اعضای بیت حضرت امام خمینی(ره) پس از بازدید ۳ساعته از حرم مطهر، اقدامات امسال شهرداری تهران به مناسبت ایام ارتحال را در ۲۵سال گذشته بی‌سابقه دانستند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني توليت آستان بنيانگذار جمهوري اسلامي نيز از تلاش‌هاي زير‌بنايي شهرداري تهران به‌ويژه محمدباقر قاليباف در اين‌باره قدرداني كرد.

به گزارش همشهري، شهرداري تهران در سال‌جاري تمام زيرمجموعه‌هاي خود اعم از 8معاونت، 22منطقه، 30سازمان، 20شركت و 50 اداره كل را بسيج كرده تا دركنار اورژانس و نيروهاي بسيج و سپاه پاسداران، هرچه با شكوه‌تر مراسم بيست‌وپنجمين سالگرد ارتحال حضرت امام را برگزار كند.

هزار واگن مترو و 5 هزار اتوبوس شركت واحد به‌صورت رايگان كار جابه‌جايي و انتقال زائران ازميادين اصلي و مساجد سطح شهر و 70پايانه و ميدان اصلي اتوبوسراني به سمت حرم مطهر را برعهده خواهند داشت. همچنين طبق هماهنگي‌هاي صورت گرفته با اپراتورهاي شركت مخابرات كارت‌هاي رايگان تلفن همراه در ميان زائران توزيع خواهد شد. به همين منظور روابط عمومي سازمان بهشت‌زهرا از مردم خواست تا براي تهيه اين كارت‌ها حتما كپي كارت ملي خود را به همراه داشته باشند.

توكلي نژاد مديرعامل سازمان بهشت زهرا نيز با اشاره به اينكه محوطه 750هكتاري حرم مطهر ازهر حيث آماده پذيرايي حدود 2ميليون زائر مرقد امام است، مهم‌ترين اقدام صورت گرفته براي تردد راحت و روان زائران در روزهاي 13 و 14 خرداد را افتتاح پل سرلشكر شهيد صالحي اعلام كرد. احداث 1200 آبريزگاه، توزيع 50هزار بروشور با موضوع راهكارهاي مبارزه با گرما زدگي، كاشت 50هزار بوته گل، ذخيره 40هزار ليتر آب براي مصارف بهداشتي، استقرار آتش‌نشانان و اورژانس به همراه صدها نيرو در 200نقطه به همراه 270وسيله نقليه و انواع امكانات و تجهيزات ايمني، بهداشتي و پزشكي، به‌كار‌گيري بيش از 2هزارنيروي خدماتي به‌منظور رفت و روب دائم محوطه حرم مطهر و بهشت زهرا تنها بخشي از اقدامات صورت گرفته از سوي ستاد ارتحال حضرت امام است.

به گفته باقرصاد رئيس ستاد ارتحال حضرت امام درشهرداري تهران، امسال شهروندان مي‌توانند درمسابقه عكس با موضوع سالگرد ارتحال شركت كنند و در پايان نيز به عكس‌هاي منتخب جوايز ارزنده‌اي تعلق خواهد گرفت. همچنين نيروهاي بسيج شهرداري تهران امسال موظف به توزيع حدود 450هزار بسته مواد غذايي درميان زائران هستند؛ ضمن اينكه 130هزار بسته غذايي نيز در شب مراسم در اختيار مردم قرار خواهد گرفت. امسال همچنين شهرداري تهران با بهره‌گيري از كانتينرهاي يخچال‌دار بيش از يك ميليون بطري آب خنك در ميان زائران توزيع خواهد كرد. از طرفي ظروف يكبار مصرفي كه امسال براي توزيع مواد غذايي انتخاب شده باهدف حفظ محيط‌زيست پايه گياهي دارد و قابل تجزيه در طبيعت است.

رئيس ستاد مراسم ارتحال شهرداري تهران از راه‌اندازي 10پاركينگ با 6هكتار وسعت در اطراف حرم مطهر خبر داد و ظرفيت اين پاركينگ‌ها را براي 13هزار دستگاه اتوبوس مناسب دانست. باقرصاد درمحل دائمي ستاد برگزاري مراسم حضرت امام به خبرنگاران گفت: 16ايستگاه صلواتي و فرهنگي به همراه 300غرفه راه‌اندازي شده است كه به عرضه محصولات فرهنگي درميان زوار مي‌پردازند. علاوه براين امسال شهرداري تهران با راه‌اندازي ستاد راهنمايي زائران ده‌ها نفر ملبس به لباس‌هاي آرم‌دار را مسئول راهنمايي و هدايت زائران كرده است كه البته در ميان آنها افرادي مسلط به زبان‌هاي انگليسي و عربي نيز هستند.

محدوديت‌هاي ترافيكي مراسم سالگرد ارتحال اعلام شد

رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ محدوديت‌هاي ترافيكي و توقف خودروها در اطراف حرم را اعلام كرد. سرهنگ تيمور حسيني با بيان اينكه از ساعت 7 امروز 13خرداد عوامل راهنمايي و رانندگي در محدوده و اطراف حرم مطهر و بزرگراه‌ها مستقر مي‌شوند، گفت: به كاروان‌ها توصيه مي‌شود كه به‌صورت انفرادي حركت نكرده و به‌گونه‌اي مسير را طي كنند كه قبل از شروع مراسم در پاركينگ‌هاي تعيين شده حضور داشته باشند. بدين‌ترتيب كاروان‌ها صرفا برابر مسير‌هاي اعلامي و در مسير مجاز پيش‌بيني شده به پاركينگ‌ها بايد تردد كنند. به گفته پليس، از ساعت 17امروز سه‌شنبه تا پايان مراسم و تخليه كامل محدوده اطراف حرم مطهر ممنوعيت توقف در معابر اعلامي وجود دارد. اعمال محدوديت در جاده قديم قم در مسير جنوب به شمال بعد از كهريزك نرسيده به تقاطع سايت و هدايت خودروها به سمت شرق (جاده نظامي) و ادامه مسير از باقر شهر و در نهايت جاده قديم قم صورت خواهد گرفت. براساس پيش‌بيني‌هاي صورت‌گرفته 19هزار دستگاه اتوبوس حامل زائران امام خميني (ره) وارد پايتخت مي‌شوند. بر همين اساس 297تيم خودرويي، 190تيم موتوري و 2700مأمور پياده پوشش عمليات ترافيكي مراسم ارتحال را برعهده دارند. از طرفي 14و 15خرداد كه تعطيلات رسمي است طرح ترافيك و زوج و فرد اجرا نمي‌شود اما در روز سيزدهم كليه طرح‌ها به قوت خود پابرجاست.