ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالا در پایان اردیبهشت‌ماه از مرز ۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

در مبادلات روز شنبه قیمت سررسید‌های زمستانی به مرز یک میلیون و 200هزار تومان رسیده بود.به گزارش همشهری، رسم است به معامله‌گران آتی، معامله‌گران پیشگو هم می‌گویند زیرا سرمایه‌گذاران این حوزه با برآورد‌هایی که از موقعیت‌های تاریخی حال حاضر دارند مسیری برای شناسایی آنچه قرار است در آینده اتفاق بیفتند پیدا می‌کنند. معاملات آتی سکه در بورس کالا از این دست معاملات است که می‌تواند با تحلیل وقایع حال، آنچه قرار است در آینده برای سکه طلا اتفاق بیفتد را شناسایی می‌کند.

قرارداد آتی قراردادی است که براساس آن فروشنده متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که در زمان مبادله تعیین می‌شود بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

هفته گذشته در پی انتشار خبر‌های نا‌امید‌کننده در مورد مذاکرات هسته‌ای قیمت سکه در مبادلات آتی سکه دستخوش تلاطم شد. به‌طور‌ی که در روز شنبه درست یک روز پس از مشخص شدن نتایج مذاکرات وین قیمت سر‌رسید‌های زمستانی قرارداد‌های آتی سکه در بورس کالا تا 3درصد رشد کرد و به مرز یک میلیون‌و200هزار تومان رسید، البته این روند در روز‌های یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه اصلاح شد و قیمت قرارداد‌های آتی سکه برای تحویل در دی‌ماه کاهش یافت.

قیمت هر سکه بهار آزادی براساس قرارداد‌های آتی سکه بورس کالا برای تحویل در دی‌ماه در روز شنبه به‌دلیل نگرانی از شکست مذاکرات هسته‌ای به یک میلیون‌و‌198هزارو 470تومان رسیده بود. فعالان بازار دلیل این رشد قیمت را نگرانی‌های به‌وجود آمده بر سر مذاکرات هسته‌ای عنوان کردند. قیمت این اوراق در روز یکشنبه با امیدواری‌ای که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای نسبت به آینده مذاکرات ارائه کردند با افت 1.8 درصدی مواجه شد و به یک میلیون‌و‌176هزارو 500تومان رسید.

روند نزولی در مبادلات روز‌های یکشنبه و دوشنبه هم ادامه یافت. قیمت سکه در سررسید‌های دیگر نیز به‌طور میانگین در این هفته بین یک میلیون تا یک میلیون و 144هزار تومان مورد مبادله قرار گرفته است. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران در 2‌ماه نخست سال در مجموع 4هزار میلیارد تومان سکه در معاملات آتی سکه خریداری کرده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین