گروه اقتصادی: گرچه نرخ بلیت اتوبوس‌های معمولی بین شهری پس از کاهش 20 درصدی، به قیمت‌های سال گذشته برگشته‌است اما اکنون قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه بین شهری در برخی مسیرها 15 تا 25 درصد افزایش یافته‌است

به نحوی که اکنون قیمت بلیت اتوبوس‌های ویژه در مسیرهای تهران- اصفهان از 4 هزار تومان به 4هزارو 500 تومان، تهران- شیراز از 7 هزارو 500 به 9 هزار تومان و نرخ بلیت اتوبوس ویژه تهران- خرم‌آباد که در نوروز سال جاری از 4 هزارو 500 به 5 هزارو 500 تومان افزایش یافته بود، همچنان اعمال می‌شود.

با این وجود مسئولین ذیربط از اعلام میزان و علل افزایش قیمت بلیت این اتوبوس‌ها خودداری می‌کنند که این امر اعمال نرخ‌های متفاوت اتوبوس‌های ویژه را به دنبال داشته است. از سوی دیگر دستگاههای ذیربط دیدگاههای متفاوت و متناقضی در زمینه علل افزایش قیمت‌ بلیت اتوبوس عنوان می‌کنند.

حد اکثر 18 درصد افزایش

مدیر‌کل حمل و نقل کالا و مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان این که قیمت بلیت اتوبوس‌های غیر ویژه بین شهری در 3 سال گذشته افزایش نیافته، افزایش قیمت اتوبوس‌های ویژه را ناشی از نظام عرضه و تقاضا و حداکثر 18 درصد عنوان کرده و می‌گوید: براساس قوانین موجود مانند آیین نامه نرخ حمل بار و مسافر وزارت راه و ترابری تنها موظف به تعیین نرخ برای اتوبوس‌های غیره ویژه بین شهری است و در اتوبوس‌های ویژه نرخ‌گذاری نداریم.

با توجه به میانگین قیمت 140 میلیون تومانی اتوبوس‌های ویژه بین شهری باید نرخ بلیت آن با سایر اتوبوس‌ها متفاوت باشد. گرچه نرخ کنونی بلیت اتوبوس‌های ویژه نیز30 درصد کمتر از قیمت تمام شده است.

تعیین نرخ بر اساس عرضه و تقاضا

همچنین رئیس اتحادیه‌ تعاونی‌های مسافر‌بری نیز با بیان این که اتوبوس‌های ویژه مشمول نرخ‌گذاری دولت نیستند، تعیین قیمت بلیت این اتوبوس‌ها را توافقی و بر اساس نظام عرضه و تقاضا دانسته و می‌گوید: اتحادیه تنها برای هماهنگ سازی نرخی را تعیین می کند.

در بعضی از خطوط مانند تهران- همدان هیچ افزایش نرخی را نداشته‌ایم اما در برخی دیگر از خطوط مانند مناطق شمالی کشور بر اساس میزان تقاضا قیمت بلیت افزایش داشته است.

بلیت اتوبوس گران نشده است

از سوی دیگر نایب رئیس این اتحادیه با بیان این که هیچ افزایشی در نرخ بلیت اتوبوس‌های بین شهری صورت نگرفته است می‌گوید: قیمت‌های کنونی بلیت اتوبوس‌های بین شهری همان قیمت‌های قبل از عید است و اتحادیه تنها نرخ بلیت را اصلاح کرده است.