تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲

همشهری آنلاین: غروب شنبه ۱۷ مه (۲۷ اردیبهشت) آخرین مسابقه دو تیم آتلتیکو مادرید و بارسلونا سرنوشت قهرمان این فصل لالیگا را تعیین کرد.

در پایان نبرد بارسلونا و آتلتیکو، تساوی یک بر یک، تیم مادریدی را که فقط به کسب یک امتیاز نیاز داشت قهرمان اسپانیا کرد.

آتلتیکو مادرید که از اواسط فصل خود را به صدر جدول رده‌بندی رسانده بود، توانست این جایگاه را تا هفته پایانی حفط کند و با وجود یک شکست و دو تساوی در سه مسابقه قبلی، بارسلونا نتوانست قهرمانی‌اش را به چالش بکشد.

به گزارش بی بی سی، روز شنبه، سرخ و سفیدپوشان مادریدی در فینالی مهیج با تلاش همه جانبه و ارائه یک بازی خوب در برابر "بارسلونای بزرگ" نشان دادند شاید بی‌دلیل نیست که امسال "معجزه‌گر" لقب گرفته‌اند.

این مسابقه تماشایی و پرهیجان که لیاقت یک فینال مهم را داشت در نیو کمپ، ورزشگاه خانگی بارسلونا و در برابر نزدیک به ۹۵ هزار نفر از طرفداران بارسلونا و چند هزار طرفدار آتلتیکو مادرید برگزار شد.

داور مسابقه با خونسردی و کنترل کامل ضمن چشم‌پوشی از چند خطای کوچک، اجازه داد مسابقه با ریتمی سریع و پرهیجان ادامه پیدا کند.

برخلاف مسابقات بارسلونا و رئال مادرید، معروف به ال کلاسیکو که معمولا به تشنج و برخوردهای فیزیکی می‌کشد، فینال امسال لالیگا نماد دیگری از کیفیت و زیبایی‌های فوتبال باشگاهی اسپانیا بود.

دو سال پیش خوزه مورینیو، زمانی‌ که مربی رئال مادرید بود در برابر منتقدان روش مربی‌گری خود، ادعا کرد لالیگا یک لیگ خسته‌کننده با دو ابرتیم است که همواره رقابت‌ها را در احاطه خود دارند. اشاره او به بارسلونا و رئال مادرید بود، ولی مفسرین معتقد بودند که آقای مورینیو از تسلط چندین ساله بارسلونا کلافه شده و چون در مقام مربی رئال مادرید نتوانسته به این تسلط پایان دهد، از لیگ برتر اسپانیا بد می‌گوید.

امسال اما دیه گو سیمئونه، مربی آتلتیکو مادرید در ادامه پیروزی‌های چند سال اخیر این تیم توانست سرخ و سفید پوشان را به قهرمانی برساند و نشان دهد که تنها راه پایان دادن به تسلط ابرتیم‌های اسپانیایی ارائه یک بازی بهتر است.

به این ترتیب از سال ۱۹۹۶ اتلتیکو مادرید یک بار دیگر به قهرمانی لالیگا رسید. هجده سال پیش دیه‌گو سیمئونه بازیکن اصلی در ترکیب اتلتیکو بود و امسال در کسوت مربی، این تیم را به قهرمانی رساند.

اما در آن سوی میدان، این روز آخرین روز کاری خرالدو مارتینو، سرمربی بارسلونا بود. او پس از آن که نتوانست با بارسلونا در پایان رقابت‌های این فصل به قهرمانی برسد، با توافق دو جانبه با آبی و اناری‌پوشان، از این تیم جدا شد.

بارسلونا برای اولین بار، از فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ موفق به کسب هیچ جامی نشد.

مارتینو ۵۱ ساله در تابستان سال گذشته با امضای قراردادی ۲ ساله جانشین تیتو ویلانوا در بارسلونا شد.

مارتینو گفته است: "من متاسفم ولی نتوانستم موفقیتی به دست بیاورم، من از باشگاه به خاطر اعتمادی که به من داشت تشکر می‌کنم."

او گفت:" من واقعا متاسفم که به هدف‌هایی که باشگاه همواره به آن دست پیدا می‌کرد نرسیدیم."

گفته می‌شود لوئیز انریکه که به تازگی سلتاویگو را ترک کرده، فصل آینده هدایت بارسلونا را بر عهده خواهد گرفت.

گل‌های مسابقه: در دقیقه ۳۴ الکسی سانچز، مهاجم شیلیایی بارسلونا با یک شوت پرقدرت و دقیق از سمت راست محوطه جریمه، توپ را وارد دروازده کورتوا، دروازه‌بان آتلتیکو مادرید کرد.

در دقیقه ۴۹ دیه‌گو گودین، مدافع آتلتیکو با یک ضربه سر زیبا و غیر قابل دفاع گل مساوی را وارد دروازه بارسلونا کرد.

در دقیقه ۶۴ یک گل لئو مسی، مهاجم بارسلونا به خاطر آفساید چند سانتیمتری این بازیکن مردود اعلام شد.

شاید این مسابقه را بتوان یکی از مهیج‌ترین مسابقات لیگ اسپانیا طی سال‌های اخیر و یکی از کم‌نظیرترین پایان‌ها بر یک فصل از فوتبال این کشور دانست.

بارسلونا نیز یکی از بهترین بازی‌های امسال خود را ارائه داد، ولی به راحتی می‌شد دید که به سختی می‌تواند بر حریف غلبه کند.
حملات هر دو تیم به دروازه طرف مقابل تقریبا یکسان بود، هر چند گل اتلتیکو با ضربه سر نشان داد که آنها روی ضربات کاشته، کرنرها و توپ‌های هوایی تسلط بیشتری دارند.

بارسلونا همه بازیکنان خود که در هفته‌های قبل مصدوم بودند از جمله جرارد پیکه و نیمار را در اختیار داشت؛ ولی ضعف خط دفاعی تیم و به خصوص کم تجربگی پینتو، دروازه‌بان این تیم که به جای ویکتور والدس مصدوم آمده بود، مشهود بود.

اتلتیکو مادرید در همان بیست و چند دقیقه اول مسابقه دو بازیکن کلیدی خود را به خاطر مصدومیت‌های قبلی از دست داد. دیه‌گو کاستا، مهاجم برزیلی و گلزن اصلی تیم و همین‌طور آردا توران، بازیکن مهم خط میانی این تیم مجبور شدند بازی را ترک کنند.

 

منبع: همشهری آنلاین