گروه بورس:پ س از ۶ سال از ارائه طرح اولیه احداث مرکز مالی ایران توسط علی رحمانی، سازمان بورس ماموریت یافت پروژه احداث مرکز بین‌المللی مالی ایران را که نقش کلیدی در جذب منابع مالی کشور‌های دیگر دارد، آغاز کند.

به گزارش همشهری، 6سال پیش وقتی علی رحمانی مدیرعامل وقت بورس تهران طرح احداث مرکز بین‌المللی مالی ایران را آغاز کرد این طرح بازتاب رسانه‌ای زیادی پیدا کرد اما با خداحافظی علی رحمانی از بورس تهران احداث مرکز بین‌المللی مالی ایران هم به سرانجام نرسید. از آن زمان به بعد حتی در یک دوره شهرداری تهران تمایل خود را برای جانمایی و احداث مرکز مالی بین‌المللی ایران اعلام کرد اما پیامی از سمت بورس تهران در این‌باره دریافت نکرد.

قرار بود مرکز مالی بین‌المللی ایران در قالب یک برج بزرگ در کنار برج میلاد احداث شود ودر آن زمان علی رحمانی چندین دوره با شهرداری تهران مذاکره کرده بود. اکنون پس از طی یک دوره 6ساله عملیات مطالعاتی و اجرایی احداث مرکز مالی ایران از روز سه‌شنبه آغاز شد. طرح مرکز بین‌المللی مالی ایران که نقش بسیار زیادی در افزایش قدرت اقتصادی کشور‌ها دارد می‌تواند ایران را به قطب مالی منطقه تبدیل کند. در حال حاضر کشور‌های مختلفی در تلاش برای احداث مراکز مالی هستند. آخرین برجی که در این زمینه ساخته شده و در عین حال بزرگ‌ترین ساختمان تجاری دنیاست برج الخلیفه در دوبی است که در سال 2010به پایان رسید. این برج به ارتفاع828متر قرار است به قطب مالی منطقه تبدیل شود.

عربستان نیز در سال 2012با اتمام مراحل ساخت برج رویال کلاک به ارتفاع 601متر دومین برج مالی بزرگ دنیا را ساخت. تمام مرکز مالی این دو کشور در این دو ساختمان متمرکز شده و از این طریق به جذب منابع مالی کشور‌های مختلف جهان می‌پردازند.برج تجارت جهانی وان در نیویورک که در سال 2014به پایان خواهد رسید و برج تایپه 101در تایوان نیز به‌ترتیب سومین و چهارمین مراکز مالی بین‌المللی دنیا هستند.دلیل فراگیرشدن احداث مراکز مالی دنیا در قالب ساختمان‌های غول پیکر اثر‌گذاری این مراکز در نظام اقتصادی کشور‌هاست که به پایداری و تأمین مالی اقتصاد کشور‌ها کمک بسیار زیادی می‌کند.

بر همین اساس به تازگی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز طرح احداث مرکز مالی بین‌المللی ایران را آغاز کرد. براساس آخرین خبر‌ها قرار است این طرح در تهران یا در منطقه آزاد کیش احداث شود. این طرح که در افزایش قدرت اقتصادی کشور‌ها نقش زیادی دارد می‌تواند ایران را به قطب مالی منطقه تبدیل کند.طرح احداث مرکز مالی ایران در قالب یک طرح جامع دنبال می‌شود و رئیس سازمان بورس هم در این‌باره از همه فعالان بازار خواست نظراتشان را به کمیته‌ای که در این زمینه تشکیل شده است ارائه کنند. حتی قرار است یک همایش بین‌المللی با حضور مقامات ارشد بورس‌های دنیا در نیمه نخست سال برگزار شود.

برای دریافت توضیحات بیشتر درباره چگونگی اجرای طرح مرکز مالی بین‌المللی ایران به سراغ کریم کریمی مدیر بخش بین‌الملل سازمان بورس رفتیم. از او پرسیدیم قرار است در این طرح چه کاری انجام شود، او توضیح داد: از روز سه‌شنبه هفته گذشته اعلام شد که طرح احداث مرکز مالی بین‌المللی ایران مهم‌ترین پروژه بخش بین‌الملل است و نحوه اجرای آن باید در قالب یک طرح تا پایان سال تهیه و تدوین شود.

او توضیح داد: همانطور که می‌دانید 6سال پیش علی رحمانی مدیرعامل وقت بورس تهران ایده راه‌اندازی این مرکز را داده بود. قرارشد که از مطالعات انجام شده در آن دوره نیز استفاده شود و موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.او توضیح داد: این طرح بخش‌های مختلفی دارد که به تناسب نیاز‌های آن هر بخش مأمور انجام یکی از مراحل مطالعاتی و اجرایی شده است.

او تأکید کرد: ما در تلاشیم تا از تجربیات سایر کشور‌ها و از تجربه اشخاصی که مراکز مالی دنیا را احداث کرده‌اند، استفاده کنیم. در واقع از آنها دعوت خواهیم کرد و در این‌باره پروژه مطالعاتی و اجرایی را تا پایان سال هدایت خواهیم کرد.کریمی ادامه داد: مسائل مربوط به قوانین و مقررات طرح باید تا پایان سال از سوی بخش بین‌الملل تهیه و به پایان برسد.

از او پرسیدیم ساختمان مرکز مالی بین‌المللی ایران قرار است در کجا احداث شود، او توضیح داد:این موضوع در بخش‌های دیگر سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما آنچه در ابتدا مطرح شده است احداث ساختمان مرکز مالی بین‌المللی ایران در تهران یا یک منطقه آزاد نظیر کیش است.از کریمی پرسیدیم آیا همانطور که قبلا مطرح شده بود آیا ساختمان مرکز مالی ایران در کنار برج میلاد احداث خواهد شد، او پاسخ داد: هنوز هیچ‌چیز قطعی و مشخص نیست. باید پس از بررسی تجربیات سایر مراکز مالی دنیا و به‌دست آمدن چارچوب‌های اولیه در این زمینه پاسخ داد.

منبع: همشهری آنلاین