همشهری‌آنلاین: انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس برای سال سوم در حالی برگزار شد که بار دیگر علی لاریجانی برای ریاست و ابوترابی و باهنر به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.

فارس نوشت: انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس شورای اسلامی برای سومین سال فعالیت قوه مقننه صبح یکشنبه چهارم تیر ماه در صحن علنی پارلمان برگزار شد.

در این جلسه هیأت رئیسه 12 نفره مجلس مرکب از رئیس، دو نائب‌رئیس، 6 دبیر و 3 ناظر انتخاب شدند که طبق ماده 15 آئین‌نامه داخلی مجلس، می‌بایست انتخاب رئیس در نوبت اول با اکثریت مطلق آراء نمایندگان صاحب رای می‌بود و انتخاب نواب رئیس، دبیران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثریت نسبی و رای مخفی و با برگه انجام می‌شد.

برای پست ریاست بهارستان علاوه بر علی لاریجانی، احمد بخشایش نماینده اردستان و بهرام بیرانوند نماینده بروجرد کاندیدا شدند که لاریجانی توانست با کسب 187 رای از مجموع 264 آرای ماخوذه، مجددا برای هفتمین سال متوالی بر کرسی ریاست بهارستان تکیه زند.

بهرام بیرانوند نیز 26 رای و احمد بخشایش 32 رای را از آن خود کردند و 19 رای نیز سفید اعلام شد.

همچنین برای پست نائب‌رئیسی مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد و محمدرضا باهنر و الیاس نادران نمایندگان تهران کاندیدای تصدی پست نائب رئیسی مجلس بودند که ابوترابی‌فرد با کسب 203 رای از مجموع 270 آرای ماخوذه توانست بر سمت خود در نائب رئیسی اول مجلس ابقا شود و همچنین محمدرضا باهنر نیز 144 رای از مجموع 270 آرای ماخوذه را به دست آورد که مجددا نائب رئیس دوم خانه ملت شد.

همچنین الیاس نادران در این دوره توانست 134 رای را به خود اختصاص دهد که فاصله چندانی با رای محمدرضا باهنر نداشت.

سپس 11 نماینده برای پست دبیری هیأت رئیسه خانه ملت کاندیدا شدند که از میان دبیران سال گذشته تنها شاهین محمدصادقی نتوانست برای اجلاسیه سوم به عنوان دبیر هیأت رئیسه انتخاب شود در حالی که وی طی دو سال گذشته در این پست حضور داشت.

حسین سبحانی‌نیا، علیرضا منادی، ضرغام صادقی، شاهین محمدصادقی، محمدحسین فرهنگی، محمد دهقان، جواد جهانگیرزاده، مهرداد بذرپاش، اسماعیل کوثری، جواد هروی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، 11 کاندیدای تصدی پست‌های دبیری هیأت رئیسه مجلس برای اجلاسیه سوم بودند که از میان آنها 6 نفر توانستند به جایگاه هیأت رئیسه راه یابند.

بر این اساس، ضرغام صادقی با کسب 190 رای از مجموع 276 آرای مآخوذه بیشترین آرا را برای پست دبیری هیأت رئیسه از آن خود کرد. همچنین محمدحسین فرهنگی با 188 رای، مهرداد بذرپاش با 167 رای، محمد دهقان با 149 رای، علیرضا منادی با 129 رای و حسین سبحانی‌نیا با 120 رای، دیگر دبیران (منشی‌ها) هیأت رئیسه جدید مجلس بودند که در این انتخابات برگزیده شدند.

بر این اساس در میان دبیران جدید هیأت رئیسه، شاهین محمدصادقی جای خود را به مهرداد بذرپاش نماینده تهران داد تا کاندیداهای فراکسیون اصولگرایان مجلس به ریاست حداد عادل، کرسی‌های بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در هیأت رئیسه مجلس داشته باشند.

ضرغام صادقی، مهرداد بذرپاش و محمددهقان، اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس و محمدحسین فرهنگی، علیرضا منادی و حسین سبحانی‌نیا اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به ریاست کاظم جلالی هستند.

پس از انتخاب 6 دبیر هیأت رئیسه، اسامی 7 کاندیدای پست ناظری هیأت رئیسه اعلام شد که سیدشریف حسینی نماینده اهواز، محمد آشوری نماینده بندرعباس، احمد امیرآبادی نماینده قم، محسن علیمردانی نماینده زنجان، بهروز نعمتی نماینده اسدآباد، کمال علیپور نماینده قائم‌شهر و محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان کاندیداهای ناظر (کارپرداز) برای عضویت در هیأت رئیسه جدید مجلس برای اجلاسیه سوم شدند.

از میان این 7 کاندیدا، 3 نفر توانستند به عنوان ناظران هیأت رئیسه انتخاب شوند اما نکته جالب اینجا بود که عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و سخنگوی هیأت رئیسه مجلس طی دو سال گذشته، اصلا کاندیدای تصدی پست ناظری مجلس نشد.

سیدشریف حسینی نماینده اهواز با 139 رای، محمد آشوری با 132 رای و بهروز نعمتی با 112 رای به عنوان ناظران هیأت رئیسه برگزیده شدند.

بر این اساس در ترکیب هیأت رئیسه اجلاسیه سوم مجلس نهم شاهد دو تغییر نسبت به سال گذشته بودیم که مهرداد بذرپاش جایگزین شاهین محمدصادقی در پست دبیری و بهروز نعمتی جایگزین عبدالرضا مصری در پست ناظری هیأت رئیسه مجلس شدند.

منبع: همشهری آنلاین