بانک مرکزی گزارشی مقدماتی از وضعیت رشد اقتصادی در نیمه نخست سال ۹۲ارائه داد که نشان می‌دهد نرخ رشد اقتصادی در این ۶‌ماه با احتساب بخش نفت به منفی۳.۱درصد رسیده است.

بانک مرکزی تأکید کرده است که این آمار حاکی از برآوردهای اولیه است و همچنان بررسی‌های دقیق‌تر ادامه دارد. پیش از این سخنگوی دولت نرخ رشد اقتصادی برای نیمه نخست سال گذشته را منفی 2درصد اعلام کرده بود که به‌نظر می‌رسد آمار اعلامی از سوی محمدباقر نوبخت بدون احتساب بخش نفت محاسبه شده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ رشد اقتصادی در سال91 به کمترین میزان پس از جنگ تحمیلی رسید و رقم منفی 5.8درصد را به ثبت رساند. با روی کار آمدن دولت یازدهم اما پیش‌بینی‌ها از بهبود اوضاع اقتصادی و بازگشت رونق به اقتصاد در سال‌جاری حکایت دارد. مسئولان اقتصادی دولت وعده داده‌اند که در سال‌جاری با ایجاد رونق در بخش‌های مختلف اقتصاد، نرخ رشد اقتصادی به مدار مثبت وارد شود. دولت برآورد کرده است که نرخ رشد اقتصادی مجموع سال92 به صفر نزدیک شود.

آمارهای بانک مرکزی از ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصاد در نیمه نخست سال92 نشان می‌دهد که تنها در بخش کشاورزی رشد مثبت حاصل شده است. نرخ رشد اقتصادی در بخش‌های نفت، صنایع و معادن و خدمات به مانند سال91 منفی بوده است.

نتایج اولیه نشان‌دهنده آن است که در نیمه نخست سال١٣٩٢ تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ١٣٧٦ به 249هزار و 907میلیارد ریال کاهش یافته است.از سوی دیگر در سمت تقاضای اقتصاد، به‌رغم رشد مثبت 3.7درصدی مخارج مصرف نهایی بخش خصوصی، کاهش مخارج مصرف نهایی بخش دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص(به‌ترتیب با نرخ رشد منفی7.3و منفی 14.3درصد نسبت به دوره مشابه سال 91) نقش قابل توجهی در کاهش رشد اقتصادی نیمه نخست سال‌١٣٩٢ ایفا کرده‌اند.

براساس برآوردهای اولیه‌ای که درخصوص سایر اقلام هزینه‌ای اقتصاد همچون تغییر در موجودی انبار، صادرات و واردات به عمل آمده است در مجموع، هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در نیمه نخست سال ١٣٩٢ نسبت به سال قبل 2.7درصد کاهش داشته است.

منبع: همشهری آنلاین