به گفته رئیس پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی رشته‌های علوم انسانی که سرفصل‌های آنها اسلامی شده است از مهر۹۳ در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. شورای تحول و ارتقای علوم انسانی زیرنظر حدادعادل در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فعال است.

آنطور که صادق آینه‌وند اعلام کرد هم‌اکنون 15 رشته علوم انسانی در این بخش در حال بازنگری است که احتمالا تا پایان امسال این 15رشته اعلام و از مهر‌ماه سال93 برای اجرا ابلاغ می‌شود. بازنگری علوم تاریخی و باستان‌شناسی برعهده پژوهشگاه علوم انسانی است که حدود 80 تا 100درصد همه سرفصل‌هایی که به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی سپرده شده‌ و کتاب‌ها و محتویات آموزشی نیز تغییر کرده است.

او اسلامی‌شدن علوم انسانی را اینگونه معنی کرد: اسلامی به این معنی نیست که کلمه اسلام را بچسبانیم به همه واحدها؛ مسیر حرکت پژوهشگاه در تحول علوم انسانی نگاه به ریشه، اتصال به ریشه و انطباق با نیازهاست. در بحث متحول‌کردن علوم انسانی، تأکید بر بازنگری علوم انسانی ملموس با انسان‌ها و کاربردی کردن آن در کنار مردم است چراکه در غیر این صورت پژوهشی که در قفسه جا گیرد، ارزشی ندارد.رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: علوم تاریخ به 5رشته تاریخ جهان، تاریخ اسلام، تاریخ ایران، تاریخ باستان و تاریخ تمدن در مقطع کارشناسی افزایش یافته است.

منبع: همشهری آنلاین