همشسهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مجلس در جلسه غیر‌علنی چهارشنبه 6 تیر بعد از شنیدن توضیحات وزرای نفت و کشور نشان دادند که بر اجرای این مصوبه مصمم هستند و دولت را دراین امر یاری خواهند کرد.

حدادعادل که روز چهارشنبه در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص مصوبه مجلس برای اجرای سهمیه‌بندی بنزین و انتشار خبرهایی مبنی بر ارائه طرح سه فوریتی برای تعلیق سهمیه‌بندی، و اینکه چرا دولت باید سهمیه‌بندی بنزین را همزمان با افزایش قیمت کالاها و خدمات از جمله شیر و فرآورده‌های آن اعلام کند؛ اظهار داشت: افزایش قیمت برخی از کالاها و خدمات ربطی به سهمیه‌بندی بنزین ندارد سهمیه‌بندی از سه‌شنبه شب آغاز شده است.

وی افزود: از دولت به خاطر اجرای این قانون تشکر می‌کنیم.

 گزارش تصویری از نشست مطبوعاتی رئیس مجلس

حدادعادل گفت: نمایندگان مجلس هم در جلسه غیر علنی بعد از شنیدن توضیحات وزرای نفت و کشور نشان دادند که بر اجرای این مصوبه مصمم هستند و دولت را دراین امر یاری خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: سهمیه‌بندی بنزین از یکسو باعث کاهش مصرف بنزین می‌شود و از سوی دیگر می‌توانیم این نعمت خدادادی را ذخیره کنیم.

حدادعادل افزود: سهمیه‌بندی بنزین همچنین باعث می‌شود ما در عرصه بین‌المللی از استقلال بیشتری برخوردار شویم و در برابر قدرت‌های جهانی آسیب‌پذیر نباشیم.

رئیس مجلس گفت: سهمیه‌بندی بنزین برای عبور و مرور مردم نیز مفید است اما موضوعی که در حال حاضر مطرح است اینکه ما به اینکه بنزین به صورت فراوان و ارزان در اختیارمان باشد عادت کردیم حال می‌خواهیم این عادت را تغییر بدهیم که البته به همراه آن یکسری سختی‌ها نیز وجود دارد.

وی افزود: ملت ما با درک درست از این اقدام با دولت و مسئولین ذی ربط همکاری خواهند کرد.

حدادعادل در ادامه از خبرنگاران و رسانه‌ها خواست که در این خصوص به اطلاع رسانی درست و دقیق بپردازند.

وی همچنین از برخی رسانه‌ها به خاطر انتشار خبرهای جهت دار که قصد دارند دل مردم را خالی کنند انتقاد کرد.

طرح‌های فوریتی؛ فرصت مغتنم برای حل مشکلات مردم

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح‌های دو فوریتی اولویت دادن به موضوعاتی است که در بردارنده مشکلات مردم است و مجلس هفتم می‌خواهد از فرصت باقیمانده بیشترین استفاده را ببرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه طی ماه‌های پایانی کار مجلس هفتم شاهد تراکم ارائه طرح‌های فوریت‌دار در صحن علنی مجلس هستیم و آیا این روال باعث نخواهد شد از بار کارشناسی مصوبات مجلس بکاهد گفت: امسال سال آخر نمایندگان دوره هفتم مجلس است لذا فرصت برای نمایندگان محدود است.

حدادعادل با اشاره به دیدار نمایندگان با مقام معظم رهبری همزمان با 7 خرداد و سالروز شروع به کار مجلس گفت: در این دیدار رهبری فرمودند یکسال باقیمانده از مجلس هفتم فرصت مغتنمی برای نمایندگان است لذا تلاش نمایندگان و هیات رئیسه پرداختن به موضوعاتی است که در بردارنده مشکلات مردم است و بدین خاطر است که این روزها شاهد تراکم طرح‌های فوریتی در مجلس هفتم هستیم.

وی خاطرنشان کرد: اولویت بخشی به مباحثی که در بردارنده نیازها و مشکلات مردم است سیاست مجلس هفتم بوده و این اقدام نیز در این راستا انجام می‌شود.

حدادعادل ابراز امیدواری کرد با تصویب قوانین در این ارتباط کارنامه مجلس هفتم نزد مردم قابل قبول باشد.

