به گزارش ایسنا، از زمان بازنشستگی شاتل فضایی ناسا در ژوئیه سال 2011، ایالات آمریکا برای اعزام فضانوردانش به مدار به روسیه متکی بوده، با این حال، ناسا در قالب "برنامه تجاری خدمه" در حال سرمایهگذاری روی توسعه نسل جدیدی از فضاپیماهاست و هماکنون بوئینگ از کپسولی رونمایی کرده که انتقال فضانوردان به فضا را از سال 2017 به بعد انجام میدهد.
تجسمبخشی بوئینگ به آینده فضایی انسان در قالب برنامه "انتقال فضایی خدمه" (CST-100) ارائه شده است؛ این شرکت از سامانه مفهومی تجاری جدیدی رونمایی کرده که نسل آینده کپسول فضایی سرنشیندار است و نشان میدهد چگونه افرادی به جز فضانوردان ناسا میتوانند روزی به فضا سفر کنند.
گفته میشود مهندسان بوئینگ دههها تجربه این شرکت در عرضه هوافضای دولتی و تجاری را جهت طراحی این کپسول به کار بردهاند و سامانه CST-100 را برای انتقال خدمه و محموله فضایی به مدار پایینی زمین طراحی کردهاند.
کپسول جدید بسیار تمیز و منظم به نظر میرسد؛ فضاپیماها عموما دارای مجموعهای از سیمها و دگمهها هستند اما به نظر میرسد بوئینگ رویکرد تمیزتری را در پیش گرفته است. این سامانه مجهز به تعداد زیادی پنجره است که چنین موضوعی مورد علاقه مهندسان نبوده اما برای فضانوردان مطلوب است. صندلیهای این کپسول سبک و پلاستیکی است تا وزن کپسول را پایین بیاورند.
سامانه CST-100 برای حمل هفت نفر به مدار و ایستگاه فضایی بینالمللی یا هر ایستگاه فضایی دیگر که در آینده ساخته میشود، طراحی شده است.
بوئنیگ همچنین طرحهایی را برای استفاده از این فضاپیما برای ماموریتهای خصوصی در دست دارد و این موضوع شراکتش با شرکت هوافضای Bigelow را برجسته کرده است. بیگلو نیز خود به دنبال طراحی مجموعهای از زیستگاههای فضایی موسوم به BA 330 است که در سالهای آتی فضانوردان را به مدار پرتاب میکند.
این شرکت پیشتر فناوری زیستگاه را با ماموریتهای Genesis 1 و Genesis 2 در سالهای 2006 و 2007 آزمایش کرده و در سال 2017 نیز ماژول قابلتورمی را برای آزمایش بیشتر این فناوری و پیش از پرتاب یک زیستگاه در آینده، به ایستگاه فضایی ملحق خواهد کرد.