گروه ادب و هنر: مؤسسه همشهری چهارشنبه‌شب گذشته میزبان مراسم تجلیل از علی دارابی معاون سیما و نویسنده کتاب «جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم» بود.

 در این مراسم دکتر غلامعلی حداد عادل مشاور عالی رهبر معظم انقلاب و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر، مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما و مؤسسه همشهری حضور داشتند.

حرف‌های نویسنده

به گزارش همشهری، علی دارابی نویسنده کتاب جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم که تابستان امسال از سوی انتشارات همشهری روانه بازار نشر شد، در این مراسم از امکان محقق شدن پیش‌بینی رفتار انتخاباتی شهروندان ایرانی بر مبنای مطالعات سخن به میان آورد و گفت: تا امروز کتاب دیگری در تحلیل انتخابات یازدهم پدید نیامده و باید از رنجی یاد کرد به نام فقدان تحلیل واحد یا بحران تحلیل نزد سیاسیون یا اهل نظر. وی افزود: صنعت نظرسنجی یک صنعت مهم و قابل اعتنا در دنیاست و برای برنامه‌ریزی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اما برخی در جامعه ما با تردید و گمان به این صنعت نگاه می‌کنند و آن را به‌طور کلی کنار می‌گذارند. برخی هم آن را مانند کتاب مقدس بر سر می‌گیرند و نظرسنجی را فصل‌الخطاب می‌دانند. وی با اشاره به چند خلق وخوی ایرانی‌ها که بر رفتار آنها مؤثر است، افزود: ما ایرانی‌ها اصولاً شفاف نیستیم و دیدگاه خود را صریح اعلام نمی‌کنیم.

دارابی نکته مهم رفتار و خلق وخوی ایرانی‌ها را تکیه بر عواطف و احساسات دانست. وی در پایان به نقش‌آفرینی شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی و سازمان‌های مردم‌نهاد در دوران پساجناح‌گرایی هم اشاره کرد و گفت: امروز کمپین‌ها هم بازیگران عرصه رقابت هستند. چون نظام حزبی در کشور نداریم، در ایام انتخابات هم که احزاب قارچ‌گونه می‌رویند، نقش احزاب به‌شدت کم و از سویی نقش خانواده بسیار افزوده می‌شود.

کتابی برای جامعه‌شناسان و سیاسیون

دکتر غلامعلی حداد عادل در مراسم تجلیل از نویسنده جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم، از مؤسسه همشهری به‌خاطر چاپ این کتاب تشکر و به دانش و مهارت مدیریت افکار عمومی اشاره کرد و گفت: در هر انتخابات یک گفتمان مطرح است و هنر آن است که گفتمان مسلط زمان انتخابات را مورد توجه قرار دهیم. این کتاب هم مورد استفاده جامعه‌شناسان است هم اهل سیاست. سیاسیون می‌توانند با مطالعه کتاب‌هایی از این دست، رفتار خود را برای حرکت بعدی تصحیح کنند و ببینند به چه مواردی بی‌توجه بوده‌اند. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: کار دشواری که در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم داشتم این بود که به برخی بقبولانم نظرسنجی همیشه دروغ و ساختگی نیست. نظرسنجی، آمار و آمار اجتماعی یک علم است اما این اصلاً مفهوم واقع نمی‌شد، اما نتایج انتخابات درستی نظرسنجی‌ها را نشان داد. بنابراین کتاب‌هایی نظیر جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم می‌تواند یک درس برای اهل سیاست باشد تا با آگاهی بیشتر، حساب‌شده‌تر و علمی‌تر برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

جدی گرفتن بازتولید کتاب

علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر هم روی صحنه رفت و چند جمله در وصف پدیدآورنده کتاب حرف زد. او موضوع مورد بحث کتاب جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم را مقوله‌ای جدی و گریبانگیر امروز ایرانیان و همه جهانیان دانست و گفت: دکتر دارابی هم تجربه عملی دارد هم از جهت علمی به موضوع کتاب مسلط است. معلم در پایان یکی‌دو بیت تقدیم نویسنده کتاب کرد.مجتبی شاکری عضو شورای اسلامی شهر تهران هم پشت تریبون رفت و حرف‌هایش را با توجه‌دادن مسئولان شهری به روح شهر آغاز کرد. این جانباز دوران دفاع‌مقدس گفت: جدای از کالبدی که تلاش می‌کنیم برای رفاه مردم در شهر آماده کنیم، توجه‌مان به روح شهر است و چیزی در این ماجرا مؤثر نیست مگر اینکه فکر، عقل و خرد و آنچه باعث می‌شود سطح آگاهی جامعه بالا رود به جامعه اهدا کنیم.وی بازتولید کتاب را مرحله پس از خلق کتاب دانست و افزود: نباید فقط در ساحت نشر کتاب باقی بمانیم بلکه باید عزم خود را برای بازتولید و ادبیات جدید و زبان‌های مختلفی که می‌تواند به‌کار بیاید به‌کار بندیم. وقتی یک داستان تبدیل به فیلم می‌شود یا از یک کتاب در یک سریال بهره‌برداری اقتباسی می‌کنند، این هم بخشی از مطالعه است. پس وقتی از این منظر نگاه می‌کنیم محدود به شمارگان کتاب نمی‌شویم.

