تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۷

گروه بورس: دیروز شاخص بورس تهران به مرز ۷۶هزار واحد رسید. کارشناسان معتقدند با ورود شاخص به این کانال بورس تهران وارد یک دوره نزول طولانی‌مدت خواهد شد که به‌احتمال زیاد تا پایان سال ۹۳ادامه خواهد یافت.


به گزارش همشهری، زمانی که نزول شاخص بورس آغاز شد کارشناسان پیش‌بینی کردند این شاخص تا مرز 76هزار واحد نزول خواهد کرد. اکنون سخن از نزول تا سقف 74هزار واحد است، اما اکنون سهامداران از خود می‌پرسند نزول شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

حسین اسدی نیا کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش گفت:بازار سهام با کم‌پولی مواجه شده؛ به این ‌معنا که نقدینگی از بازار خارج شده است به همین دلیل بخش زیادی از نزول بازار سهام تحت‌تأثیر نبود نقدینگی در بازار است.او توضیح داد: با وقوع تحولات جدید الگو‌های بازار تغییر کرد. در چنین شرایطی بازار در انتظار گزارش‌های 3‌ماه نخست سال آینده است تا شرایط بازار سهام را بسنجند اما به اعتقاد من بازار سهام دست‌کم تا نیمه نخست سال آینده با نزول مواجه خواهد بود و هیچ نوع علائمی از بهبود وضعیت بازار مشاهده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است در این دوره صعود‌های مقطعی هم رخ دهد اما این صعود مداوم نخواهد بود، گفت: به لحاظ تکنیکال ما در موج چهارم نزول شاخص هستیم به‌معنای اینکه خط بعدی نزول شاخص 74هزار واحد است و حتی ممکن است شاخص تا مرز 70هزار واحد هم نزول کند اما در شرایط کنونی باید بازار را بیشتر با تحلیل‌های فاندامنتال یا بنیادی سنجید. در شرایط کنونی نمی‌توان بازار سهام را با ابزار تکنیکال محاسبه و ارزیابی کرد.

او توضیح داد: بازار سهام در انتظار گزارش‌های جدید شرکت‌های گروه معادن و فلزات و پتروشیمی است؛ البته شرکت‌های گروه معادن و فلزات شرایط مناسبی ندارند. قیمت سنگ آهن دانه‌بندی در ابتدای سال‌جاری میلادی 22درصد کاهش یافته است. حال به این شرایط باید دریافت 10درصدی عوارض از سوی دولت و افزایش بهره مالکانه معادن را هم اضافه کرد. با محاسبه این موارد آینده خوبی برای سهام شرکت‌های این گروه تصور نمی‌شود. اسدی نیا تأکید کرد: ممکن است هفته آینده یک موج مثبت در بازار آغاز و این موج در فروردین‌ماه هم تکرار شود اما این موج پایدار نیست چرا که ابهام زیادی در صنایع وجود دارد و در عین حال نقدینگی از بازار خارج شده است. به‌نظر می‌رسد این نقدینگی به سمت بانک‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری خارجی سرازیر شده است. او افزود: سود تسهیلات بانک‌ها نسبت به گذشته افزایش یافته؛ در چنین شرایطی خیلی‌ها ترجیح می‌دهند سهامشان را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند که ریسک کمتری دارد.

شرایط سال 83تکرار می‌شود

حمیدرضا کاهدی کارشناس دیگر بازار سرمایه هم چندان به صعود شاخص بورس امیدوار نیست. او سخنان اسدی نیا را به نوع دیگری تأیید کرد و گفت: خط نزول بعدی شاخص 73تا 74هزار واحد است اما به‌احتمال زیاد اتفاق مثبتی تا پایان سال رخ نخواهد داد. وی با بیان اینکه نکته مثبتی در بازار دیده نمی‌شود وعلائم بازار سهام نشان می‌دهد که نزول بورس در یک دوره طولانی ادامه خواهد داشت، گفت: شاخص در حال اصلاح است با این تفاوت که این اصلاح با بقیه اصلاح‌ها متفاوت است و علائم بهبود در بازار دیده نمی‌شود، بنابر این به اعتقاد من بازار سهام در سال 93با شرایط رکود به حرکت خود ادامه خواهد داد.

وی با بیان اینکه نزول سال 83یک‌بار دیگر تکرار خواهد شد، گفت: اصلاح کنونی شاخص اصلاح بزرگی است چرا که طبیعتا گزارش‌های شرکت‌ها نیز مطلوب نیست و این باعث می‌شود که قیمت‌ها از حد‌اقل کف قیمت هم عبور کنند.

از او پرسیدیم پیش‌بینی‌اش در مورد سهام گروه معادن و فلزات چیست که توضیح داد: چندان امید‌بخش نیست؛ به‌طور مثال به قیمت مس در بازار‌های جهانی نگاه کنید. قیمت مس به 6400دلار رسیده و احتمال سقوط این قیمت به 6هزار دلار هم وجود دارد و این موضوع اثرش را روی سهام شرکت ملی مس نشان می‌دهد و این یک نمونه از وضعیت سهام شرکت‌های این گروه است.او توضیح داد: ممکن است بازار سهام در تابستان یک دوره صعود را سپری کند اما تا زمانی که نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها به حد‌اقل ممکن نرسد بعید است که فصل صعود بورس آغاز شود.