همشهری آنلاین: "شاهدیه" یکی از شهرهای شهرستان یزد است که در گذشته با باغ‌های سرسبز و زیبایش شهره بوده است، باغ‌هایی که آب و هوای با طراوتی را به این شهر بخشیده بودند اما امروز رفته رفته از تعداد این باغات کاسته شده است.

به گزارش ایسنا، خشکاندن درختان باغات با هدف تبدیل کردن آنها به زمین بایر و ساخت واحدهای مسکونی، این روزها در شاهدیه متداول شده است به نحوی که باغ‌هایی که سال‌های سال زمان و وقت و هزینه و مهم‌تر از همه، آب که این روزها به بحرانی‌ترین مشکل استان یزد تبدیل شده را صرف خود ساخته، با طمع سودجویان، چهره‌ای خشکیده یافته است.

آبیاری باغ‌های شاهدیه در گذشته به وسیله آب قنوات انجام می‌شده است اما با توجه به این که محل ظهور قنات‌ها به روی زمین در عمق کمی قرار داشته است، کشاورزان سخت‌کوش این شهر برای رساندن آب به باغات خود، نسبت به عمیق کردن و پایین بردن ارتفاع باغ‌های خود اقدام می‌کردند که نتیجه این تلاش، به مرور زمان تپه‌هایی ظاهراً طبیعی، اما دست‌ساز را در این شهر ایجاد کرده است.

این آثار به جا مانده و هنر دست کشاورزان و حاصل تلاش و سخت‌کوشی آنها هم این روزها در معرض تهدید قرار گرفته است چرا که مرغوبت این خاک، عده‌ای سودجو را نسبت به بارگیری و حمل آنها به سایر نقاط شهر و استان واداشته است و همین موضوع باعث شده تا این آثار بسیار قدیمی که می‌تواند به یکی از جاذبه‌های منحصر به فرد در استان تبدیل شود، دستخوش تخریب شود.

عمیق کردن ارتفاع زمین باغ‎ها برای دستیابی به آب باعث کاهش فاحش ارتفاع زمین با ارتفاع باغ‌ها حتی در مواردی تا پنج یا شش متر شده است و حاصل انباشت خاک ناشی از این عمیق‌سازی، تپه‌هایی شده است که امروز از آنها به عنوان گِل‌انداز یاد می‌شود.

"محمدجواد ابوالحسنی" شهردار شاهدیه گفت: شهرداری نه تنها مجوزی در این مورد صادر نکرده و نمی‌کند بلکه با متخلفان نیز به شدت برخورد خواهد کرد.

وی اظهار کرد: این گِل‌اندازها در اثر عمیق کردن ارتفاع باغ‌های شهر برای دسترسی به آب قنوات به صورت طبیعی و در طول سال‌های دراز ایجاد شده ولی به دلیل مرغوبیت خاک آنها برای کشاورزی، مورد تهدید از سوی برخی سودجویان قرار گرفته است.

شهردار با بیان این که تعداد این گِل‌اندازها زیاد است و امکان حصارکشی و نگه‌داری از آنها وجود ندارد، تصریح کرد: بیشتر این گل‌اندازها در بافت قدیم ابرندآباد و گردفرامرز و به صورت کم‌تر در نصرت‌آباد وجود دارد و هر چند با متخلفان برخورد می‌شود، اما عده‌ای مخفیانه و به صورت محدود، برداشت‌هایی از این آثار طبیعی و منحصر به فرد دارند.

وی در مورد تخریب باغ‌های شاهدیه نیز گفت: البته حفظ باغ‌های شهر در اولویت شهرداری است ولی این باغ‌ها با دلایل مختلف در معرض تهدید قرار دارند به نحوی که تعداد آنها رفته‌رفته رو به کاهش است که یکی از دلایل آن کاهش میزان آب کشاورزی و همچنین بی‌کیفیت شدن این آب است.

ابوالحسنی ادامه داد: از طرفی دیگر، کشاورزی و باغداری نیز دیگر برای اهل آن مقرون به صرفه نیست و ترجیح می‌دهند که باغ‎های خود را مسکونی کنند.

منبع: همشهری آنلاین