گروه ادب و هنر: شورای صنفی نمایش سال۹۳ در نخستین جلسه خود با حضور اعضای جدید نام ۸ فیلم واجد شرایط را برای اکران نوروز اعلام کرد.

از آنجا که اکران «معراجی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی چند روزی است آغاز شده و قطعا تا پایان سال92 و اوایل سال آینده ادامه خواهد داشت، به‌نظر می‌رسد که از میان 8 فیلم برگزیده تنها 3 یا 4 فیلم بتوانند رنگ پرده را پیش از پایان سال ببینند. گمانه‌زنی برای دانستن نام فیلم‌های اکران نوروز تا شنبه آینده و ثبت قرارداد فیلم‌ها در شورای صنفی نمایش ادامه دارد.

1+3 فیلم نوروزی

به گزارش همشهری، خبرهای جسته و گریخته تا امروز حاکی از آن است که بخت فیلم‌های «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا، «خط ویژه» مصطفی کیایی و «طبقه‌حساس» کمال تبریزی برای اکران نوروزی از 5 فیلم دیگر بیشتر است و «کلاشینکف» سعید سهیلی، «فرشته‌ها با هم می‌آیند» حامد محمدی، «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» شاید وقتی دیگر فرصت نمایش عمومی بیابند؛ ضمن اینکه افخمی هم از بی‌میلی خود برای اکران فیلم تازه‌اش در ترافیک نوروزی خبر داده است. به این ترتیب، مخاطبان سینماها در نوروز93 فرصت تماشای 4 فیلم با مضامین کمدی- جنگی، دفاع مقدس، کمدی- خانوادگی و اجتماعی- جوانان را خواهند داشت. معراجی‌ها فیلمی است شبیه سه‌گانه اخراجی‌ها با همان حال و هوا و بازیگران مشابه، «چ» در ژانر دفاع مقدس طبقه‌بندی می‌شود، طبقه حساس یک کمدی خانوادگی است و خط ویژه هم با گروه بازیگران جوانش شاید طیف مخاطبان گروه سنی جوان را هدف گرفته باشد.

برگ‌های برنده

معراجی‌ها از جمعه گذشته در چند سینمای تهران روی پرده رفته و فیلم تازه ده‌نمکی از امروز علاوه بر افزایش تعداد سینماهای نمایش‌دهنده در پایتخت، در چند شهرستان هم به نمایش عمومی درمی‌آید. میانگین فروش معراجی‌ها در 4 روز نخست اکران، کمی بیش از 10 میلیون تومان در روز بوده است البته در 4 سینما. انتظار می‌رود از امروز بر میزان فروش روزانه فیلم افزوده شود و البته برگ برنده پنجمین فیلم ده‌نمکی اکران آن در کمترین فاصله زمانی ممکن پس از جشنواره فیلم فجر است؛ جایی که معراجی‌ها فرصت نمایش مناسب نداشت و مخاطبانش را تا آغاز نمایش عمومی منتظر نگه داشت. داستان «چ» متفاوت از سایر گزینه‌های اکران نوروز است؛ تازه‌ترین تجربه جنگی و دفاع مقدسی حاتمی‌کیا در جشنواره امسال حسابی قدر دید و بر صدر نشست؛ گرچه خود او نصیبی از جوایز نبرد و حتی در مراسم اختتامیه حاضر نشد. خالق «چ» در یکی دو هفته اخیر سراسر ایران را برای گفتن حرف‌هایش و معرفی بیشتر فیلم زیر پا گذاشت و همین چند روز پیش هم از مخاطبان احتمالی «چ» خواست او را در اکران تنها نگذارند و روسفیدش کنند. تنها نکته منفی ماجرا این است که «چ» را در نمایش‌های جشنواره‌ای و پس از آن ده‌ها هزار نفر دیده‌اند و همین می‌تواند شوق تماشاگران احتمالی را برای خریدن بلیت و تماشای دوباره فیلم در سالن‌های تاریک کم کند.

طبقه حساس تبریزی که احتمالا تماشاگران سینما را یاد «مارمولک» می‌اندازد، تقریبا تمام ویژگی‌های لازم را برای تبدیل شدن به فیلمی پرفروش دارد؛ از داستان کمدی و بازیگران طناز و محبوب گرفته تا فیلمنامه‌ای متکی بر شوخی‌های کلامی از پیمان قاسمخانی. اگر فرض را بر این بگذاریم که مخاطب در ایام نوروز خندیدن و شاد بودن را بر هر چیز دیگر ترجیح بدهد، آن وقت می‌توان روی پرفروش‌شدن طبقه حساس حساب کرد. با برطرف‌شدن حساسیت برخی گروه‌ها روی تبریزی و سریال «سرزمین کهن» او، فیلم تازه این کارگردان جنجالی بهانه‌ای برای کم‌فروش بودن نخواهد داشت. خط ویژه از یک نظر شاید مناسب‌ترین گزینه برای اکران نوروز، آن هم در فاصله کمتر از یک ماه پس از اختتامیه جشنواره فیلم فجر باشد. خیلی‌ها منتظرند یکی از دو فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره را روی پرده بزرگ نقره‌ای تماشا کنند. همین کنجکاوی احتمالی مخاطبان می‌تواند برگ برنده فیلم کیایی باشد که «ضد‌گلوله» او هم در جشنواره و اکران عمومی نسبتا موفق بود. می‌گویند سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران مهم‌ترین و بی‌حرف و حدیث‌ترین جایزه جشنواره است و خط ویژه با تکیه بر همین جایزه با امید فراوان راهی رقابت اکران نوروزی می‌شود.

دیدار شیار 143 در عید فطر

شاید منطقی‌ترین تصمیم را در هیاهوی انتخاب فیلم‌های اکران نوروز تهیه‌کنندگان و کارگردان «شیار 143» گرفتند که اکران فیلم خود را به عید فطر سال آینده موکول کردند؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از علاقه‌مندان تصور می‌کردند می‌توانند خیلی زود پدیده جشنواره سی و دوم را در اکران عمومی ببینند. حالا انتظار برای تماشای دیگر برنده سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره امسال تا اوایل مردادماه سال93 به طول خواهد انجامید. تا آن زمان تب جام جهانی فوتبال در برزیل هم فروکش کرده و شیار143 می‌تواند با یک فروش خوب تا اواخر شهریور و هفته دفاع مقدس روی پرده بماند.