در پی افزایش قیمت وام مسکن، مسئولان فرابورس برای کنترل بازار از محدودیت سقف خرید را در این رینگ معاملاتی اعمال کردند.

به گزارش همشهری، طبق محدودیت‌های اعمالی مدیر بازار فرابورس در هر جلسه معاملاتی و در همه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن، هر کد معاملاتی صرفاً تا سقف 90برگه تسهیلات مسکن مجاز به ورود سفارش خرید و انجام معامله خواهد بود. متقاضیان می‌بایست، محدودیت مذکور را درخصوص ورود سفارش‌های خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند.

تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز منجر به ابطال همه معاملات صورت‌گرفته و حذف سفارش‌های ورود یافته شده و موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع می‌شود. متقاضیان خرید بیش از سقف مذکور صرفاً پس از تأیید بانک مسکن می‌توانند اقدام به ورود سفارش کنند.

سابقه عرضه اوراق

اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن از آبان‌ماه 89به‌منظور جلوگیری از واسطه‌گری در خرید و فروش اوراق استفاده از تسهیلات مسکن و ایجاد تمرکز در نقل و انتقال آنها وارد فرابورس شد. امکان برخورداری از اوراق استفاده از تسهیلات مسکن برای خرید یا ساخت واحد مسکونی، قابلیت انتقال و اهدای اوراق ممتاز به دیگران و امکان تجمیع تسهیلات حساب صندوق پس‌انداز مسکن و تسهیلات اوراق ممتاز برای ساخت یک واحد مسکونی از مزایای آن اعلام و قرار شد تا با وارد شدن این اوراق به بازار سرمایه قیمت این اوراق واقعی‌تر شود. به این ترتیب مدتی پس از ورود این اوراق به فرابورس، قیمت آنها به مرور واقعی‌تر شد و حتی به کمتر از 40هزار تومان رسید.

افزایش یکباره قیمت

اما با تصویب افزایش سقف تسهیلات ساخت و خرید مسکن به 35میلیون تومان در دی‌ماه 92، قیمت وام مسکن در فرابورس افزایش بی‌سابقه‌ای یافت و بازار این اوراق داغ شد. بلافاصله بعد از انتشار این خبر، صف خرید سنگینی برای خرید این اوراق تشکیل شد و این اوراق با افزایش بی‌سابقه قیمت مواجه شد به‌طوری که قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس از 38هزار تومان به بیش از 90هزار تومان رسید. از ابتدای سال جدید روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن رنگ دیگری به‌خود گرفت به‌طوری که اوراق تسهیلات مسکن بهمن 92از 72هزار تومان در ابتدای سال به 93هزار تومان در روزهای اخیر رسید با افزایش شدید قیمت‌ اوراق تسهیلات مسکن، افراد متقاضی برای دریافت وام 45میلیون تومانی مسکن باید 8میلیون تومان هزینه برای خرید وام مسکن پرداخت کنند.

منبع: همشهری آنلاین