تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴

پس از ۲هفته صعود، شاخص کل بورس تهران برای دومین روز پیاپی نزول کرد و با ۳۷۰ پله نزول به ۷۷ هزارو ۵۶۹ واحد رسید.

مبادله 184 میلیارد تومان سهام

سهامداران بورس تهران  510 میلیون سهم به ارزش 184 میلیارد تومان در بورس دادوستد کردند که از این میزان 60میلیون و 872 هزار سهم به مبادلات سهام سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی اختصاص یافت.

مبادله 30میلیون سهم در تالار مجازی

30میلیون و198 هزار سهم به ارزش 134هزارو200 میلیون ریال در تالار مجازی بورس مورد دادوستد قرار گرفت. تالار مجازی بورس ایران سامانه‌ای اینترنتی است که معاملات بازار سهام را شبیه سازی می‌کند.

قیمت اوراق مسکن 4ماهه 121درصد افزایش یافت

همزمان با نزدیک‌شدن به فصل خرید و فروش مسکن، تقاضا برای خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش یافت و نرخ هر برگه 500هزار تومانی اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نسبت به 4‌ماه قبل121درصد افزایش داشته است. به گزارش مهر، این روزها اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در حدود 90هزار تومان معامله می‌شود.

در نخستین روزهای کاری امسال، نرخ هر برگه 500هزار تومانی گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بالاترین نرخ 65هزار تومان در فرابورس دادوستد می‌شد. به این ترتیب نرخ این اوراق از ابتدای امسال تاکنون 19هزار تومان در هر برگه 500 هزار تومانی افزایش یافته است و تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند با آغاز فصل خریدو فروش و رونق مسکن، نرخ این اوراق افزایش یابد. در حال حاضر سقف پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن 35میلیون تومان با مدت بازپرداخت 12ساله و نرخ سود حداکثر 15درصدی است و تقسیط تسهیلات به 3روش ساده، پلکانی سالانه و پلکانی دوره‌ای انجام می‌شود.

نظر بنگاهداران

یکی از بنگاهداران مسکن در مورد نرخ این اوراق به مهر گفت: در حال حاضر هزینه 5/7میلیون تومانی برای خرید 45میلیون تومان اوراق باعث شده تا انگیزه برای خرید این اوراق کاهش یابد. خریداران باید سود دریافتی این اوراق را نیز به وام مسکن بیفزایند. یکی دیگر از فعالان بنگاه‌های معاملات ملکی تأکید کرد: با توجه به اینکه فصل جابه‌جایی، اجاره و خرید و فروش مسکن در راه است، این موضوع می‌تواند بر نرخ اوراق مسکن تأثیرگذار باشد. هدف برای افزایش میزان وام مسکن کمک به مردم به‌ویژه اقشار ضعیف برای خانه‌دار شدن بود، اما هزینه تمام‌شده برای خرید این اوراق برای این عده از افراد بالاست.

منبع: همشهری آنلاین