همشهری آنلاین: نوه امام راحل (ره) گفت: کسانی از آزاد اندیشی می‌ترسند که منطق خود را ضعیف می‌دانند؛ این درحالیست که اگر یقین داشته باشیم اندیشه ما قابل دفاع است، از هیچ کس ترس و واهمه‌ای نخواهیم داشت.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از معاونان و مدیران کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور در حرم مطهر امام راحل افزود: آزاد اندیشی از قدیم در حوزه مرسوم بوده است و هیچ کس در نادیده گرفتن آن عذری نداشته و ندارد.

وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی تأکید بسیاری داشته‌ و به صراحت از همه خواسته‌اند به این امر مهم اهتمام داشته باشند که نهضت آزاد اندیشی روی زمین نماند.

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تصریح کرد: هرچه گوهر سخنان و اندیشه امام بیشتر به بحث گذاشته شود، درخشش فراوان‌تری می‌یابد، سخنان امام مانند گوهری ناب است که هر چه بیشتر آن را پردازش کنیم، تابناک‌تر می‌شود و در ظل اندیشه پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) می‌درخشد.

نوه امام راحل تاکید کرد: شاکله مکتب اهل بیت و اندیشه امام به راحتی قابل دفاع است. نباید تصور کنیم با نگه داشتن این اندیشه‌ها در پستو و جلوگیری از طرح مسائل می‌توانیم آن را حفظ کنیم.

وی گفت: فرهنگ تعریف‌های متفاوتی دارد، اما یک تعریف از فرهنگ آن را مجموعه‌ای از هنجارهایی می‌نامد که بر رفتار، کردار، گفتار و افکار یک جامعه مسلط است و به گفتمان غالب تبدیل شده است.

وی هنجارها و ارزش‌ها را به دو حوزه تخصصی و عمومی تقسیم کرد و افزود: دسته‌ای از ارزش‌ها در فرهنگ همه افراد جامعه دارای اعتبار بوده و چنانکه واجب بودن حجاب، نماز و حرام بودن دروغ یک ارزش عام اسلامی در میان همه افراد جامعه است، اما هر یک از گروه‌های اجتماعی هنجارهایی مختص به خود دارند.

نوه امام راحل تاکید کرد: معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها علاوه بر توجه به هنجارهای عمومی باید به هنجارهای اختصاصی نیز توجه داشته باشند و نسبت به بالا بردن آنها همت کنند. اینکه باید نماز بخوانیم، ایام شعبان زیارت بخوانیم؛ در ایام اعتکاف در مساجد معتکف شویم یا احترام بزرگترها را نگه داریم مختص مسجد، منزل و خیابان نیست. آنچه که به لحاظ فرهنگی در دانشگاه ارزشمند به حساب می‌آید و می‌توان از آن به عنوان ارزش فرهنگی اختصاصی یاد کرد، آزاد اندیشی فکری است.

منبع: همشهری آنلاین