گروه اقتصادی: تامین مالی طرح های پارس جنوبی به دلیل تحریم های مالی با مشکلاتی روبه‌روست.

به همین دلیل شرکت نفت و گاز پارس طرح تشکیل بانک و یا صندوق سرمایه گذاری را برای حل این مشکل ارایه کرده است. این طرح از سوی وزارت نفت به ریاست جمهوری ارایه شده و دردست بررسی است. با اکبر ترکان مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفتگو کرده‌ایم.

  • پیشنهاد تشکیل صندوق سرمایه گذاری پارس در چه مرحله‌ای است؟

این پیشنهاد به طرح تبدیل شده است. جزئیات آن به صورت مجموعه‌ای تدوین و  در حال بررسی در ریاست جمهوری است.

مشکل ما تامین مالی برخی طرح‌ها در پارس جنوبی است که این پیشنهاد راهکاری برای حل آن است. تا زمانیکه در حال بررسی است و ریاست جمهوری از آن حمایت می کند امیدواریم که تصویب و راه اندازی شود.

  • در صورت تصویب نشدن آیا راهکار جایگزینی برای آن تهیه کرده‌اید؟

ما امیدواریم که این پیشنهاد تصویب شود و به نظر می رسد که با توجه به حمایت شخص ریاست جمهوری از آن این پیشنهاد تصویب و مسئله تامین مالی برخی طرح های در پارس جنوبی برطرف شود. بنا‌براین ضرورتی به ارایه طرح و پیشنهاد جدیدی نیست.

  • آیا تصویب این پیشنهاد تامین مالی و مشکل ناشی از تحریم های مالی را برطرف می کند؟

با توجه به بررسی‌های ما تشکیل این صندوق مشکل تامین مالی طرح های پارس جنوبی را برطرف می‌کند.

  • در‌حال حاضر آیا طرح های در دست اجرا در پارس جنوبی با تاخیر و یا مشکل عمده ای روبرو‌ است و آیا آماده سازی سایت دوم پارس جنوبی که طرح های جدید تولید گاز کشور در آن اجرا می شود بخوبی پیش می رود؟

طرح های در دست اجرا با مشکل خاصی بجز تامین مالی مواجه نیست و کار طبق روال قراردادی در‌حال اجرا است.

در مورد سایت دوم پارس جنوبی که تاسیسات خشکی فازهای جدید تولید گاز که در این منطقه در حال اجرا و یا اجرا می‌شود بخوبی پیش می رود و هنوز سه ماه از سال می‌گذرد. ارزیابی از میزان پیشرفت و اجرای طرح‌ها طبق برنامه مصوب هنوز رود است.