گرامیداشت یاد شهدای هفتم تیر

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به واقعه هفتم تیر یاد شهدای این حادثه از جمله دکتر بهشتی را گرامی داشت و افزود: 27 تن از 72 شهید واقعه هفتم تیر از خانواده مجلس شورای اسلامی بودند که یاد و خاطره آنها را نیز گرامی می‌داریم.

خرابکاران از مردم نبودند

خبرنگاری با انتقاد از نحوه زمان سهمیه‌بندی بنزین تحلیل رئیس مجلس را دراین خصوص خواستار شد و از وی درباره ماهیت کسانی که شب گذشته دست به خرابکاری در پمپ بنزین‌ها زدند سؤال کرد و پرسید مجلس چه تدابیری برای برخورد با این افراد در پیش خواهد گرفت که حدادعادل در پاسخ گفت: اقدامات خرابکارانه که سه‌شنبه‌شب صورت گرفته قطعاً از توده مردم نبود چرا که مردم ما اقدام به انجام کاری که باعث بروز مشکل برای خود آنها شود انجام نمی‌دهند.

وی افزود: روا نیست که این افراد را از ملت بدانیم اینها فریب خوردگانی هستند که دست به این کارها می‌زنند ما می‌دانیم که دشمنان ما برای اینکارها پول خرج می‌کنند.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: آنچه اتفاق افتاد یک واقعه طبیعی بود و مشکلی هم برای توده مردم به همراه نداشت.

نیازی به لشگرکشی برای تخریب‌کنندگان نیست

خبرنگار دیگری با اشاره به سخنان وزیر کشور در جلسه غیر علنی با نمایندگان گفت: وزیر اعلام کرده که پیش‌بینی چنین وضعیتی را می‌کرده‌اند، آیا مجلس نیز چنین پیش‌بینی را کرده بود و چه تدبیری برای برخورد با فریب‌خوردگان انجام داده است؟ که حداد عادل در پاسخ گفت: اینکه وزیر احتمال بروز چنین اتفاقاتی را دادند به طور کلی قابل تصور بود اینکه ما بخواهیم یک عادت دیرینه را تغییر دهیم بروز مشکلاتی از این دست قابل پیش‌بینی است. چرا که بهانه به‌دست عده‌ای می‌دهد که با استفاده از این شرایط خودی نشان بدهند.

وی با ابراز تأسف نسبت به وقایع پیش آمده آن را در حد بروز بحران ندانست و افزود: مردم ما افرادی فهیم و عاقل هستند و حاضرند سختی‌های زودگذر از این دست را تحمل کنند.

حدادعادل در خصوص برخورد با خرابکاران ار سوی مجلس گفت: نیازی نیست برای برخورد با اینگونه افراد لشگرکشی صورت گیرد.

خبرنگاری با اشاره به آخرین تحولات پرونده هسته‌ای از حدادعادل پرسید چه تضمینی وجود دارد که مسایل باقیمانده از طریق گفتگو با طرف اروپایی حل و فصل شود که وی در پاسخ گفت: دلیلی نمی‌بینیم که غصه را پیش خرید کنیم موضوع تهدید ایران چیز جدیدی نیست.

وی افزود: گشوده شدن مجدد باب مذاکره بین طرفین پرونده هسته‌ای را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

حمله به ایران بعید است

خبرنگار دیگری با اشاره به افزایش نیروهای آمریکایی در مورد احتمال حمله آمریکا به ایران سؤال کرد که رئیس مجلس در پاسخ گفت: بارها اعلام کردیم حوادث اخیر و ناکامی آمریکا در کشورهای افغانستان و عراق عزم ملت ایران را برای دفاع از حقوق خود و تامین آرامش بر کشور قوی‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: احتمال حمله آمریکا به ایران بسیار ضعیف است ولی ممکن است همان تصمیم‌گیرندگان مشکلاتی برای مردم ایران و خاورمیانه درست کنند که در آن صورت ما در وهله اول اعلام می‌کنیم از هیچ درگیری استقبال نمی‌کنیم اما در ضمن آماده دفاع هستیم.

اطمینان دارم وزارت اطلاعات حقوق افراد را رعایت می‌کند

به گزارش خبرنگار خانه ملت، غلامعلی حدادعادل در ادامه نشست مطبوعاتی خود در خصوص اظهارات وزیر اطلاعات در کمیسیون امنیت در ارتباط با حسین موسویان گفت: من از جزییاتی که دیروز در کمیسیون امنیت صورت گرفته مطلع نیستم ولی به هر حال امیدوارم اقداماتی که انجام شده منطبق بر ضوابط قضایی و حق و عدل باشد.

