علی ابراهیمی: باقی‌ماندن ۷۵ میلیارد تومان مطالبات تولید‌کنندگان از یارانه ۳۰۰میلیارد تومانی سال گذشته شیر، موجب بالاگرفتن مناقشه تعیین نرخ شیرخام شده است.

درحالی‌که برخی تولید‌کنندگان بر تثبیت نرخ هزارو 110تومانی شیرخام با پرداخت 2هزار و 500میلیارد تومان یارانه در سال‌جاری تأکید دارند برخی دیگر با گلایه از روند کند پرداخت این یارانه و قیمت تمام‌شده 1574تومانی هر کیلوگرم شیرخام خواستار آزادسازی قیمت شیر و پرداخت یارانه هستند. با حسن رکنی، معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مناقشه پرداخت یارانه شیر موجب افزایش قیمت و کاهش مصرف این فرآورده شده است، تخصیص یارانه شیر سال‌جاری در چه مرحله‌ای است؟

تولید شیرخام در کشور حدود 8میلیون و 200هزار تن است که با این میزان تولید متوسط مصرف برای هر فرد بین 100تا 110کیلوگرم خواهد بود. با توجه به اهمیت شیر در سبد غذایی خانوارها باید در کنار فرهنگ‌سازی‌ برای مصرف این فرآورده، قیمت آن نیز از طریق پرداخت یارانه به تولید یا مصرف‌کنندگان تثبیت شود. باید بپذیریم که قیمت تمام‌شده تولید شیرخام بیش از نرخ مصوب است و برای استمرار تولید باید مابه‌التفاوت قیمت مصوب و تمام‌شده شیرخام پرداخت شود. ستاد تنظیم بازار در حال جمع‌بندی نهایی قیمت تمام‌شده و پرداخت یارانه شیرخام در سال‌جاری است.

  • تولید‌کنندگان از طولانی شدن بررسی تخصیص این یارانه در سال‌جاری گلایه دارند، رویکرد دولت به پرداخت یارانه شیر چیست؟

در سال گذشته دولت 300میلیارد تومان یارانه برای 4‌ماه پایانی سال 92تصویب کرد که بخشی از آن در مراحل نهایی پرداخت است اما پرداخت یارانه 2هزارو 500میلیارد تومانی شیرخام در سال‌جاری جزو اولویت‌های دولت بوده و در هیأت دولت مطرح است و نگاه رئیس‌جمهور نیز به پرداخت این یارانه مثبت است.

  • اما پرداخت نشدن به موقع یارانه شیر موجب رشد خزنده قیمت‌ها و کم فروشی اقلام لبنی شده است، علت طولانی‌شدن این فرایند چیست؟

وقتی قیمت تمام‌شده تولید هر کالایی بیش از نرخ مصوب آن باشد، اینگونه تخلفات تشدید می‌شود اما باید توجه داشت که پرداخت یارانه شیر نیازمند انجام کار کارشناسی در ستاد تنظیم بازار و ارائه نتایج آن به دولت است. اکنون کارهای مقدماتی در ستاد تنظیم بازار انجام‌شده و نظر نهایی دولت در مورد یارانه شیربه‌زودی اعلام خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین