تونالیته های مختلفی از رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی به کار برده شده است.

علمداری در پاسخ به این سوال که آیا رنگ هایی که در آثار استفاده شده، همه انعکاسی از رنگ های موجود در طبیعت بر روی آب است، گفت: تمامی رنگ های بکار برده شده در این آثار برگرفته از رنگ های تشکیل شده بر روی آب است که در عکس هایی که از این سایه ها گرفته ام نیز به خوبی قابل مشاهده است.

حتی برای دیدن این رنگ ها و سایه ها لزومی به دیدن عکس ها نیست کافی است که به کنار دریا برویم و به انعکاس طبیعت در آن دقت کنیم.

این نقاش جوان تشخیص آن که سایه چه چیزی بر آب در آثارش نقش بسته را به عهده مخاطب گذاشته تا بازدیدکنندگان بر اساس رنگ ها و بافت های موجود در آثار برداشت خود را داشته باشند و سایه گل سرخ، درخت و طبیعتی پاییزی را درآب احساس کنند.

حرکت آب باعث شده نوعی بافت خاص در این آثار پدید آید، زیرا ایده اولیه آثار از آب گرفته شده، نقاش حتی قصد دارد این بافت ها را به اشکال مختلف در آثار بعدی اش نیز نشان دهد.

او معتقد است بافت های مختلفی بر روی آب دریا تشکیل می‌شود که در عکس هایی که از این صحنه ها گرفته، نیز مشخص است. او بدنبال ابزار جدیدی است تا بافت های دایره ای شکل تشکیل شده بر روی آب را هم به تصویر کشد.

جواد علمداری متولد 1363 است. او تا کنون در چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در ترکیه شرکت داشته است.

نمایشگاه نقاشی های «انعکاس» تا 23 بهمن ماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، شماره 19 دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت 16 الی 20 از این آثار دیدن کنند.

گالری روزهای تعطیل رسمی تعطیل است.

منبع: همشهری آنلاین