عبدالوحید فیاضی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری بررسی گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح نظام رتبهبندی معلمان در صحن علنی مجلس، گفت: در این گزارش ماده واحدهای درنظر گرفته شده که طی آن به دولت اجازه داده می شود تا لایحه جامع در این رابطه را تا یکسال آینده به مجلس ارایه کرده و پس از تصویب نهایی اجرایی کند.
نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت باید با در نظر گرفتن ماده واحده مذکور طی یکسال با حذف اشکالاتی که در طرح نظام رتبهبندی معلمان داشته، طرحی جامع و مانع به مجلس تقدیم کند.
این نماینده مجلس نهم، با بیان اینکه طرح نظام رتبهبندی معلمان در واقع برای اجرا و تحقق سند تحول بنیادین در برخی از زیرسیستمهای نظام تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: یکی از این زیر سیستمها بحث نیروی انسانی، از جمله جذب، هدایت و نگهداشت آنان است.
وی با تاکید بر اینکه منابع انسانی در آموزش و پروش مهمترین رکن و به عنوان بزرگترین و مهمترین کارگزاران تعلیم و تربیت تلقی میشوند، گفت: این طرح با هدف ساماندهی منابع انسانی، ارتقا کیفیت، ایجاد انگیزه برای کار، پر کردن خلاء انگیزشی بین کارکنان آموزش وپرورش و معلمان و همچنین توانمندسازی قشر فرهنگی جامعه در دستور کار مجلس است.
فیاضی درباره نظام رتبهبندی معلمان که یکی از مبانی تحول در آموزش و پرورش ذیل سند تحول بنیادین به شمار میرود، افزود: رتبهبندی معلمان یکی از اولویتهای اول برنامههای آموزش و پرورش است که در طی آن حقوق فرهنگیان نیز افزایش خواهد یافت.
این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه رتبهبندی معلمان سبب ایجاد انگیزه و رقابت مثبت بین معلمان خواهد شد، تصریح کرد: با اجرای این طرح نه تنها سیستم جذب و نگهداشت معلمان تغییر خواهد کرد، بلکه این امر به توانمندسازی معلمان نیز منجر میشود.
نماینده مردم محمودآباد و نور در مجلس نهم، گفت: سوابق، تجریبات، مدرک تحصیلی، داشتن مقالات علمی و پژوهشی و خدمت در مناطق محروم بخشی از شرایطی است که با تصویب طرح مذکور برای رتبهبندی معلمان درنظر گرفته خواهد شد که باعث ارتقای منزلت اجتماعی و به تبع آن حقوق معلمان خواهد شد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: به دنبال افزایش انگیزه و حقوق معلمان بالا رفتن بهرهوری را خواهیم داشت که این موضوع در دراز مدت به کاهش هزینهها منجر میشود.