تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۲

مهدی قمصریان: اساساً قدرت عربستان سعودی، قدرت دوپایه‌ای است که از خاندان آل سعود و روحانیون وهابی متشکل شده است.

اقدامات ضدشیعی از سوی این روحانیون از مدتها پیش به شکلهای مختلف نمود پیدا کرد، اما به طور مشخص از 10 سال پیش ملک عبدالله، سیاستی اصلاحی را در پیش گرفت که طی آن مشارکت شکلی شیعیان در حاکمیت عربستان مطرح شد.

به عنوان نمونه طی این سیاست مشارکت سه شیعه در مجلس مشورتی عربستان مورد توجه قرار گرفت. اما در هر صورت اقدامات ضد شیعی روحانیون باز هم گاه به گاه و در موارد بسیاری نمایان می‌شد، که حتی در سال‌های اخیر از سطح شیعیان مقیم آن کشور فراتر رفته و به کاروانهای حج به ویژه شیعیان ایرانی رسوخ کرد.

در همین راستا حتی معاون وزیر خارجه ایران در سفری که به عربستان انجام داد با سعودالفیصل دیدار و اعتراض مقامات ایرانی را اعلام کرد که قرار بر آن شد مقامات عربستان به این مسئله رسیدگی و پاسخ را به ایران اعلام نمایند که البته هنوز متأسفانه  اقدامی صورت نگرفته است.

نکته بعدی این‌که در شرایطی که این اقدامات ضدشیعی انجام می‌شود باید دانست آمریکا برای پیشبرد اهداف خود، با دامن‌زدن به اختلافات شیعه و سنی سعی می‌کندکه این فتنه کهنه را در رأس توطئه‌هایش علیه کشورهای مسلمان قرار دهد اما با آگاهی مرجعیت و علمای اسلام این فتنه خنثی شده و به نتیجه نرسید.

با این حساب و با درنظرگرفتن این مورد انتظار می‌رود مسئولان سعودی نیز توطئه فتنه‌انگیزی آمریکا را مدنظر بگیرند چراکه در غیر این‌صورت نه شیعه و نه سنی، سودی نخواهند برد و تنها ذینفع این ماجرا آمریکا خواهد بود.