تقدیر از کتابخوانی

مهدی ذاکری مدیرعامل مؤسسه همشهری هدف از برگزاری این نشست را توجه به کتاب و کتابخوانی و تقدیر از پدیدآورندگان و عرضه‌کنندگان کتاب دانست و گفت: تا مردم در زندگی احساس نیاز به خواندن نکنند، کتاب در سبد زندگی شهروندان قرار نمی‌گیرد. وی نثر روان و بهره‌گیری از آمار و نمودار با هدف ارائه مستندات، پرهیز از اطاله کلام و بهره‌گیری از بیانات مقام معظم رهبری را نقاط قوت جامعه‌شناسی انتخاب یازدهم دانست و نگارش آن را هنرمندانه توصیف کرد. مدیرعامل مؤسسه و مدیر مسئول روزنامه همشهری از خریدن یک ساختمان بزرگ مقابل دانشگاه تهران برای راه‌اندازی کتابفروشی و برپایی نمایشگاه دائمی کتاب خبر داد و گفت: شنیده‌ایم که کتابفروشان خیابان انقلاب احساس می‌کنند کار کتاب دیگر سود ندارد و ممکن است در آینده نزدیک بسیاری از کتابفروشی‌ها تغییر کاربری بدهند. از این‌رو با راه‌اندازی بزرگ‌ترین کتابفروشی آن محدوده می‌خواهیم تلاش کنیم فضای فرهنگی خیابان انقلاب و مقابل دانشگاه از بین نرود.

ارتباطات توسعه مقدم بر توسعه ارتباطات

دکتر یونس شکرخواه سردبیر همشهری آنلاین دیگر سخنران این مراسم بود که حرف‌های خود را با طرح سؤال «توسعه ارتباطات نجات‌بخش است یا ارتباطات توسعه؟» آغاز کرد و گفت: البته به‌نظر من ارتباطات توسعه. هرگز با تکثر بدون تعمق ارتباطی به جایی نمی‌رسیم. ممکن است ۱۰۰هزار رسانه داشته باشید اما همه درباره الف و ب صحبت کنند؛ تنوع نباید به مفهوم تکرار باشد. وی دوره حاضر را به عصر گیومه‌ها تشبیه کرد و افزود: در عصری هستیم که برای جلب توجه باید همه‌چیز را در گیومه بگذاریم. بسیاری از مفاهیم در حال‌گذار است و ممکن است با تکیه بر این مفاهیم از ریشه‌ها جدا شویم و حتی ریشه‌ها را فراموش کنیم. در این دوره حتی شکل گردآوری و شکل‌پذیری و انتقال دانش تغییر کرده و واژه‌ها و عبارات خاصی برای ساختاری که دانش در آن قرار می‌گیرد به‌وجود آمده است؛ نظیر کتاب الکترونیک یا بارگذاری مطالب روی وب. شکرخواه تأکید کرد: نه دلباخته فضای وب باشیم نه آن‌قدر به کتاب چشم بدوزیم که از فرصت‌های کتاب در قالب‌های جدید غافل شویم. وظیفه کسانی که در حوزه وب و مطالعات فرهنگی کار می‌کنند شاید این باشد که بازتعریف کتاب را دوباره مورد توجه قرار دهند. یکی از بازنگری‌ها باید به این برگردد که کتاب معطوف به نیاز باشد و در این راه به فکر بازار انبوه هم نباشیم بلکه برای مخاطب خاص تولید کنیم.

آخرین خبر از پخش سریال‌های الف ویژه صداوسیما

در پایان مراسم تجلیل از نویسنده کتاب جامعه شناسی انتخاب یازدهم هدایا و لوح تقدیر دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما و مدیرعامل مؤسسه همشهری به دکتر علی دارابی تقدیم شد. معاون سیما درباره موضع صدا و سیما در رابطه با رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ به خبرنگار همشهری گفت: قطعا ما خودمان را مخاطب مستقیم فرمایش مقام معظم رهبری می‌دانیم و می‌کوشیم تلاش‌های مجموعه، رضایت ایشان را جلب کند. ما بلافاصله بعد از فرمایش معظم‌له در جلسه مدیران شبکه‌های سیما و خود سازمان موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و برنامه‌هایی را تدارک دیدیم؛گرچه از قبل هم برنامه‌هایی داشتیم. یکی از ویژگی‌هایی که رهبر معظم انقلاب در مسئله فرهنگ تأکید کردند (جدا از اصل بودن فرهنگ بر سیاست و اقتصاد که بارها تأکید شده است) معطوف‌شدن کانون توجه به نیروهای جوان و حزب‌اللهی است. این یکی از مطالبات رهبری است و امیدواریم برای سال ۹۳در برنامه‌هایی که تدارک دیده‌ایم، بتوانیم جدی‌تر به این مسئله پاسخ بدهیم. دارابی درباره سرنوشت پروژه‌های الف ویژه سازمان صدا و سیما هم گفت: همانطور که می‌دانید الف ویژه نسبت به پروژه‌های دیگر زمان‌برتر است و بودجه و اعتبار بیشتری نیاز دارد. ما تعداد زیادی پروژه الف ویژه داریم و چند کار آماده تصویربرداری است اما چون بودجه مورد نیاز فراهم نشده کلید نزده‌ایم؛ از پوریای ولی تا خواجه‌نصیر طوسی و حماسه میشان که روایت نقش‌آفرینی عشایر خوزستان در طول تاریخ است و البته سریال شهیدان باکری و... امیدوارم گشایشی به لحاظ مالی حاصل شود و این پروژه‌ها زودتر به تولید برسد. بخش زیادی از پروژه‌های الف ویژه در مرحله تحقیق و نگارش است مثل سلمان فارسی یا شهید چمران. پاشنه آشیل ما در صدا و سیما مشکل بودجه است که امیدواریم حل شود. درباره سرنوشت سریال سرزمین کهن هم باید بگویم که دوستان ما دارند یکسری بازبینی‌هایی انجام می‌دهند. با توجه به ارزیابی و جمع‌بندی گزارش هیأت اعزامی رئیس سازمان به استان‌های جنوبی، به امید خدا این سریال با بازبینی و اعمال برخی اصلاحات در جدول پخش قرار می‌گیرد.