همشهری آنلاین: شرکت IBM در فستیوال مهندسی و علوم آمریکا در واشنگتن، از کوچکترین و ریزترین جلد مجله جهان رونمایی کرد.

براساس گزارش گیزمگ، این جلد که به شماره ماه مارچ 2014 مجله نشنال جئوگرافیک کودکان اختصاص داشته و در کتاب رکورد‌های گینس نیز به‌ عنوان کوچکترین جلد مجله جهان به‌ثبت رسیده‌است، کوچکتر از یک دانه نمک است و ابعادی برابر 11 در 14 میکرومتر دارد.

این جلد کوچک با هدف نمایش دادن قابلیت‌های تکنولوژی جدید تولید در مقیاس نانو و همچنین تشویق جوانان برای جذب شدن به سوی علم و تکنولوژی ایجاد شده‌است.

IBM با ایجاد این نانو جلد تلاش دارد تا خود را با قانون مور منطبق‌سازد، قانونی که براساس آن تعداد ترانزیستورهای موجود روی مدارهای یکپارچه هر دو سال دوبرابر می‌شود. این قانون برای چندین‌دهه به حقیقت پیوسته است اما IBM معتقد است با ریزتر شدن تراشه‌،‌ قانون مور نیز به آخر خط خود نزدیک‌تر می‌شود.

IBM راه‌حل این محدودیت را در استفاده از موادی به‌جز سیلیکن و انواع جدیدی از ترانزیستورها در الکترونیک‌های جدید می‌داند. با این‌همه رویکرد مورد نظر IBM مشکلات خاص خود را در پی دارد زیرا استفاده از این مواد جدید و کار در مقیاس‌های کوچکتر از حد معمول نیازمند تکنیک‌های جدیدی برای ساخت است. تا‌به‌امروز در تکنیک‌های استاندارد از پرتو الکترونی برای ایجاد مدارهای نمونه در تکنیکی به‌نام لیتوگرافی E-Beam استفاده می‌شد که تکنیکی بسیار پرهزینه، کند و نیازمند تجهیزات بی‌شمار است.

IBM درجستجوی تکنیکی ارزان‌تر و سریعتر بود که بتواند با سرعتی بالاتر و در مقیاس 30 نانومتر قطعات جدید را بسازد. (یک نانومتر 80 هزار بار باریکتر از قطر تار موی انسان است.)

راه‌حل ارائه شده توسط این شرکت نانوالگودهی یا نانومیلینگ نام دارد که در آن به‌جای چاپ مدار با کمک پرتوهای الکترونی، با استفاده از قلمی سیلیکنی با نوکی 100 هزار بار ریزتر از نوک مداد تراشیده شده، مدارها را حکاکی می‌کند. با داغ شدن این قلم تا هزار درجه سلسیوس، این قلم روی سطح صفحه پلیمری کوچکی حرکت کرده و مانند یک چاپگر سه‌بعدی مدار مورد نظر را روی صفحه هک می‌کند.

به گفته دکتر آرمین نول از IBM به کمک این تکنیک جدید می‌توان به وضوح بالای 10 نانومتری با کمترین هزینه و بیشترین سرعت دست‌یافت.

حال ارتباط این تکنیک با جلد مجله نشنال‌جئوگرافیک چیست؟ نشنال‌جئوگرافیک کودک و IBM تصمیم گرفتند برای نمایش دادن قابلیت‌های این تکنیک جدید به شکلی که در کنار ایجاد اشتیاق برای کودکان و نوجوانان،‌ کارایی‌های آن نیز نمایش داده شود، پس از رای‌گیری برای انتخاب جلد مجله، IBM با استفاده از این ابزار جلد انتخاب شده‌ را روی صفحه‌ای پلیمری چاپ کرد. این جلد به اندازه‌ای کوچک است که می‌توان دوهزار دانه نمک را روی آن گنجاند.

از دیگر کارایی‌های این تکنیک از دیدگاه IBM تولید نانو برچسب‌های امنیتی برای اسکناس‌ها، گذرنامه‌ها، آثار هنری و استفاده از آن در رایانش کوانتومی خواهد بود.

منبع: همشهری آنلاین