بهارانه‌هـــــای اکران ۹۳امیدواری‌های بسیاری برای اهالی سینما زنده کرد.

فروش‌های قابل‌قبول فیلم‌ها با فروش انفجاری معراجی‌ها و طبقه حساس در شب‌های پرمشغله آخر سال آغاز شد و در ایام نوروز با ملحق شدن اهالی خط‌وی‍ژه ادامه یافت. تازه‌ترین حرف ابراهیم حاتمی‌کیا هم در روزهای بعد از تعطیلات سال نو به گروه خوش‌اقبال‌ها راه یافت و فروش میلیاردی‌اش از رونق سینما و استقبال تماشاگران از فیلم‌های متنوع خبر می‌داد. اکران نوروز تا امروز شاهد 2تغییر بوده و ادامه آن به‌دلیل فروش خوب دیگر فیلم‌ها به دقیقه 90 و رونمایی از قانون 10هفته موکول شده است.

معراجی‌ها؛ پایان پرفروش

هر چند فاصله رتبه اول فروش اکران نوروز با فیلم دوم کم است اما با احتساب فروش شهرستان‌ها در کل کشور هنوز معراجی‌ها صدرنشین است. پنجمین فیلم مسعود ده‌نمکی به‌احتمال زیاد از همین چهارشنبه با سالن‌های تهران خداحافظی می‌کند تا نخستین فیلم اکران نوروز 93 با رقمی در حدود 2میلیارد و 150میلیون تومان در پایتخت به‌کار خود روی پرده پایان دهد. رتبه دوم فروش فیلم کمال تبریزی است که به‌احتمال فراوان یک هفته دیگر روی پرده خواهد بود و سعی می‌کند عنوان پرفروش‌ترین فیلم اکران نوروز را از فیلم ده‌نمکی برباید. طبقه حساس در پایتخت حدود 2میلیارد و 500میلیون تومان فروخته و «چ» به مرز یک میلیارد و 200میلیون تومان رسیده است.

ستاره‌های ویژه

«پنج ستاره» به‌عنوان جایگزین «خط ویژه» روانه پرده سینماها شد و فروش روزانه‌اش هم قابل‌قبول است اما نکته اینجاست که خط ویژه هنوز هم تعدادی از سینماهایش را در اختیار دارد و خوب هم می‌فروشد. روزهای نمایش نخستین فیلم مهشید افشارزاده در مقام کارگردان به تازگی از عدد انگشتان یک دست فراتر رفته و احتمالا در روزهای آینده بیشتر درباره فروش آن به لطف ستاره‌های سرشناس می‌شنویم. 5 ستاره جمعه 22میلیون و در 3روز اول اکران تهران 50میلیون تومان فروخته است. ‌

قانون هفته 10

فروش فیلم‌های روی پرده خوب است؛ یعنی به‌اصطلاح کف فروش را حفظ کرده و از سوی دیگر فیلم‌های بسیاری در انتظار اکران مانده‌اند. با این اوصاف برای تغییر برنامه اکران چه باید کرد؟ غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در پاسخ این سؤال به همشهری می‌گوید: برای عوض کردن فیلمی که در ایام نمایش کف فروش را پر کرده، مدت زمان اکران مدنظر قرار می‌گیرد. این زمان برای فیلم‌ها حداکثر 10هفته است و با استناد به همین تبصره، فیلم‌ها حتی اگر فروش خوبی هم داشته باشند، هفته آینده از پرده پایین می‌آیند. به گفته فرجی، اعضای شورای صنفی نمایش امروز (دوشنبه) برای تعیین وضعیت فیلم‌های اکران دوم بهار جلسه دارند که در آن برای تغییر فیلم‌هایی که حائز حداقل فروش روزانه نیستند از همین چهارشنبه و سایر فیلم‌ها به‌دلیل پایان دهمین هفته نمایش برای چهارشنبه آینده تصمیم می‌گیرند. «زندگی جای دیگری است» منوچهر هادی هم در 3هفته اکران به رقم 240میلیون در تهران و حدود 60میلیون در شهرستان‌ها رسیده و احتمالا اکران آن ادامه خواهد داشت.

فهرست انتظار

اکران دوم بهار 93با نام‌هایی جالب عجین شده است. مسعود کیمیایی که همین چند روز پیش با حضور اهالی سینما تجلیل شد، منتظر است تا پایان دوره اکران فیلم ده‌نمکی را ببیند و بعد سینماها میزبان «متروپل» او شوند. از سوی دیگر، پایان مقاومت «چ» بر پرده سینماها با رونمایی از «اشباح» همراه می‌شود تا حاتمی‌کیا جای خود را به تازه‌ترین ساخته داریوش مهرجویی بدهد. طبقه حساس هم جای خود را در گروه استقلال با «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح‌الله حجازی عوض می‌کند تا سر و شکل سینماها در روزهای آخر اردیبهشت حسابی دگرگون شود.