به گزارش همشهری آنلاین، جعفر تشکری هاشمی با حضور در جلسه علنی شورای شهر تهران در گزارش خود درباره حادثه اتوبوس شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: این حادثه دلخراش و دردناکی بود که در تاریخ شرکت واحد و شهر تهران شاید اینگونه حوادث بسیار نادر بودند. از لحظهای که در جریان حادثه قرار گرفتیم، مجموعه شهرداری برای رسیدگی فوری به حادثه بسیج شد.
وی ادامه داد: به محض اطلاع از حادثه با دستور قالیباف تیمی متشکل از معاون حمل و نقل، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی، شرکت شهر سالم با 11 آمبولانس، مدیر کل دفتر شهردار، مجموعه خدمات شهری و ... در محل حاضر شدند. آتش نشانی و اورژانس نیز با خودروهای سواری، اتوبوس، امداد هوایی، راهنمایی رانندگی و پلیس انتظامی به موقع در محل حضور یافتند.
تشکری هاشمی افزود: انتقال بیماران و مصدومین به بیمارستانها به موقع انجام شد و خوشبختانه با تلاشی که در اورژانس بیمارستانها رخ داد، به خصوص در بیمارستان فیاض بخش که خودم در آن حاضر بودم، تلاش خوبی شد و اتاق عمل برای نیازمندان به عمل آماده شد.
دستور شهردار تهران برای مجروحان
معاون حمل و نقل شهرداری اضافه کرد: در همان موقع شهردار ابلاغ کرد کسانی که نیاز به اقدامات تکمیلی درمانی دارند یا باید به بیمارستانهای تخصصی اعزام شوند، بلافاصله انتقال یابند و کسانی که خودشان تمایل داشتند به بیمارستان مورد نظر خود بروند هم بلافاصله منتقل شدند. در مجموع 24 نفر از مسافران به بیمارستان ها منتقل شدند، 19 نفر بستری شدند و تا 9 صبح امروز 11 نفر هنوز در بیمارستان مدائن و چند بیمارستان دیگر همچنان بستری بودند.
وی در ادامه گفت: از بین این افراد، یک نفر نیاز به جراحی صورت داشت و بقیه تحت کنترلهای پزشکی بودند. برای ادامه درمان شرکت شهر سالم در بیمارستان ها حضور دارد و تمام مراحل درمانی تا رفع صدمات جسمی و روحی کار را دنبال می کند. امیدواریم پیگیری های صورت گرفته بتواند سلامت جسمانی این عزیزان را به آنها بازگرداند و در عین حال از خداوند آرزوی سلامتی عاجل آنان را داریم.
یک مورد از فوت شدگان شناسایی نشد
تشکری هاشمی همچنین گفت: در مورد فوت شدگان به جز یک مورد هفت نفر دیگر شناسایی شده اند و با خانواده های آنان ارتباط برقرار شده و همکاران در بهشت زهرا و شهر سالم پیگیر کار هستند.
وی سپس در توضیح چگونگی وقوع حادثه گفت: همانطور که مستحضرید، ما یک خط اتوبوسرانی خصوصی داریم که از ایستگاه متروی چیتگر به سمت تقاطع بزرگراه همت و خیابان شریعتی سرویس دهی می کند. این اتوبوس در ساعت 8:46 از متروی چیتگر عزیزان را سوار می کند و با توجه به زیاد نبودن تعداد مسافر، به گواهی شاهدان تقریبا همه نشسته بوده اند.
معاون حمل و نقل شهرداری ادامه داد: اتوبوسهای این خط از مسیر چیتگر، کوهک، بیگدلی، کاخ، امیرکبیر، هوانیروز، خیابان کیهان، امیرکبیر آزادگان، حکیم- شرق، آزادگان- شمال، همت- شرق تردد میکنند. اطلاعات GPS نشان میدهد اتوبوس در ساعت 9:1:57 آخرین ایستگاه، یعنی ایستگاه بانک مسکن را ترک میکند و با طی مسافت 1300- 1400 متر به خروجی بزرگراه آزادگان- شمال به سمت حکیم- شرق میرسد.