وی افزود: در عین حال مسئولان امنیتی موظف هستند امنیت کشور را حفظ کنند و من اطمینان دارم مسئولان وزارت اطلاعات هم رعایت حقوق افراد را می‌کنند و هم امنیت کشور را مهم می‌دانند.

ما از افزایش غیر منتظره قیمت مسکن متاسفیم

رئیس مجلس در پاسخ به این سؤال که دولت برای کنترل تورم به واردات کالا روی آورده، آیا برای کنترل کالایی مثل مسکن تدبیری اندیشیده شده است؟ گفت: اینکه واردات برای کنترل تورم بوده قابل بحث است. اما تصمیم‌هایی که برای مسکن گرفته می‌شود طبیعی است که دیر بازده باشد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: اقدام مهم مجلس در ارتباط با مسکن همان تبصره 6 قانون بودجه است که یک بسته‌ای از سیاستگذاری‌هاست و به دولت این امکان را می‌دهد که تصمیم گیری‌های متعددی کند.

وی افزود: ما از اینکه قیمت مسکن در یکسال اخیر ترقی غیر منتظره‌ای داشته متاسفیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. با دولت نیز مشورت می‌کنیم و امیدواریم دولت بتواند با این مشکل مقابله کند.

من هیچ اقدام غیر انسانی خلاف قانون را تایید نمی‌کنم

رئیس مجلس در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا شما اقدامات نیروی انتظامی در برخورد با معترضین و تجمع کنندگان مقابل سفارت انگلیس را محکوم می‌کنید یا خیر؟ اظهار داشت: مساله مهمتر از این نوع اتفاقات، اصل قضیه است و من انتظار داشتم شما در مورد خود اقدام ملکه انگلیس سوال کنید و من هم مجددا این اقدام را محکوم کنم.

وی افزود: اقدام ملکه انگلیس در اعطای لقب به سلمان رشدی هم ارزش آن لقب را از بین برد و هم به اعتبار دولت انگلیس لطمه زد و فاصله دولت انگلیس با جهان اسلام را زیادتر کرد. ما انتظار داشتیم ملکه انگلیس کاری کند که جبران ظلم‌های پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هایش باشد حال با اینکه با این اقدام نشان دادند همان خوی ظلم و ستم و توهین به مسلمانان وجود دارد.

حدادعادل با اشاره به برخورد نیروی انتظامی با تجمیع کنندگان مقابل سفارت انگلیس تصریح کرد: نیروی انتظامی وظیفه دارد از سفارت‌ خانه‌ها حفاظت کند. ما موظف هستیم از ماموران سیاسی حتی کشورهایی که با آنها اختلاف داریم محافظت کنیم. حال اگر کاری خلاف قاعده صورت گرفته باید به آن رسیدگی شود.

وی ادامه داد: این حادثه در قبال اصل موضوع حاشیه‌ای است ولی من هیچ اقدام غیر انسانی خلاف قانون و قاعده را تایید نمی‌کنم و می‌گویم باید این موضوعات رسیدگی شود. ممکن است ماموری تخلف کرده باشد. در صورت احراز تخلف باید با وی برخورد شود. اما به هر حال اصل موضوع نباید تحت الشعاع این قبیل مسایل حاشیه‌ای قرار گیرد.

نگرانی از افزایش تورم علت عدم اعلام نرخ بنزین آزاد است

رئیس مجلس در پاسخ به خبرنگاری که در مورد قیمت آزاد بنزین سوال کرد، اظهار داشت: پاسخ دولت به همه کسانی که می‌گویند چرا قیمت آزاد بنزین را اعلام نمی‌کنید این است که دولت نگران تورم است و ترجیح می‌دهد مردم حتی الامکان مصرف خود را در حد سهمیه بندی تنظیم نمایند. اما اگر معلوم شود که موارد خاص کسی احتیاجی به بنزین افزون دارد باید برای آن تدبیری اندیشید.

وی تصریح کرد: من مخالف این هستم که رسانه‌ها به مردم بگویند هر چه می‌خواهید مصرف کنید و مردم نیز سهمیه شش ماهه خود را دو ماهه مصرف کنند. دولت نرخ بنزین آزاد را هر وقت بخواهد به صورت مازاد بنزین را ارائه کند، اعلام خواهد کرد و این قیمت تابع خیلی شرایط است.

