مدیریت یکپارچه شهری یکـــی از اصلی‌تریـــن موضوعاتی است که در جلســات شـــورای‌عالی استان‌های کشور مطرح می‌شود و اعضای این شوراها دلایلی محکم برای لزوم محقق شـــدن این مسئله بیان می‌‌کنند.

 در دومین مجمع روسای شورای استان‌ها هم که در شیراز برگزار شد، مدیریت یکپارچه شهری یکی از مهم‌ترین بحث‌ها بود و همگی افراد حاضر بر این نکته تأکید کردند که تحقق نیافتن این مسئله همچنان باعث می‌شود شهرها متحمل خسارات سنگینی شوند.

مهدی چمران، رئیس شورای‌عالی استان‌ها نیز در این جلسه اظهار امیدواری کرد که دولت جدید رویکرد مناسب‌تری نسبت به دولت گذشته برای تحقق مدیریت یکپارچه یا هماهنگ شهری در پیش بگیرد. وی در رابطه با آنچه در دومین مجمع روسای شورای استان‌ها مورد بررسی قرار گرفت به همشهری گفت: «ما نمی‌خواهیم با مدیریت یکپارچه، شهرداری‌ها بسیار بزرگ شده و تبدیل به سازمان‌های غیرقابل کنترل شوند. به عقیده ما اکنون که مجلس شورای اسلامی آماده است، دولت جدید می‌تواند مقدمات واگذاری 16وظیفه به مدیریت شهری را فراهم کند؛ 16وظیفه‌ای که البته از میان 23وظیفه‌ مشخص شده با دولت قبل به توافق رسیدیم.

در این میان باید جلسات مشترکی میان دولت جدید با شورای استان‌ها برگزار شود تا آن همدلی و نگاه مشترک برای رسیدن به این هدف شکل بگیرد.» به‌نظر چمران هرچقدر مدیریت یکپارچه شهری دیرتر محقق شود، خسارت بیشتری به شهر وارد می‌شود. این در حالی است که به گفته وی با مدیریت یکپارچه شهری از یک سو دولت چابک‌تر شده و هزینه‌‌ اداره شهرها کاسته می‌شود و از سوی دیگر نمایندگان مردم در شوراها پویاتر می‌شوند.