مانور راننده اتوبوس
تشکری هاشمی افزود: برابر ادعای راننده که خودش هم مجروح است و دیشب در بازداشتگاه با وی صحبت کردم و اظهارات شاهدان، گفته شده که یک خودروی سواری پژو که در کندروی آزادگان شمال به جنوب حرکت میکرده و قصد ورود به حکیم- شرق را داشته، به طور ناگهانی ترمز میکند و تغییر مسیر ناگهانی میدهد. راننده اتوبوس نیز اقدام به مانور میکند تا بتواند از این خودرو رد شود. در این لحظه تعادل راننده بر اتوبوس کم میشود و با گاردریل رمپ خروجی برخورد میکند.
وی در ادامه گفت: ما با استفاده از سیستم GPS نصب شده روی اتوبوسها، باز و بسته شدن در اتوبوس، سرعت، توقف و زمان حرکت را به طور متناوب در سامانه هوشمند اتوبوس ها ثبت میکنیم. اطلاعات ما نشان می دهد که در زمان برخورد اتوبوس سرعت 50 کیلومتر بر ساعت داشته است که هرچند بر اساس آیین نامه راهنمایی و رانندگی و سرعت مجاز در بزرگراه، این سرعت در زمره سرعت های مجاز تعریف شده بوده، اما برای ورود به رمپ سرعت باید کمتر میبود تا راننده کنترل لازم را داشته باشد.
هاشمی تشکری ادامه داد: پلیس نیز در ارزیابی خود گفته راننده با سرعت نامطمئن وارد این خروجی شده که سرعت مطمئنه از سرعت مجاز کمتر است، اما راننده سرعت مطمئنه نداشته است.
معاون حمل و نقل شهرداری با بیان اینکه به محض برخورد اتوبوس با گاردریل، بخشی از گاردریل خمیده میشود و اتوبوس با لبه جدول برخورد می کند، افزود: اتوبوس روی شانه چپ خود سمت راننده می خوابد و چند متری از محل واژگونی روی فضای سبز پشت لوپ سر میخورد.ژ
سرعت مطمئنه و ساختار اتوبوس
تشکری هاشمی در توضیح علل واقعه گفت: دو مسئله جدی در بروز حادثه، مسئله سرعت مطمئنه و ساختار اتوبوس است. اتوبوس اسکانیا بوده است. برابر آنچه ما در شرکت واحد برای آن تلاش کردهایم و وظیفه خود میدانیم، راننده، شرکت و اتوبوس را مرتبا رصد میکنیم و پروفایل حرکت اتوبوسها را آرشیو میکنیم و در پایان هر روز اتوبوسی که از آیتمهای ما تخلف کرده باشد را متخلف اعلام میکنیم.
معاون حمل و نقل شهرداری گفت: اما درباره وضعیت فنی اتوبوس های اسکانیا، این اتوبوس در سال 89 از طریق سهمیه دریافتی از وزارت کشور به ما داده شد. ما مجموعا 350 دستگاه از این نوع اتوبوس از وزارت کشور دریافت کردیم که در مجموعه شرکتهای خصوصی ما در حال بهره برداری هستند. در مورد این اتوبوس، راننده مالک خودرو نبوده و به صورت روزمزد برای شرکت کار میکرده و شرکت مالک اتوبوس بوده است.
مشکلات فنی اسکانیا چیست
تشکری هاشمی در توضیح مشخصات فنی اتوبوس حادثه ساز گفت: این اتوبوسها دارای موتور اسکانیا، شاسی ساخت شرکت اسکانیا، اکسلهای اسکانیا و گیربکس ZF هستند. اتاق توسط شرکت عقاب افشان در سمنان تولید میشود و 48 صندلی و 28 جایگاه ایستاده دارد.
وی در ادامه گفت: ما از کارشناسان دانشگاه و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و متخصصان دیگر دعوت کردهایم که حادثه را بررسی کارشناسی کنند. اما در بررسی سوابق خود دیدیم که شیشههای جلوی این اتوبوسها مکررا بدون تصادف ترک خورده یا از جا بیرون میآمدند. شیشههای دو طرف اتوبوس هم به کرات از جای خود در میروند و بدون داشتن نوار دور شیشه از بدنه اتوبوس جدا میشوند.
وی همچنین گفت: نکته دیگر که رانندگان بیشتر گزارش دادهاند، جانمایی نامناسب استقرار باطریها بوده که باطریها و تابلوی برق در کنار همدیگر و زیر پای راننده هستند که یک پتانسیل بالای الکتریکی در کنار شبکه برق، زمینه ساز حادثه می شود. در این حادثه نیز قسمت برخورد کرده با گاردریل، تنها قسمت آسیب دیده خودرو است که باطری ها از آن قسمت به بیرون پرتاب شده اند که خوشبختانه این اتفاق مانع آتش سوزی شد.
