تلویزیون> حمید هامون: با این‌که ۴۶ سال از تولید سریال «اسکیپی؛ کانگوروی بوته‌زار» گذشته، اما هنوز هم از محبوب‌ترین سریال‌های کودک و نوجوان در دنیاست. این مجموعه در ایران هم بسیار پرطرفدار است، تا جایی که نسل‌های مختلف از دهه‌ی ۵۰ تا امروز، صدای اسکیپی، سوت مخصوص «سانی» و موسیقی آن را به‌خوبی می‌شناسند.

پخش مجدد این مجموعه‌ی پرطرفدار با دوبله‌ی خاطره‌انگیز آن، به‌تازگی از شبکه‌ی تماشا به پایان رسیده و به همین بهانه فکر کردیم بد نیست، کمی بیش‌تر با اسکیپی و حاشیه‌هایش آشنا شویم.

* * *

«جان‌ مَک‌کالوم» طراح مجموعه‌ی اسکیپی، سال ۲۰۱۰ میلادی در ۹۱ سالگی از دنیا رفت. او ابتدا قصد داشت نام این کانگورو را «هاپی» بگذارد، اما پیشنهاد «لی رابینسون» تهیه‌کننده‌ی دیگر این سریال، اسکیپی بود.

 

نام اسکیپی از نام یک مارک کره‌ی بادام‌زمینی برداشت شده است. این کارخانه‌ی آمریکایی از سال ۱۹۳۳ میلادی، انواع کره‌ی بادام‌زمینی را با نام اسکیپی تولید می‌کند. اما جالب این‌جاست که این کارخانه هم نام اسکیپی را از یک مجموعه‌ی کمیک‌استریپ کودکان نوشته‌ی «پرسی کراسبی» برداشته است.

 

«گَری پَنک‌هارست» بازیگر نقش «سانی»، حالا ۵۵ ساله است. او پس از تمام‌شدن سریال اسکیپی، بازیگری را رها کرد و به‌دنبال هتل‌داری رفت.

 

اسکیپی در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ میلادی در ۹۱ قسمت ۳۰دقیقه‌ای به سفارش «شبکه‌ی ۹» استرالیا تولید شد. در زمان تولید اسکیپی، هنوز سیستم پخش تلویزیون استرالیا سیاه و ‌سفید بود. اما این مجموعه برای امکان عرضه‌ی جهانی، به‌خصوص در آمریکا و کانادا، به‌صورت رنگی و با دوربین ۱۶میلی‌متری فیلم‌برداری شد.

 

شاید اگر مجموعه‌ی اسکیپی تولید نمی‌شد، به‌جز استرالیایی‌ها، کسی نمی‌دانست صدای کانگوروها چه‌جوری است! جالب‌تر این‌که در فارسی پیش می‌آید که ما وقتی کسی زیادی «نُچ‌نُچ» کند، او را به اسکیپی تشبیه می‌کنیم!

 

«اِد دِوِرو»، بازیگر نقش «مَت هاموند» از بازیگران معروف استرالیا بود که در سال ۲۰۰۳ میلادی در ۷۸ سالگی از دنیا رفت. او در طول حیاتش، بیش از ۱۰۰ نقش مختلف را بازی کرد و شصت و هشتمین قسمت اسکیپی را نیز کارگردانی کرد.

 

سال ۱۹۶۹ میلادی و پس از محبوبیت اسکیپی در استرالیا، فیلم «اسکیپی و مزاحمان» هم به کارگردانی «لی رابینسون» ساخته شد.

 

شاید باور کردنش سخت باشد، اما بیش از ۹ کانگورو نقش اسکیپی را در طول ساخت این مجموعه بازی کردند و در واقع کانگوروی باهوشی به نام اسکیپی وجود ندارد.

منبع: همشهری آنلاین