تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۱

تلاش برای ایجاد صلح در خاورمیانه برای حکومت بوش، همانند دولت‌های قبل از او بسیار دور از دسترس بوده و بلندپروازی‌ها در مورد پیشرفت دمکراسی در منطقه اکنون بدون سر و صدا کنار گذاشته شده است.

 یکی از مقامات مسئول در وزارت امور خارجه می‌گوید: برای تحقق اصلاحات دمکراتیک، پیام رایس، اکنون محدود شده است به شعار نوشته شده روی کاغذ. به گفته این مقام مسئول اکنون به جای یک دستور کار گسترده، رایس تلاش خود را معطوف کرده تا به فلسطینی‌ها نشان دهد «باید دمکراسی را خوش آمد گفته و تروریسم  را طرد کنند».

 ایالات متحده پیشنهاد اعطای کمک‌های مالی عمده‌ای به محمود عباس، خواهد داد و در حال تصمیم‌گیری در مورد یک «حرکت مهیج» مانند آزاد کردن مروان برغوثی، یکی از رهبران ارشد فتح که اکنون در حال گذراندن حبس مادام‌العمر در اسرائیل است.  رایس، در گفت‌وگوهای خصوصی با فرستاده جدید  گروه چهارجانبه خاورمیانه تونی بلر، از وی خواسته است که این پیام (آزادی محتمل برغوثی) را به فلسطینی‌ها داده و بگوید که  او (رایس) از عملیات سهمگین اسرائیل علیه حماس جلوگیری نخواهد کرد.

در همین حال نگرانی رو به افزایشی در وزارت امور خارجه در مورد سطح رو به رشد خشونت در لبنان است. 

علاوه بر دیپلماسی سازمان ملل، مسئولان بحث و گفت‌وگو با نخست وزیر فواد سنیوره، در مورد انجام اقدامات عملی برای جلوگیری از ورود اسلحه، پول و شورشیان به لبنان را آغاز کرده‌اند. کاخ سفید حامی  ایده استقرار یک نیروی بین‌المللی برای حفاظت از مرز بین لبنان و سوریه است.

 این امر  برای آمریکا از دو جهت سود دارد؛ از یک سو شرایط لبنان را زیر نظر دارد و از سوی دیگر فشار بر بشاراسد رئیس جمهور سوریه تشدید می‌شود.اما مشکلی که آمریکا اکنون با آن رو‌به‌روست این است که به دلیل افزایش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان اکنون دیگر سربازی در ارتش آمریکا برای اعزام به مرز لبنان باقی نمانده است.  

خشم پنهان

حاصل دیدار دوم ماه ژوئیه بین جورج بوش و ولادیمیر پوتین، ایجاد لحنی دوستانه‌تر در رابطه با ایالات متحده و روسیه بوده است. در دیدارهای بعدی با موضوع کاهش سلاح‌های هسته‌ای که با حضور مقامات وزارت خارجه دو طرف برگزار می‌شود، این روند تحکیم خواهد یافت.

پیام مهم بوش، آن بود که با اینکه او شخصاً به رابطه باثبات با روسیه متعهد است، پوتین، باید نکوهش‌های رو به افزایش در ایالات متحده از روسیه را جدی بگیرد. مسئولان ایالات متحده در این مورد می‌گویند،  باور ندارند این پیام به گوش روس‌ها رفته باشد. یک مقام نزدیک به این مذاکرات گفت: پوتین، حسابگر است. هدف او آن است که از ضعف کنونی ایالات متحده در خارج برای بازیابی جاه و مقام روسیه سود برده تا در تقابل با حکومت آتی ایالات متحده از جایگاه قدرت برخوردار گردد.   

دو موضوع حیاتی در بین است: سپر دفاع موشک بالستیکی و انرژی. در مورد سپر دفاعی، برنامه‌ریزان در مرکز دفاع موشکی پنتاگون استدلال می‌کنند که به دلیل استفاده از تکنولوژی بسیار حساس، دفاع موشکی باید تحت قیمومیت و «سلطه» ایالات متحده باقی بماند. این موضوع آنقدر برای آمریکا چالش‌برانگیز بوده که مجبور شدند با ژاپنی‌ها و انگلیسی‌ها در این زمینه همکاری کنند. اکنون تصور همکاری با روس‌ها دیگر برای واشنگتن ممکن نیست.

 در مورد انرژی،  آمریکا خود را در مسابقه‌ای می‌بیند که طرف مقابل و رقیبش کشوری مانند روسیه است که در حال ظهور کردن به عنوان خریدار انحصارگر منابع انرژی دریای خزر و آسیای میانه است. یک مقام آمریکایی در این مورد به ما گفت: چنانچه ما یک خط لوله جایگزین نسازیم، سلطه روسیه را برای نیم قرن آتی قبول کرده‌ایم.

swoop ج/6جولای