همشهری آنلاین: دانشگاه تهران با ۲۹ دانشکده، ۱۲۲ گروه آموزشی، ۹۲۷ رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد، دکتری، دکترای تخصصی و دکترای حرفه‌‎ای و با ۲ استاد ممتاز، ۳۶۰ استاد تمام، ۵۳۵ دانشیار، ۱۰۲۸ استادیار و ۷۰ مربی یعنی در جمع با حدود ۲ هزار عضو هیئت‌علمی در سال ۱۳۹۲ دهه جدیدی از عمر خود را آغاز می‌کند.

به گزارش تسنیم، همزمان با سی‌ و پنجمین فجر انقلاب اسلامی و در حالی که دانشگاه تهران در آستانه 80 سالگی قرار گرفته است، با نگاهی آماری و مقایسه‌ای بین برخی شاخص‌ها اعم از تعداد دانشجویان ورودی، تعداد دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و رشته گرایش‌ها، تعداد مقالات خارجی، مقالات داخلی، کتاب‌های تالیف و ترجمه شده و تعداد اختراع و اکتشاف‌های دانشگاه تهران بین 45 سال قبل از انقلاب اسلامی و 35 سال پس از پیروزی انقلاب صورت گرفته که در ادامه آمده است.

بر طبق این گزارش، تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه تهران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برابر 32 هزار و 95 نفر بوده که این تعداد پس از انقلاب اسلامی تاکنون به بیش از 260 هزار نفر رسیده است.

برش‌هایی بر روند افزایشی تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه تهران در بستر زمان، نشان می‌دهد که وقتی 29 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشته، دانشگاه تهران تنها در یک سال(سال 1386) به اندازه‌ای ورودی داشته که با یک سوم تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه تهران در کل 45 سال قبل از انقلاب اسلامی برابری می‌کند.

بررسی روند رشد تعداد دانشجویان ورودی دانشگاه تهران در عین حذف برخی مقاطع تحصیلی از نظام آموزشی این دانشگاه نشان می‌دهد که با وجود اینکه طی سال‌های پس از 1386، تعداد پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه تهران به صفر رسیده، اما تعداد دانشجویان ورودی این دانشگاه همچنان روند افزایشی داشته، به طوری که این تعداد در سال 1386 در مقاطع کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی پیوسته، کارشناسی‌ارشد و دکتری برابر 9060 نفر بوده و در سال 1392 در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی‌ارشد و دکتری به 17 هزار و 551 نفر رسیده است.

همچنین تعداد دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و رشته گرایش‌های موجود دانشگاه تهران پیش از انقلاب اسلامی برابر 18 دانشکده، 67 گروه و 114 رشته گرایش بوده که این تعداد در سال 1392 به ترتیب به 29 دانشکده، 122 گروه آموزشی و 927 رشته گرایش رسیده است.

به این ترتیب نسبت رشد تعداد دانشکده‌ها، گروه‌های آموزشی و رشته گرایش‌های دانشگاه تهران در 35 سال پس از انقلاب اسلامی نسبت به 45 سال قبل از انقلاب، به ترتیب برابر 2، 2 و 8 است.

این گزارش می‌افزاید: رشد 8 برابری تعداد رشته گرایش‌های دانشگاه تهران مرهون سرعت ایجاد رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تهران ظرف شش سال گذشته است، به طوری که تعداد رشته‌های کارشناسی‌ارشد و دکترای دانشگاه تهران در سال 1386 به ترتیب برابر با 223 و 148 رشته گرایش بوده که این تعداد در سال 1392 در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری به ترتیب به 516 و 276 رشته گرایش رسیده است.

تعداد مقاله‌های خارجی دانشگاه تهران در پیش از انقلاب اسلامی 136 بوده اما پس از انقلاب اسلامی تعداد مقالات خارجی این دانشگاه به بیش از 25 هزار افزایش یافته است.

تعداد مقاله‌های داخلی نیز پیش از انقلاب اسلامی 643 بوده اما پس از انقلاب اسلامی تعداد این مقلات به بیش از 35 هزار افزایش یافته است.

در خصوص میزان کتاب‌های تالیف شده نیز پیش از انقلاب اسلامی تعدادکتاب‌های تالیف شده در دانشگاه تهران 153 است. این در حالی است که تعداد کتاب‌های تالیف شده پس از انقلاب اسلامی در این دانشگاه به بیش از 60 هزار کتاب رسیده است.

تعداد کتاب‌های ترجمه شده نیز در این دانشگاه پیش از انقلاب اسلامی 71 کتاب بوده اما پس از انقلاب اسلامی تعداد این کتاب‌ها به بیش از 27 هزار افزایش یافته است.

دانشگاه تهران طی فعالیت‌هاش در 45 سال پیش از انقلاب تنها 25 ثبت اختراع و اکتشاف داشته اما تعداد اختراعات واکتشافات ثبت شده این دانشگاه در 35 سال انقلاب اسلامی بیش از 3 هزار بوده است.

منبع: همشهری آنلاین