تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳

شورشیان سوریه پس از ۳سال درگیری، با تسلیم در برابر ارتش سوریه مجبور شدند آخرین سنگرهای خود در بخش قدیمی شهر حمص را که مرکز و پایتخت آنها به‌حساب می‌آمد تخلیه کنند و از این شهر خارج شوند.

به‌دنبال توافق آتش‌بس صورت‌گرفته میان دولت و شورشیان که با میانجیگری‌‌های مختلف ازجمله از سوی سازمان ملل به‌دست آمد دیروز حداقل 2اتوبوس وارد بخش قدیمی این شهر شدند و شورشیان و غیرنظامیان زخمی از منطقه‌ای که شاهد 3سال درگیری بود خارج شدند؛ اقدامی که پایان کامل حضور شورشیان در این شهر به‌حساب می‌آید. اوایل سال‌جاری هم تحت نظارت سازمان ملل هزار و ۴۰۰ نفر از این شهر خارج شده بودند.

حمص، نخستین شهری بود که شورشیان با تصرفش در آن اعلام قدرت کردند و به همین‌خاطر تسلیم شدنشان در این شهر که وعده حفظ آن تا سر حد مرگ را داده بودند ضربه‌ای سنگین به آنها محسوب می‌شود. براساس برنامه تعیین شده هزار و ۲۰۰ نفر به‌تدریج با اتوبوس‌های تدارک دیده شده این شهر را ترک می‌کنند تا مرحله‌ای از اجرای توافق آتش‌بس به اجرا درآید. مقام‌های دولتی اما تعداد افرادی که از این شهر باید خارج شوند را بیشتر از ۲هزار نفر اعلام کرده‌اند.

حمص از سوی شورشیان سوریه «پایتخت انقلاب» خوانده می‌شد اما پس از 2سال محاصره توسط نیروهای دولتی، شبه‌نظامیان مجبور به تسلیم در برابر ارتش سوریه در این شهر شدند. دولت سوریه در مقابل امکان خروج شورشیان خواستار پایان محاصره 2شهرک شیعه‌نشین از سوی آنها شده است. همزمان با فراهم شدن امکان خروج شورشیان از حمص دیروز کمک‌های انسانی به شهرک‌های نبل و الزهرا پس از مدت‌ها محاصره رسید.

خروج شورشیان از یکی از مراکز مهم‌شان برگ برنده‌ای برای بشار اسد در آستانه انتخابات این کشور به‌حساب می‌آید. قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه در ۱۳ خرداد برگزار شود که براساس پیش‌بینی‌ها به‌احتمال زیاد اسد در آن به پیروزی خواهد رسید. حداقل در جنگ داخلی سوریه ۱۵۰ هزار نفر کشته شده‌اند و میلیون‌ها نفر از ترس جانشان آواره هستند. درگیری‌ها در این کشور به‌صورت متوسط باعث کشته شدن روزانه ۲۰۰ نفر می‌شود. خاموش شدن شعله شورش در پایتخت مخالفان اما به خوبی نشان می‌دهد که کفه ترازوی درگیری‌‌ها حالا به نفع دولت سوریه است و کم‌کم باید منتظر کنار رفتن ابرهای تیره جنگ از آسمان این کشور بود.

منبع: همشهری آنلاین