وی که دارای دکترای علوم ارتباطات است سوابق اجرایی متعددی همچون معاون اطلاع رسانی و ارتباطات اجتماعی دبیرخانه شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی، مدیر گروه سابق علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، مدیر سابق سایت خبری تحلیلی آفتابنیوز، سردبیر سابق سایت اتاق ایران، کارشناس سابق معاونت اجتماعی فرهنگی مرکز تحقیقات استراتژیک و مدیر روابطعمومی ستاد دکتر روحانی را در کارنامه خود دارد.
دکتر بابک دربیکی نویسنده و مترجم مقالات و کتابهایی در حوزههای مختلف مرتبط با امور رسانه و سیاست فعال حوزه رسانهای است.
وی به 4 پرسش همشهریآنلاین در راستای معرفی روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داده است که در زیر میخوانید.
-
تعریف "روابط عمومی" چیست؟
روابط عمومی برقرار کننده پیوند اجتماعی یک سازمان، به شکل دو سویه و انسجام بخش چارچوبهای ارتباطی درون سازمانی با توجه به ظرفیتهای انسانی موجود است. به عبارت خلاصه، ارتقاء سرمایه اجتماعی سازمان، و الزامات آن، از طریق روابط عمومی برنامه ریزی و اجرا میگردد.
- روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با ارباب رجوع چه نقشی را ایفا میکند؟
علاوه بر اطلاع رسانی شفاف به مراجعان با ارائه اطلاعات از طریق پورتال، بخش ارتباطات مردمی فعالی دارد که در صورت هر گونه مراجعهای به این بخش، موظف به ایجاد سازوکارهای سریع دستیابی مراجعه کننده به بخشهای مربوط در وزارت خانه است. حتی پیگیری نتایج امور مراجعه کنندگان در صورت وجود شرایط خاص نیز از وظایف این مجموعه است.
- اصلیترین دغدغه روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارتباط با رسانهها چیست؟
تنها انتظار از رسانهها، بازتاب دقیق و درست و رعایت اخلاق حرفهای در ارائه اخبار و اطلاعات است.
- برنامه آینده روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چیست؟
الف) ایجاد سازوکارهای ارتباطی موثرتر با گروههای مرجع در حوزههای مختلف.
ب) ارتباط موثرتر و نزدیکتر با رسانهها و حضور فعالتر در رسانهها و ایجاد سازوکارهای پاسخگویی مداوم و منظم به رسانهها مانند ایجاد تریبون سخنگویی.
ج) به دلیل تفاوت زیاد در ماهیت فعالیتهای مختلف معاونتها و سازمانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، میل به جزیرهای عمل کردن در این وزارتخانه کاملا مشهود است.
تداوم برنامههای هم افزایی به منظور ایجاد روابط عمومی یکپارچه از جمله محورهای اصلی برنامههای سال آتی است.