شهردار تهران دوشنبه شب با حضور در برنامه گفت‌وگوی زنده شبکه خبر با عنوان «دو نیم ساعت»، به تشریح مولفه‌ها و الزامات مدیریت جهادی پرداخت.

محمدباقر قالیباف در ابتدای سخنان خود با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان، درگذشت 8نفر از شهروندان دراین حادثه را به خانواده‌های آنها تسلیت گفت‌ و افزود: دستورات لازم برای رسیدگی به وضعیت مجروحان این حادثه نیز داده شده است.

وی در ادامه به بررسی ‌مولفه‌های مدیریت جهادی پرداخت و با تأکید بر اینکه فرهنگ جهادی رویکردی است که می‌تواند زندگی مادی و معنوی انسان‌ها را تأمین کند، گفت: اگر به این فرهنگ روی آوریم شاید بتوانیم با زمان و هزینه کمتری بر مشکلات فائق آییم؛ ما دراین چند‌سال این رویکرد را در شهرداری دنبال کرده‌ایم چراکه فرهنگ جهادی مختص همه سنین و دوران زندگی است و در دفاع‌مقدس مورد توجه قرار گرفت و موفقیت‌های بزرگی به‌دست آوردیم.

شهردار تهران مردم‌داری، توجه به قشر محروم و مشارکت معنی‌دار را از شاخصه‌های مدیریت شهری برشمرد و مقاومت در برابر سختی‌ها وقدرت جسارت در تصمیم‌گیری‌ها را نیز به‌عنوان مولفه‌های مدیریت جهادی معرفی کرد و افزود: باید در مدیریت شهری و حل مسائلی که درارتباط با حوزه مدیریت شهری است ازشاخصه‌های مدیریت جهادی بهره‌مند شویم و شهروندان تغییرات را درزندگی خود احساس کنند.

مدیریت جهادی در شهرداری

شهردار تهران افزود:‌حتما چالش‌هایی در شهر وجود دارد اما همه موافقان و مخالفان نمی‌توانند عملکرد مثبت شهرداری تهران را نادیده بگیرند بنابراین مدیریت جهادی اتفاق افتاده است. احداث سالانه 15کیلومتر خطوط مترو که در گذشته با وجود امکانات مالی بهتر تنها 3کیلومتر بود نشان‌دهنده این مسئله است که مدیریت جهادی توانسته کار بیشتری به جامعه ارائه دهد.

قالیباف در ادامه ضمن تبریک روز کارگر به همه کارگران، مخصوصا کارگران زحمتکش و کم توقع شهرداری تهران، مدیریت جهادی را برخاسته از انقلاب اسلامی و مکتب امام خمینی(ره) و عاشورا دانست و با اشاره به نامگذاری سال‌جاری توسط رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد:

در شهرداری تهران در این سال‌ها رویکرد جهادی را دنبال کرده و با برپایی اردوهای جهادی، در مناطق فعالیت می‌کردیم که به‌طور حتم امسال به این موضوع توجه بیشتری خواهیم کرد و در تلاشیم ادبیات این مدیریت را برای شناخت بیشتر، در حوزه نظری دنبال کنیم. وی با تأکید بر اینکه در پایان این دوره 4ساله، شهروندان باید عملا تغییر را در شهر و شهرداری احساس کنند و این مهم در برنامه‌های ماست که با شتاب بیشتری آن‌را دنبال خواهیم کرد، افزود: در رویکرد جهادی در کنار توجه به توسعه امکانات مادی باید به فرهنگ نیز بپردازیم چراکه با مسئله فرهنگ می‌توان به اقتصاد مقاومتی پرداخت.

فرهنگ جهادی یعنی عمل نه حرف

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تبیین الگوهای مختلف توسعه، یک رویکرد را توسعه ابزاری بر مبنای سرمایه‌داری و رویکرد دیگر را توسعه عقلانی متصل به وحی نام برد و با بیان اینکه این دو رویکرد در زمان جنگ در جامعه حاکم شدند و نتیجه هرکدام را نیز دیدیم به مسئله دوری از رفتارهای شعارزده در مقابل نامگذاری امسال اشاره کرد و افزود: مردم از ما توقع حرف شنیدن ندارند بلکه توقع عمل‌کردن دارند. فرهنگ جهادی هم بر این تکیه دارد و رهبر معظم انقلاب نیز در شعار سال به این مسئله توجه کرده‌اند. تصویب برنامه 5ساله دوم شهرداری و اجرای آن براساس مدیریت جهادی موضوع دیگری بود که قالیباف به آن اشاره کرد و افزود:‌ شاید در بعضی موارد اشکالات و تأخیراتی وجود داشته باشد که بابت آن از مردم عذرخواهی کرده ومی‌کنیم اما مدیریت جهادی این است که مدیران و مسئولان در سطوح خودشان باید در میدان باشند.

راهکار برای مقابله با آلودگی هوا

شهردار تهران درباره راهکارهای مقابله با آلودگی هوا با اشاره به 2نگاه متفاوت درخصوص این موضوع گفت: یک نگاه معتقد است که این موضوع قابل حل نیست و بعضی معتقدند 10 تا 15سال زمان می‌برد اما ما با برنامه‌ای که در دست داریم، می‌توانیم ظرف مدت 5سال و با مدیریت صحیح تعداد روزهای سالم را - نسبت به وضعیت فعلی - به دوبرابر افزایش دهیم که بخشی از این مشکلات، فرهنگی است.

مردم حق دارند بدانند و مطالبه کنند

پاسخ به سؤالات پیامکی شهروندان بخش دیگری از سخنان قالیباف در این برنامه بود. وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان تکمیل متروی پرند و فرودگاه امام خمینی (ره) با بیان اینکه ساخت متروی حومه در دولت قبل از شهرداری گرفته و در ماه‌های آخر دوباره بازگردانده شد، گفت: احداث نخستین خط بعد از واگذاری مجدد به شهرداری، خط متروی تهران به فرودگاه امام خمینی(ره) و پرند بود که اعتبارات آن را باید دولت پرداخت کرده و شهرداری اجرا کند که هم‌اکنون تونل‌ها ساخته، پل‌ها احداث و بخشی از ریل هم کشیده شده و قول می‌دهم اگر دولت اعتبارات را تأمین کند تا مهرماه حدفاصل تهران تا فرودگاه و تا دهه فجر تا پرند تکمیل ‌شود. قالیباف درباره شلوغی خط بی‌آرتی خیابان ولیعصر نیز گفت: باید محدودیت بیشتری را برای ماشین‌های شخصی ایجاد کرده و اتوبوس‌های بیشتری را بگذاریم تا بدین‌ترتیب توسعه بیشتری به حمل‌ونقل عمومی بدهیم. برنامه 4ساله ما نیز این است که شبکه حمل‌ونقل را به‌طور کامل تکمیل کنیم.

عیادت شهردار تهران از مجروحان حادثه بزرگراه آزادگان

شهردار تهران با حضور در بیمارستان مدائن تهران از مجروحان حادثه واژگونی اتوبوس در بزرگراه آزادگان عیادت کرد. وی در حاشیه این بازدید ابراز داشت: افراد متخصص این کار در حوزه پلیس و راهنمایی و رانندگی مسئولیت رسیدگی به این بحث را دارند و پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد. طبیعتا یک بخش آن هم برعهده استاندارد است چرا که بحث مربوط به اتوبوس‌های اسکانیا از موضوعاتی است که در کشور مطرح است و آنها هم بررسی‌های لازم خودشان را انجام می‌دهند.

منبع: همشهری آنلاین