این روز‌ها بیشتر چه کسانی در بورس تهران در حال خریدو فروش سهام اند؟این چندان پرسش بی‌ربطی نیست، چرا که بررسی ترکیب خریداران و فروشندگان بورس جهت‌گیری آینده بازار سهام را روشن می‌کند.

به گزارش همشهری، مدت زیادی از آغاز فعالیت صندوق توسعه بازار نمی‌گذرد، اواخر فروردین‌ماه که صندوق توسعه بازار فعالیت‌اش را شروع کرد بازار سهام به زعم برخی سهامداران حقوقی بزرگ در مرحله بحران بود، اصلا صندوق توسعه بازار سرمایه با رایزنی سهامداران حقوقی بزرگ فعالیت‌اش را شروع کرد، قبل از آن هم یک‌بار سهامداران حقوقی بهمن‌ماه 92یک روز صبح در دفتر شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی دور هم جمع شدند و پس ازیک صبحانه خوری به هم قول دادند نه فقط سهم جدیدی در بورس عرضه نکنند بلکه با خرید سهام از بازار حمایت کنند.

رئیس این جلسه البته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر بود که خودش هم این پیشنهاد را ارائه کرده بود. چنین شد که با اقدام سهامداران حقوقی بزرگ قرار شد بازار سهام نجات پیدا کند. با این رویکرد انتظار می‌رفت رفتار منفعلانه سهامداران حقوقی بزرگ که تا قبل از آن مورد انتقاد فعالان بازار قرار گرفته بود به رفتار فعالانه تبدیل شود. همه این واکنش‌های سرمایه‌گذاران حقوقی در مجموع منجر به آن شد که وزیر اقتصاد هم اواخر فروردین‌ماه برای حمایت از بازار دستور داد بانک‌ها و بیمه‌ها منابع جدید به صندوق توسعه بازار تزریق کنند.

هرچند صندوق توسعه بازار سرمایه به‌عنوان یک سهامدار حقوقی فعالیت‌اش را در بازار گسترش داد اما آمار‌ها نشان می‌دهد که این روز‌ها همچنان سهامداران کوچک یا سهامداران حقیقی بخش زیادی از معاملات خرد را به‌خود اختصاص داده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد که هفته گذشته شرکت‌های خودروساز نظیر سایپا، ایران خودرو و پارس خودرو رهبری بازار سهام را در اختیار گرفته‌اند.

اطلاعات آماری

بررسی اطلاعات آماری بیانگر آن است در هفته گذشته هم مانند 2هفته گذشته بیشتر از 65درصد معاملات مربوط به سهامداران کوچک بورس بوده است. البته در این هفته در طول چند روز میزان معاملات سهامداران بزرگ از سهامداران کوچک جلو زد اما این رشد ربطی به معاملات خرد یا معاملات اصلی بورس نداشت و بیشتر به معاملات عمده و بلوکی اختصاص داشت. در روز دوشنبه معاملات بلوکی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و حق‌تقدم بانک پارسیان انجام شد، در روز سه‌شنبه معاملات بلوکی سهام مخابرات، آهنگری تراکتور‌سازی‌ و حق تقدم بانک پاسیان و در روز چهارشنبه هم معامله عمده بلوک سهام هلدینگ خلیج‌فارس که هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست چه‌کسی این بلوک 17.5درصدی را خریداری کرده، انجام شد.

ارزش این معامله بیشتر از 9350میلیارد تومان بود و در مجموع موجب شد ارزش روزانه معاملات بورس در روز چهارشنبه به 9500میلیارد تومان برسد که رکورد جدیدی در کل تاریخ بازارسهام محسوب می‌شود. به این ترتیب آمارمعاملات روزانه بورس نشان می‌دهد که همچنان بخش زیادی از معاملات خرد یا معاملات اصلی بورس به سهامداران حقیقی و کوچک بازار اختصاص دارد. و هنوز سهامداران حقوقی بورس نظاره گراند و برخی موارد هم از عرضه کننده‌های اصلی بازار هستند.

منبع: همشهری آنلاین