حدادعادل در خصوص برگزاری همایش‌های غیر ضروری با مخارج زیاد در وزارتخانه‌ها خاطرنشان کرد: اینگونه مسایل باید موردی بررسی شود تا دید کدام مورد بجا و کدام نابجا است. اصل قضیه که نباید اینگونه سمینارها با این تشریفات و بی دلیل برگزار شود درست است.

تلاش می‌کنم مشکل لایحه مدیریت خدمات کشوری بین مجلس و دولت حل شود

رئیس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سرنوشت لایحه مدیریت خدمات کشوری چه خواهد شد، تصریح کرد: من تلاش می‌کنم مشکل این لایحه حتی‌الامکان بین مجلس و دولت حل شود و اگر حل نشد مسیر طبیعی آن رفتن لایحه به مجمع تشخیص مصلحت است.

اجرای سهمیه‌بندی، خبر خوب مجلس به مردم

وی در پاسخ به درخواست یکی از خبرنگاران که گفت شما به عنوان رئیس مجلس یک خبر خوب به مردم بدهید، متذکر شد: سهمیه بندی بنزین از اولین ساعات بامداد اجرا شد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: اجرای سهمیه بندی بنزین خبر خوبی است. خبر خوب آن نیست که مثل آدامس شیرینی‌اش زودگذر باشد. چرا شما یک اقدام مهم دامنه‌دار که اینهمه فوائد دارد را یک اقدام مثبت نمی‌دانید ولی بر اتفاقات جزیی تاکید می‌کنید در حالی که شما باید اطلاع رسانی کنید و به مردم اطمینان دهید که صرفه جویی به سود خودشان و فرزندانشان و نسل‌های آینده است.

طرح تثبیت قیمت‌ها یک طرح ابدی نبود

وی در پاسخ به خبرنگار که پرسید مجلس زمان طرح تثبیت قیمت‌ها از رسانه‌ها درخواست حمایت کرد، در حال حاضر نیز از رسانه‌ها برای حمایت از سهمیه بندی بنزین تقاضا می‌کند، آیا رسانه‌هایی که اینگونه رفتار کردند شعور مخاطب را به بازی نگرفته‌اند، گفت: آیا وقتی در گذشته قیمت بنزین ده تومان اضافه می‌شد ما شاهد تورم بی دلیل نبودیم؟ اگر مجلس هفتم می‌خواست طبق مصوبات قبلی قیمت بنزین را اعلام کند باید در سال 84 قیمت بنزین را 300 یا 400 تومان اضافه می‌کرد. همه تصدیق می‌کنید که اگر چنین تغییری اتفاق می‌افتاد آنچنان قیمت‌ها افزایش می‌یافت که نارضایتی مردم را به دنبال داشت.

حدادعادل یادآور شد: مجلس هفتم تصمیم تثبیت قیمت‌ها را در دوره آقای خاتمی گرفت و این تصمیم ربطی به دولت آقای احمدی نژاد نداشت. طرح تثبیت قیمت‌ها مربوط به ملت ایران است.

رئیس مجلس ادامه داد: اینکه می‌گوییم قیمت آزاد برای بنزین را اعلام نکنیم امتداد همان تصمیم است. ضمن اینکه طرح تثبیت قیمت‌ها یک طرح ابدی نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران از بابک پورباقر (تبعه ایرانی فرانسه) که به دلیل حمایت از ایران در پرونده ال 90 بازداشت و شکنجه شده حمایت نکرد، اظهار داشت: هر ایرانی که در هر جای دنیا در دفاع از حقوق ملت ایران اقدامی انجام داده باشد شایسته تکریم و سزاوار پشتیبانی است. من با مقامات صحبت می‌کنم و اگر لازم باشد مجلس در این خصوص حتما اقدام می‌کند.

سهمیه‌بندی بنزین تولد یک نوزاد است

رئیس مجلس در پایان با اشاره به موضوع سهمیه بندی بنزین تأکید کرد: فیلسوفی می‌گوید با هر نوزادی مقداری هم چرک و خون به دنیا می‌آید. اجرای سهمیه‌بندی بنزین تولد یک نوزاد است. مقدم نوزاد را گرامی بداریم و انتظار مقداری چرک و خون را هم داشته باشیم. امیدواریم این اقدام برای ملت ایران مبارک باشد.