به گزارش مهر، ایلوش وزیری از نصب 50 عدد سنسور در بزرگراههای تهران خبر داد و گفت: نصب سنسورها در مرحله اول در بزرگراه حکیم و رسالت حد فاصل تقاطع شهیدستاری- آیت ا..کاشانی در غرب تهران تا تقاطع آیت در شرق انجام گرفته است.
وی تصریح کرد: مسیر بزرگراه شهید بابایی، صدر، نیایش، آبشناسان از تقاطع خیابان دماوند در شرق تهران تا میدان شهران در غرب تهران با در نظرگرفتن مسیرهای طبقه پایین و بالای بزرگراه صدر و همچنین مسیر جایگزین تونل نیز در فاز دوم تحت پوشش قرار خواهند گرفت .
مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با بیان اینکه تحلیل درست ترافیک در شهر، نیازمند ارائه خدمات تحلیل و آنالیز دادههای ترافیکی و همچنین ارائه سنسورهای محاسبه زمان سفر بر اساس شناسایی و بازشناسایی وسائط حمل و نقل بوده و این مهم می تواند نقش موثری برای برآورده کردن نیاز بدون پاسخ مانده ترافیک این شهر و دیگر کلان شهرهای ایران و همچنین جاده های کشور در این خصوص ایفاء نماید، افزود: دادههای ترافیکی از ملزومات یک سیستم موفق مدیریت هوشمند حمل و نقل است که حجم ترافیک، سرعت، سرفاصله زمانی و مکانی، چگالی و زمان سفر از جمله دادههای ترافیکی هستند.
به گفته وزیری زمان سفر یکی از مهمترین پارامترهای ترافیکی است که در مدیریت و کنترل سامانههای مبتنی بر سیستم های هوشمند حمل ونقل کاربرد دارد. در حقیقت زمان سفر یک پارامتر ترافیکی است که از نظر فهم بسیار آسان و از نظر محاسبات بسیار مشکل است.
وی با اشاره به اینکه شناسایی و بازشناسایی وسایط نقلیه در نقاط مختلف شبکه حمل و نقل یکی از روشهای دقیق جمع آوری دادههای زمان سفر است گفت : سنسورهای هوشمند ترافیک، زمان سفر را بر اساس دادههای بدست آمده از وسایط نقلیه یا هر وسیله متحرک دیگر محاسبه میکنند. همچنین این سنسورها میتوانند اطلاعات دقیقی از مبدا و مقصد افراد یا خودروهای متحرک در ترافیک ارائه كنند که این اطلاعات نیز یکی از ورودیهای مهم تصمیمگیری در مدیریت ترافیک شهری است.
مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران تصریح کرد : سنسورهای هوشمند ترافیکی با ترکیب فنآوریهای نوظهور و دانش محاسبات ترافیکی یک راه حل جدید برای مشکل بسیار جدی صنعت حمل و نقل ارائه داده است. از سوی دیگر کاربرد سنسورهای هوشمند ترافیکی باعث کاهش هزینه ۸۰ درصدی نسبت به روش های متداول از جمله دوربین های کنترل ترافیک خودروها برای تخمین زمان سفرگردیده است.
وی ادامه داد: با توجه به مشکل ترافیکی کلان شهر تهران و دیگر شهرهای مهم ایران ، افزایش حجم سفرهای روزانه در این شهرها ، افزایش تعداد خودروهای تولیدی و به طبع آن افزایش حجم ترافیک شهری هم در بخش درون شهری و هم ترافیک جادههای ارتباطی ، مدیریت پیشرفته ترافیک باید به عنوان یک ضرورت در کلانشهر تهران ایجاد شود .
وی تصریح کرد : اکثر شهرهاي بزرگ و پيشرفته دنيا به منظور ارتقاء احاطه مديريت شهري بر کليه رويدادها و وقايع اثرگذار شهر، از فن آوري هاي نوين کنترل ترافیک بصورت آنلاین استفاده مي کنند و با استقرار ساختاري يکپارچه به عنوان مرکز فرماندهي شهر، امکان اعمال تدابير مديريتي در خصوص رويدادها و حوادث مختلف شهر را فراهم ميآورند. با توجه به اهمیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ترافیک در شهرهای بزرگ و کلان شهرها، مدیریت پایدار آن به عنوان یکی از دغدغه های همه دولتهای ایران و دیگر کشورهای دارای مشکلات مشابه بوده است. در این راستا دولت ایران اهمیت فوق العاده ای به ترافیک شهر تهران و کلان شهرهای دیگر داده و روش های مختلفی را بدین منظور در نظر گرفته است.
به گفته وزیری ارائه اطلاعات دقیق ترافیکی بصورت قابل فهم هم برای رانندگان و هم برای مدیریت ترافیک خواهد توانست که مدیریت هوشمندانهای را در این زمینه صورت دهد به عنوان مثال هنگامیکه یک مسافر شهری بتواند تخمین مناسبی از زمان سفر خود از مسیرهای مختلف در ساعات مختلف را بصورت آنلاین دریافت نماید، بهتر خواهد توانست سفرهای درون شهری خود را مدیریت نماید. در عین حال مدیریت ترافیک شهرهای بزرگ با داشتن اطلاعات دقیق زمان سفر و اطلاعات مبدا - مقصد شهروندان خواهد توانست برنامه ریزی و مدیریت بهتری را ارائه نموده وشاخصهای مناسبتری را برای اهداف و عملکرد خود در نظر بگیرد .