همشهری آنلاین: سیا (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ) با استفاده از قرص‌های سمی قصد ترور فیدل کاسترو در اولین سال به قدرت رسیدنش در کوبا را داشته است.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در بخشی از گزارش منتشر شده درباره طرح‌های سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) علیه رهبران خارجی، که در یک سند 693 صفحه‌یی محرمانه به چاپ رسیده، به این نکته اشاره شده است که سیا 150 هزار دلار به افراد مافیا پیشنهاد داده بود تا فیدل کاسترو رهبر کوبا را ترور کنند. [در همین باره]

در میان اسناد منتشر شده‌ سیا یک یادداشت طولانی وجود دارد که نشان می‌دهد این سازمان جاسوسی برای ترور رهبر کوبا در سال 1960 افراد برجسته‌ مافیا را که قبلا به دلیل جرم و جنایت تحت تعقیب بودند، استخدام کرده است.

این اسناد حاکی از این است که هدف از این عملیات فیدل کاسترو بوده است. 
فردی که برای این عملیات گانگستری انتخاب شده فردی بنام جانی روزلی، با نام واقعی سانتوس ترافیکانت، رییس عملیات‌ مافیایی کوبا بوده است.

راسلری نیز فرد دیگری به نام سام گلد (‌با نام واقعی سالواتوره گیانکانا) رییس اوباش شیکاگو و جانشین آلکاپون، را برای ترور کاسترو استخدام کرده بود. در این یادداشت آمده است که هر دو این افراد در فهرست 10 نفره‌ تحت تعقیب‌ترین مجرمان وزارت دادگستری آمریکا قرار داشتند.

این یادداشت می‌افزاید: این مساله به روزلی تفهیم شده بود که دولت آمریکا نباید از این عملیات آگاه شود. مافیا به سیا توصیه کرده بود که برای کشتن کاسترو نباید از اسلحه استفاده کرد و در عوض وی باید به وسیله‌ قرص یا دارویی که در غذا و یا آب نوشیدنی وی  ریخته می‌شود، کشته شود.

روزلی قرص‌ها را در اختیار جوآن اورتا، مقیم کوبای که برای این اقدام پول دریافت کرده بود، گذاشته ولی پس از چند هفته تلاش ظاهرا اورتا دچار ترس شده و درخواست کرده که از این ماموریت کنار گذاشته شود.

این پرونده 693 صفحه‌ای که "جواهرات خانوادگی" لقب داده شده از فعالیت‌های غیرقانونی سیا حکایت دارد.گزارش مذکور به دستور جیمز شلسینگر، مدیر وقت سیا در سال 1973 جمع آوری شد.

گزارش های مربوط به دخالت سیا در رسوایی واترگیت زنگ خطر را برای شلسینگر به صدا در آورده بود و به همین دلیل وی از مقام های سیا خواست او را از کلیه فعالیت هایی که خارج از منشور حقوقی سازمان انجام شده آگاه کنند.