تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۴۷

واکنشی که اخیراً نسبت به اظهارات آیت‌الله مهدوی کنی توسط برخی چهره های اصولگرا انجام شد اقدامی شایسته محسوب نمی‌شود.

احترام به بزرگان و رعایت شأن آنان از آداب اسلامی‌، اخلاق سیاسی و در زمره «اصول» است و لذا از کسانی که در جبهه اصولگرایی هستند انتظار بیشتری می‌رود که این مهم را رعایت کنند امثال آقای مهدوی که عمر مبارزاتی پیش از انقلاب وخدمات پس از انقلاب آنان حتی بیش از سن بسیاری از ماست، شایسته حرمت بیشتری هستند.
واقعیت آن است که یکی از تهدیداتی که کیان کشور و انقلاب را تهدید می‌کند بی‌توجهی به جایگاه بزرگان است. این بی‌توجهی که بعضاً ممکن است حتی در قالب حرمت‌شکنی رخ بنماید عملا به معنای انکار نقش بزرگان در پیروزی و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است.
متأسفانه این نگاه و رفتار غیراخلاقی در فضای سیاسی کشور را افراطیون دوم خرداد باب کردند. آنان با تخریب چهره آقای هاشمی رفسنجانی درفاصله سال های 76 تا امروز علاوه بر آن که فضای بدبینی نسبت به ایشان ایجاد کردند جلوه‌های ماکیاولیزم را در ادبیات سیاسی کشور بنا نهادند که آثار آن متاسفانه هنوز گریبانگیر ماست. به خاطر داریم که کار را با نقد غیرمنصفانه خدمات ایشان شروع کردند وتا جایی پیش رفتند که عباراتی سخیف مثل عالیجناب سرخپوش را متوجه او کردند و حتی قتل‌های زنجیره‌ای را به وی نسبت دادند .
رادیکالیزم در هر جلوه‌اش محکوم است، خواه در قالب شعارهای تند و غیرعملی، خواه به شکل ترغیب غیرواقعی مطالبات،‌ خواه در قالب خشونت و ترور و خواه در شکل ترور شخصیت و حتی بی‌احترامی.
رادیکالیزم و اساسا هرگونه افراط ورزی،‌ کشوری که می‌خواهد پله‌های صعود را بپیماید و افق روشنی را فراروی داشته باشد سم مهلکی است که اعتدال وآرامش را تهدید می‌کند، جامعه را به ورطه سقــوط می‌کشاند و هزینه بالایی به کشور تحمیل می‌کند.
تجربه نشان داده است که اعتدال در هر مقوله‌ای (باتعریف عام ارسطو) از آنجا که منطبق با فطرت انسانی است، با اقبال بیشتری مواجه است. ضمن آن که نتیجه عملی آن، پیشرفت در سایه هماهنگی، همکاری و همدلی است. اعتدال و عقلانیت از اصول اصولگرایان است و باید مراقب باشند با گفتار و رفتار خود پایبندی خود به این اصول را نشان دهند تا مرزبندی مشخصی با افراطیون داشته باشند و بویژه از شیوه هایی که افراطیون دوم خرداد باب کرده‌اند برحذر بمانند و احترام همه بزرگان کشور را پاس دارند و حتی اگر انتقادی را متوجه آنان می‌دانند آداب را فراموش نکنند.