شیشهها موجب جراعت و فوت مسافران
تشکری هاشمی اضافه کرد: حتی چرخ و زه اتوبوس هم به مانعی برخورد نکرده که تصادف چنین شدید شده باشد. گاردریل باعث شکستن جعبه باطری شده است. اما هیچ شیشه سالمی در بدنه اتوبوس وجود ندارد، حتی شیشههای تهویه در سقف اتوبوس و ستونها هم آسیب دیدهاند. علت هم این است که شیشه به طور صحیح با بدنه و سقف مونتاژ نشده و اتصالات شیشه در مونتاژ ضعیف است. به همین دلیل بیرون زدگی شیشه های جلو و نداشتن نوار مناسب دور شیشه و اتصالات نامناسب شیشه های جانبی باعث شده که پس از برخورد، شیشه ها شکسته و مسافران به بیرون پرتاب شوند و پس از واژگونی اتوبوس در زیر اتوبوس قرار گیرند.
معاون حمل و نقل شهرداری اذعان داشت: علاوه بر این صندلیهای فایبرگلاس اتوبوس در مقابل فشار انعطاف پذیری لازم را نداشته و بر اثر شکستگی دارای لبه های تیز شده اند که این لبه ها و کنده شدن صندلی ها بخشی از صدمات را به مسافران وارد آورده است. شیشه های اتوبوس سه جداره هستند که دوجداره آن نباید لبه تیز داشته باشند و لایه میانی باید از پخش شدن خرده شیشه جلوگیری کند. اما شیشه های این اتوبوس به صورت سکوریت و ذرات ریز و پودری عمل نکردهاند و بیشتر آسیب وارده به مسافران از این شیشه ها بوده است.
وی افزود: لازم به ذکر است که شیشه ای که در بیرون به صورت دودی قرار داشته، لایه ای نازک از چسب داشته که تا حدودی از شکستن و پخش شدن ذرات شیشه جلوگیری کرده، اما لایه داخلی شیشه فاقد این لایه چسب بوده که باعث پخش شدن ذرات شیشه به سمت مسافران شده است.
نمیتوانیم به مردم بگوییم سرویس نمیدهیم
تشکری هاشمی در ادامه گفت: نامه های متعددی از جمله در اردیبهشت 87 از طرف معاونت فنی شرکت واحد به مدیریت شرکت نوشته شده که ایرادات فنی اتوبوسها در آن ذکر شده و مدیریت شرکت بلافاصله با شرکت سازنده تماس میگیرد. اما باید بدانیم که این اولین حادثه نیست و آخرین هم نخواهد بود. ما بارها نسبت به ایمنی اتوبوسها ابراز نگرانی کردهایم، اما نمیتوانیم به مردم بگوییم به دلیل ایرادات فنی نمی توانیم در شهر سرویس رسانی کنیم.
وی تاکید کرد: ما حدود 3 هزار دستگاه اتوبوس گازسوز در تهران داریم که سیستم این اتوبوسها بعد از 3 سال باید تست هیدرواستاتیک شود و مورد بازنگری کلی قرار گیرد و تا زمان انجام تست، اتوبوس اجازه سرویس رسانی ندارد. اگر هر یک از این مخزن های هفتگانه اتوبوس منفجر شود، مانند یک بمب عمل می کند و انفجار آن بسیار مهیب است. اما شرکتی برای انجام این نوع تست های تخصصی وجود ندارد. ما ابایی از پرداخت هزینه انجام این تستها نداریم، اما تخصص لازم برای این کار وجود ندارد. همچنین ما بیش از 2000 اتوبوس فرسوده داریم که بیش از 10 سال کار کرده اند. همین اتوبوس بعد از سه سال کار کردن شکستگی جوش ها، زنگ زدگی و استفاده از پروفیلهای ساختمانی را دارد.
معاون حمل و نقل شهرداری در پایان گفت: ایمنی مردم حرف اول را میزند و ما حق نداریم برای ارزانتر تمام کردن محصولات با جان مردم بازی کنیم. عزیزان برای ایمنی مردم همت کنید.