همشهری آنلاین: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران از جمع آوری 2586 متکدی و بی خانمان از سطح شهر از تاریخ 23 اردیبهشت تا 27 مرداد امسال خبر داد.


به گزارش معاونت اجتماعی شهرداری تهران احمد نوریان با اشاره به جمع آوری و جذب 2 هزار و 586 نفر متکدی و بی خانمان در سطح شهر تهران از زمان آغاز اجرای این طرح گفت: 3 درصد از افراد جمع آوری شده یا مستمری بگیر کمیته امداد بودند و یا در شرایطی قرار داشتند که باید تحت پوشش نهادهای حمایتی قرارمی گرفته اند.

وی افزود: از این تعداد 568 نفر بی خانمان ، معلول ، معتاد و دارای بیماری های مزمن بوده ، 2018 نفر متکدی جمع آوری شده که در مددکاری اولیه 496 نفر به خانواده های شان تحویل داده شدند و سوابق آنان در سامانه آسیب های اجتماعی به ثبت رسید.

نوریان با اشاره به اینکه 1529 نفر در مراکز نگهداری موقت هزینه شده و حکم برای آنان صادر شده است ، گفت: 210 نفر از این تعداد همچنان منتظر صدور حکم هستند که برای 100 نفر اسناد و مدارک در حال تکمیل بوده و مابقی که در حدود 552 نفر هستند ، تحویل زندان شده اند.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه 229 نفر از متکدیان و بی خانمان های جمع آوری شده اتباع بیگانه بوده اند ، تصریح کرد: این تعداد یا تحویل اردوگاه های نگهداری شده و یا از طریق مراجع ذی ربط از مرز عبور داده شده اند.

وی با اشاره به تحویل 212 نفر دیگر از متکدیان و بی خانمان ها به بهزیستی که عمدتا کودک عقب مانده ذهنی و جسمی بوده اند ، گفت: در مجموع 76 درصد جمعیت جمع آوری شده مرد ، 19درصد زن و 5 درصد کودک بوده اند.

نوریان با بیان اینکه از تعداد 2586 متکدی و بی خانمان جمع آوری شده 76 درصد شهرستانی و 24 درصد ساکن شهر تهران بوده اند ، گفت:60درصد از  552 نفری که تحویل زندان شده اند دارای سابقه کیفری و ارتکاب به جرایمی همچون سرقت ، موادمخدر ، کتک کاری ، تهدید و جرح با چاقو ، ایجاد مراکز فساد شرب خم ، ولگردی و رابطه نامشروع بوده اند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با تاکید بر اینکه طرح جمع آوری متکدیان و بی خانمانها در شهر تهران به هیچ وجه ضربتی و مقطعی نیست ، تصریح کرد:این طرح از سوی شهرداری تهران به صورت کاملا آگاهانه اجرا شده و به صورت مستمر ادامه خواهد یافت.

نوریان با اشاره به صرف حدود یک میلیارد تومان هزینه طی سال گذشته برای اجرای این طرح ، گفت: نگهداری متکدیان و بی خانمان های جمع آوری شده در مراکز نگهداری ویژه شهرداری تهران ماهانه 200 میلیون تومان برای شهرداری هزینه به همراه دارد.