همشهری‌آنلاین: نخست وزیر ایرلند، در واکنش به موضوع کشف گور دسته‌‌جمعی حدود ۸۰۰ کودک و نوزاد از آغاز تحقیقاتی برای بررسی عمق فاجعه و احتمال وجود گورهای بیشتر خبر داد.

اندا کنی، نخست‌ وزير ايرلند در طي سفرش در سان فرانسیسکو با اعلام دستور بررسي اين پرونده ،گفت: "من از وزیر امور کودکان خواسته‌ام که از مسئولان بلندپایه این وزارت خانه بخواهد تا ابعاد این موضوع را بررسی کنند و ببینند که آیا این یک واقعه منحصر به فرد بوده و یا وقایع مشابهی نیز در کشور روی داده است."

بنابر گزارش‌ها، این کودکان که در فاصله سال‌های 1925 تا 1961 میلادی توسط راهبه‌ها نگهداری می‌شده‌اند، در یک گور مشکوک در توآم واقع در غرب ایرلند، دفن شده‌اند. بين آنها بقاياي نوزادان دو روزه تا بچه‌هاي 9 ساله كشف شده‌است.

به گزارش ديلي‌ميل،كودكاني كه در گورهاي دسته‌جمعي دفن شده‌بودند در برنامه مخفي آزمايش واكسن ديفتري در دهه 1930 مورد سواستفاده قرار گرفته‌اند.

دانشمندان به‌طور مخفيانه  دوهزار و 51 كودك را مورد ازمايش قرار داده‌اند.مايكل دواير اين حقيقت تلخ را در ميان اسناد پزشكي كشف كرده‌است.هنوز مشخص نيست چه تعداد از اين كودكان مبتلا شده يا در اثر اين واكسيناسيون جانشان را ازدست دادند.

از سوي ديگر وزير دادگستري ايرلند به پليس دستور داده تا گزارش كاملي دراين‌خصوص تهيه كند.