تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۸

ناتوانی خودروسازان برای افزایش عرضه و تثبیت قیمت خودرو در حاشیه بازار، موجب سردرگمی مشتریان شد.

به‌رغم تکالیف شورای سیاستگذاری خودرو بر عرضه 20درصد خودروهای تولید داخل به شیوه فروش نقدی و اعلام مدیرعامل ایران‌خودرو مبنی بر فروش 20هزار محصول شرکت مذکور ظرف 15روز، نابسامانی فروش اینترنتی موجب شد تا مشتریان بهره‌چندانی از نخستین فروش نقدی این خودروها نبرده و بازهم خودروهای عرضه‌شده نصیب دلال‌ها و واسطه‌های بازار شود.

تفاوت قابل توجه قیمت مصوب و حاشیه بازار موجب هجوم خریداران به سامانه اینترنتی و نمایندگی‌های رسمی فروش محصولات ایران خودرو شد. با وجود اعلام مسئولان مبنی بر فراهم شدن امکان خرید برخی انواع پژو، سمند و تندر90 به شیوه فروش نقدی و تحویل 30روزه از ساعت 10صبح روز یکشنبه هفته‌جاری، مشتریان پس از مراجعه به این سامانه با پیغام مشکل فنی روبه‌رو می‌شدند. همچنین فروش خودرو در نمایندگی‌های مجاز نیز متوقف شده و اغلب این نمایندگی‌ها از ثبت نام متقاضیان به بهانه مشکلات سامانه فروش خودداری می‌کردند.

تنها دستاورد این شیوه فروش که قبلا نیز با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و عرضه قطره چکانی خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی به‌کار گرفته شده بود، سهم بیشتر دلال‌ها و واسطه‌ها از مابه‌التفاوت قیمت مصوب و حاشیه بازار خودرو، سردرگمی مردم و تصدیق ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار خودرو است.

گرچه روز دوشنبه هفته جاری مشکلات این سامانه فروش رفع و امکان ثبت نام متقاضیان فراهم شده اما با توجه به محدودیت عرضه برخی انواع خودروها بازهم مشتریان واقعی قادر به خرید خودرو به قیمت مصوب نخواهند بود.

منبع: همشهری آنلاین