1300 نوع مواد روانگردان به وسیله 50 میلیون نفر در دنیا مصرف می شود که شامل مواد محرک و توهم زاست. نزدیک به 16هزار سایت فقط تبلیغ قرص های اکستازی را به عهده دارند و کشورهای پیشرفته دنیا با هزینه های میلیاردها دلاری برای مقابله با این پدیده روبه رشد درگیر هستند.

به گزارش گروه اجتماعی روزنامه همشهری دکتر سعید صفائیان مدیر کل درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در همایش نگاهی نو به مواد مخدر صناعی ضمن اعلام این مطلب گفت: بیش از 200 میلیون مصرف کننده انواع مواد مخدر سنتی فقط ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر خطرناک مانند هروئین هستند و اکثراً حشیش مصرف می کنند، اما در زمان حاضر ۵۰ میلیون نفر مصرف کننده انواع مواد روانگردان صناعی هستند که با عوارض ویرانگر، غیرقابل جبران و گاه مرگ و جنون دائمی ناشی از آن مواجه می شوند.
وی افزود: فقط آمریکا سالانه 30میلیارد دلار برای مبارزه با این مواد هزینه می کند. کشورهای اروپایی نیز میلیونها پوند و یورو به همین منظور خرج می کنند اما نتایج این اقدامات چشمگیر نیست.
دکتر صفائیان همچنین ضمن اشاره به تنوع بیش از حد محصولات روانگردان گفت: مواد مخدر صناعی به دلیل تنوع بیش از حد و ارائه آن به اشکال گوناگون و عدم آگاهی دقیق خانواده ها از آن مشکلات زیادی برای مردم و خانواده ها ایجاد می کند.
وی همچنین گفت: در قانون جدید مبارزه با مواد مخدر، سیاستهای کلان مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال تدوین و تصویب است و در این قانون سرفصل مهمی برای مواد روانگردان باز شده است.
همچنین به گزارش ایسنا: رئیس انجمن آسیبهای رفتاری در این همایش گفت: 100 نفر ظرف 20 روز گذشته به علت شوک ناشی از استفاده از کراک تقلبی و هروئین جان خود را از دست داده اند.
دکتر یگانه همچنین افزود: از طریق مشاوره ژنتیکی می توان از گرایش به اعتیاد نسل آینده پیشگیری کرد و با دیدگاه ژنتیکی اعتیاد اقدام به پیشگیری زیربنایی کرد.
رئیس دفتر مشارکتهای مردمی و تشکل های غیردولتی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این همایش گفت: مواد مخدر سالانه 10 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می زند که معادل 29 درصد کل درآمد ناخالص کشور و  155 درصد مالیاتی است که مردم می پردازند.
محمدرضا خطیبیان همچنین افزود: مواد مخدر چهارمین تجارت دنیاست و سالانه 500 میلیارد دلار برای تاجران آن سود دارد و معضل اعتیاد همه ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و حتی هویتی و فرهنگی جامعه را متأثر می کند.